Spårvagner och andra konstiga saker…

 

Karidansen har forvillet seg over til Søta Bror…

Nærmere bestemt til Gøteborg…

 

Det er aller første gangen hun er der.

 

Nå står hun på sentralstasjonen og klør seg litt i hodet…

Hun er nemlig ikke helt sikker på hvordan hun skal komme seg videre!

 

I hennes hode har plassen hun skal til…

…vært en bydel i Gøteborg…

…nærmest i gangavstand fra togstasjonen.

(Hun har ikke tatt seg bryet med å gå inn på google for å studere kart!)

 

Men… da hun spør i informasjonen…

…viser det seg at det ikke er HELT sånn…

“Unnifær tjuge minuter med spårvagnen. Det ær vagn nummer två i spår fyra” sier dama i informasjonen.

Karidansen kjøper billett, og tusler ut på perrongen igjen.

Ja, for “Spårvagn” er vel tog, er det ikke…?

 

Men.. det er ikke noe spor nummer fire der…

 

Karidansen spør noen ungjenter, men de kan ikke hjelpe…

En ung kvinne, som stå rett ved, hører hva som blir sagt:

“Spårvagn” betyr TRIKKÆÆÆÆN”, sier hun på umiskjennelig Bergensdialekt!

 

Selvfølgelig!! Karidansen føler seg litt dum…

 

Da hun kommer seg ut på den andre siden av sentralstasjonen, treffer hun på en hjelpsom svenske, som geleider henne til rett holdeplass!

 

Karidansen skal til Mølndal…

 

Da hun har kommet seg inn på “Spårvagnen”, bestemmer hun seg for å følge godt med!

Ved første stoppested lyser det på ei lita tavle bakerst i trikken.

“Stannar”, står det med rød skrift!

“Aha!”, tenker Karidansen. Dætta stoppestællet heter “Stannar”!

Hun følger intenst med videre. Hun har ikke tid til mer tull og rot, for hun skal jo møte de andre (som skal på det samme arrangementet som henne) om en drøy time!

Ved neste holdeplass lyser det med rød skrift igjen…

 

Dette stoppestedet heter…

 

…OGSÅ “Stannar”

 

 

Nå begynner det å jobbe INTENST mellom ørene til Karidansen!

“ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅhhhhhhhhhh”

….HÆRREGUUUUD, at det GÅR AN å væra SÅ STUTT – TENKT!”

 

Gjett hvem som får fniseanfall og latterkrampe på en gang!?

 

De tar seg dårlig ut å sitte og glise seg skakk når man sitter i en “spårvagn”…

…uten reisefølge!

Man kan fort bli tatt for å være “Alldeles tokig”!!

 

Så…

…Karidansen biter seg i leppa og stirrer intenst ut av vinduet…

…mens hun prøver å avlede seg sjøl!

 

Midt i det hele, kommer hun på…

…at DETTE må hun jo skrive blogginnlegg om…

 

Så da knipser hun et bilde av lystavla…

…sånn at alle bloggvennene (som sikkert er omtrent like stutt-tenkte som henne) kan få lov til å kjenne seg igjen, og glise litt!

 

Resten av turen går greit, og Karidansen finner hotellet (etter å ha spurt enda et par “trevliga mennisjor” om veien!)

“Døm er da jammen kos’lie dæssa svænska!”….

…tenker Karidansen…mens hun takker for hjelpa og sier “Hej då!”

(En får ta skikken dit’n kjæm!)

 

Nesten i mål!!

 

 

 

 

25 kommentarer
    1. Er ikke så lett slike ting! 🙂 Hadde det sånn når jeg var i Danmark her for ikke så lenge siden, syns det var så vanskelig å finn eut hvordan man skulle komme seg frem på ulike plasser! 😀 hehe

    2. Haha er som fol på mototveien i Tyskland.. avufart stod det overalt…. et stooort sted… hihi kos deg!

    3. kjære vene ,du lærer iallefall masse når du nå reiser rundt alene,synes du er tøøff eg,for når vi reiser to ilag eller 4 som vo også er iblandt så hjelper vi hverandre ,men du spør deg iallefall fore :=) kos deg og ha noen fine dager der hos søta bror

    4. Jeg synes du er kjempetøff som tar ut på tur på ukjent grunn, og bruker offentlig transport og greier. Akkurat med sånne ting er jeg skikkelig pingle selv. Å ta buss eller trikk alene, det gjør jeg ikke, rett og slett. Det er vanskelig nok med tog synes jeg.
      Stannar hadde jeg nok tenkt meg selv, men jeg hadde nok kanskje vært litt irritert over hvis det ikke var en tavle med stedsnavn og sånt i det hele tatt. For det ville jo vært min redning 🙂
      I Oslo brukte vi litt offentlig transport, men da hadde jeg jo med meg kjentmann 😉

    5. Og jammen er jeg spent på hva du GJØR nå 🙂 Kom igjen, flere innlegg 😀 Morsom reise før man kommer i mål 😀 Herlig <3 Klem og kos deg <3

    6. Se der ja 😀 Du er jaggu på farten skjønner jeg 😀 Er ikke bare vi som reker rundt 😀 Veldig herlig.. det må jeg si . Lykke til,, psst.. jeg er halvt svensk og ikke så dårlig på språket der borte heller 🙂

    7. He, he, ja, ikke sant – en må ta skikken dit en kommer. ‘Humrer’.
      Men det er ikke greit med de skandinaviske landene alltid :)))). Men bra du kom deg fram i tide og at du delte historien.

    8. Therese Bråthen: Alltid “Skummelt” når man gjør noe for første gang, men om vi ikke tør å prøve NOE nytt, så blir vi jo stående på stedet hvil! 🙂

    9. fruensvilje.blogg .no: Jeg synes det er litt skummelt å reise alene, men samtidig så er det lærerikt. Jeg står veldig fritt når jeg ikke er avhengig av å ha noen med meg for å tørre å dra! Det er ikke ALLE steder jeg vil dra alene til, men Sverige er jo nesten som Norge! 🙂

    10. Eva: Ja, du hadde kjentmann!;) Jeg lver meg på å ta offentlig transport i Oslo, og det går stadig fremover (Både i direkte og overført betydning!) Du er da jammen tøff nok som legger ut på den turen i sommer! Jeg er mer redd for å kjøre bil på ukjente steder enn for å ta offentlig transport! 🙂

    11. frodith: Takk! Jeg har litt lite tid til å skrive om dagen. Dette er noen dager siden. Jeg hadde ikke med meg pc dit, og det er så kronglete å skrive innlegg via mobilen. Det kommer nok et innlegg derfra med det første, når kjerringa har en fridag! 🙂

    12. dedicat: Har lest at dere har vært på konsert og greier – sjøl om jeg ikke har kommentert innlegget. Så at dere hadde truffet på Frodithen igjen også! Bra å farte litt! Ja, du lo deg vel skakk av mine forsøk på å skrive svensk! 😉

    13. BforB: Utvidelse av horisonten kan man vel kalle det. Har sett at du har vært på reisefot, men har ikke lest innleggene ordentlig. Det er hektisk her om dagen, mye jobbing og mye som må ordnes ellers også. Har ei uke fri fra fredag, så da skal jeg kose meg litt med å lese og oppdatere meg på bloggene! 🙂

    14. Ja, du har humor, det skal være visst. Artig du deler med oss. Det blir nesten som da jeg var liten og de fleipet med hun damen som hadde funnet en fin butikk i Sverige som het Rea! Mange forsto ikke at rea betydde salg!

    15. morsmiddag: Tusen takk! Vet ikke om du leser via mobil eller pc. Det som er på pc’en har jeg lagd via et ferdig oppsett på blogg.no, men har hatt hjelp med portrettfotograferinga. Bakgrunnsbildet som er på mobildesignet(det med georginene) er det noen andre som har tatt. Har hatt litt hjelp med det designet i forbindelse med at jeg bestilte hjelp til noe annet! Ble veldig fornøyd! 😀

    16. Margrethe: Takk! Om du hadde vært med meg i “Virkeligheta”, så er jeg sikker på at du og jeg hadde ligget langflate og nærmest dødd av latter. Vi hadde nok sporet helt av inne i “Spårvagnen”! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg