Karidansen møter en yngre utgave av seg sjøl…(Om en Airbnb-debut)

 

Å bo på hotell kan bli en dyr hobby i lengden…

Når man da jevnlig tilbringer noen dager i Tigerstaden(Slik Karidansen har gjort i det siste) må man derfor tenke ut andre løsninger i blant.

Jeg hadde aldri før prøvd Airbnb, men i forrige uke logget jeg meg inn på siden for å prøve…

 

Ganske raskt kom jeg over en annonse jeg likte.

Det var en ung kvinne som leide ut en loftsleilighet ganske så sentralt i Oslo.

Hun skrev litt om tanker og drømmer i profilen…

…og Karidansen “Falt pladask”.

 

Avgjørelsen ble tatt med det samme: “DER skar je leie!”

Vi utvekslet et par meldinger via siden, og i går ble telefonkontakten opprettet. Det viste seg at den unge damen også var ganske fersk som utleier.

“Je er itte fali’ je asså”, forsikret Karidansen.

“Det hører jeg”, sa jenta.

 

Vi avtalte å møtes ved en statue i ei rundkjøring i Oslo sentrum. 

Karidansen er jo hardt angrepet av TMPR(Total Mangel På Retningssans), men øvelse gjør som kjent mester. Jeg merker at jeg begynner å bli mye flinkere til å ta meg fram i byen!!

Det som gjelder er:

*TRO at du klarer det og BESTEM deg for at dette SKAL gå! (DET BETYR ALLER MEST!) 

*Ha med deg kart…(Det holder med de flakene som finnes i resepsjonene på hotellene rundt omkring.)…

*Tenk at du er på “oppdagelsesferd”, og at dette er spennede og moro!

*Spør underveis om du merker at det går rett vest, (når det egentlig skulle ha gått i en helt annen retning!)

 

Jenta er på plass da Karidansen ankommer med kofferten på slep. (Etterpå oppdager Karidansen at hun både har sendt mld og ringt, men sånt hjelper jo lite når mottageren verken har lyd på tlf eller eller tenker så langt som til å sjekke den!)

 

“Hei, er det Kari? Jeg er…”

Hun virker litt forsiktig og sjenert…

…akkurat som i tlf.

Da vi står nederst i trappoppgangen, tilbyr hun seg å ta kofferten til Karidansen.

“Åh, den var TUNG asså”, stønner hun på veien opp til toppetasjen.

“Je pakker støtt me’ meg “I tilfelle”…sier Karidansen.

 

Jenta er skikkelig andpusten da hun dumper ned i en stol.

“Du må bære sætta deg ner og kvile på litt før du går”, sier Karidansen.

“Jeg har en avtale, så jeg må av gårde”, sier jenta.

Men…hun setter seg ned likevel.

 

Og skravla går…

 

Følelsen av å være “gamle kjente som kan snakke om det meste” er der med det samme.

Det viser seg at den unge kvinnen også er oppvokst på bygda.

Ikke så veldig langt fra der Karidansen har bodd i mange år faktisk!

Verden er neimen ikke stor!!

Karidansen opplever det nesten som om hun har møtt en yngre utgave av seg sjøl…

 

De leser hverandre veldig lett…

…og er på nett!

 

Det er nesten så Karidansen syns det er litt leit da jenta reiser seg og sier hun må gå.

For dette var jo så KOSELIG!!!

 

I dag er det en utsovet og fornøyd dame som sitter i sofaen og skriver blogginnlegg…

Omgivelsene er enkle og komforten langt fra hotell-standard, men atmosfæren og energien er god!

 

Kavaler i sofaen…

(For ordens skyld: Husverten har sagt ja til at bilder publiseres på blogg.)

 

Godis(til meg fikk jeg vite)…

 

Jeg har imidlertid vært “flink”, og spist medbragt salat i stedet!

Men det var jo “søtt” da…i dobbelt betydning!

 

 

Håndskrevet visdomsord på veggen…

 

Sånn ser det ut når man er trøtt og skal ta selfie på morraskvisten uten briller på…

 

Da ser man ikke så godt at man har glemt å sette på selfiemodus på mobilkameraet, nemlig!

 

“Hallo i loftsluken”.

(En usminket, nyvåknet og fornøyd Karidansen på taket!)

 

Nå er det snart tid for å komme seg videre.

Dette var en koselig Airbnb-debut!

 

 

 

24 kommentarer
    1. Airbnb er genialt, både for den som skal leie, og den som skal leie ut. Vi leide ut mamma sin leilighet en periode da hun flyttet på hjem, og det var en positiv erfaring. Og når jeg drar på ferie om et par uker, har vi leid airbnb leilighet halve ferien 🙂 Så gleder meg masse.
      Kjekt at du også fikk en god erfaring med dette 🙂 Ikke dumt i det hele tatt 🙂

    2. Så smart! Skjønte ikke hva airbnb var..mens skjønner det må være sånn privat utleier…av egen leilighet…Må jo være genialt..og litt morsomt..og som du opplevde..man blir kjent med nye mennesker….Men veldig tøft da….både av deg og utleier…Håper du koser deg!

    3. Så lurt å leie på den måten..og ekstra hyggelig når en likte den som leide ut :)) Når jeg har vært på “oppdrag” i Oslo syns jeg det har vært gøy å finne frem på egenhånd..undersøkt litt på forhånd ca hvor det ligger ..så jeg er i riktig område ..og så hatt litt god tid.. :)) Fin på morrakvisten er du også 3

    4. Så spennende at dette gikk så bra! 🙂 Hvor lenge skal du være i Oslo?
      Jeg skal prøve dette i helgen med et vennepar, vi reiser til Bergen til helgen og kjenner at det kan bli litt spennende! 😀

    5. Therese Bråthen: Takk! Jeg skulle bare sove der ei natt. Er hjemme igjen nå! Håper dere er heldige med husrommet. Når man er flere føles det tryggere også. Jeg syntes det var trygt å leie av en kvinne i og med at det var første gang jeg prøvde det! 🙂

    6. Margrethe: Har hørt mye lovord om dette. Hvis jeg reiser alene i utlandet, er jeg litt usikker på om jeg tør. Kanskje i Norden, men det er ikke alle steder jeg ville gjøre det alene.:)

    7. annebe: Ja, det er spennende å farte litt på egenhånd og være på “oppdagelsesferd”! Viktig å våge å vise seg uten “maska” også. Har sett at du har vist fram et blankskurt fjes i blant, og det synes jeg er flott! 😀

    8. Eva: Ja, jeg syntes det var veldig ok. Adskillig billigere enn hotell, men sjølsagt også en annen standard og frokost er ikke inkludert med mindre noe annet er avtalt. 🙂 Nå er det ikke så lenge til dere skal på tur! Det blir vel noen “Reisebrev” fra USA? 🙂

    9. Dette er jo et kjempetilbud. Min mann og jeg benyttet oss av et slik tilbud i Heggedal når vi var i et bryllup. Kjempegilbud.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg