Feire St Hans i Sverige?

 

DET er noe jeg har tenkt på i flere år faktisk…

For…

….Søta Bror gjør jo mye mer ut av denne feiringa enn oss nordmenn.

 

I sommer gjør jeg antagelig alvor av det.

Jeg har ordnet meg ei uke fri rundt St. Hans, og har bestilt meg to netters opphold på en plass som heter Rettvik (Vet ikke hvordan jeg lager a med “tøddler”.)

Dette er en plass jeg aldri har hørt om før, men den ligger nå i Dalarna, like ved innsjøen Siljan!

Ut fra det jeg har lest på nettet, er det Dalarna som har den fineste St. Hans feiringa.

 

Jeg skal dra mutters alene, så dette blir spennende!

 

Da jeg var på kroppsspråk – kurset sist helg, nevnte jeg dette for et par av de andre deltagerne, og den ene hadde vært i Rettvik. Hun kunne fortelle at det var en vakker og trivelig plass!

Jeg ble glad og lettet over den informasjonen!

Litt flaks skal jo gærne Kjerringer også ha…

 

Først hadde jeg planlagt å dra til Kosterøyene. (Har aldri vært der før heller.)

Men…

…der var det så dyr overnatting, at DET droppet jeg!

 

I Dalarna derimot, bør innbyggerne være på vakt ved St Hans tider…

For da kommer Karidansen, med koffert og pc…

 

….klar til å skrive blogginnlegg om St. Hans feiring hos svenske Dalakoper!

 

Dænna kjolen må fell gjøra susen når je skar feire St Hans i Dalarna?

(Må bære sørge førr å bli litt bron før je reser! Sjøl om man har fylt 55 og er “Godt voksen og vel så det”, så skal man jo pynte seg og stæsje seg opp litt til fest)

 

Ja, jeg HAR svenske aner.

Oldefaren min het Olaf Kvernstrøm og kom fra Sverige.

(Vet ikke fra HVOR i Sverige.)

 

Som ganske ung mann…

…møtte han Pauline fra Hamar.

 

Det oppsto søt musikk…

(Minst EN av dem var trolig musikalsk, for begge døtrene var nemlig musikalske!)

 

De giftet seg…

… og ble så etter hvert foreldre til døtrene Marie (“Marie – søster”som farmor kalte henne) og Martha!

 

Sistnevnte var altså min farmor!

 

Farmor (Martha), Far(Ola) og Kari(dansen) ser på tv i “Folkestua” hos farmor og farfar.

Broren min er fotograf ,og året er antagelig 1965.

 

(Dette er et utsnitt av et bilde jeg har vist før. Flere er egentlig med på bildet, men her ville jeg at farmor skulle bli litt tydeligere , så jeg har fjernet mor, søstra mi og farfar som satt lengst ut på sidene.)

 

Jeg har tenkt å kjøre tog/buss på min “St.Hans – ferd til Søta Bror!”

Så er spørmålet: Hvordan finner jeg ut av det? Regner med at det er greit å ta tog til Oslo og så videre derfra. Det står at overnattingsstedet (Bed&Breakfast Fyra Hestar)  ligger ca 15 minutters gange fra togstasjonen i Rettvik, så da må det jo gå tog dit?

 

Er det noen som har noen tips om hva jeg kan søke på for å finne ut av dette?

 

 

 

16 kommentarer
    1. Det må da bli kjempestas 🙂 Jeg er jo såkalt halvt svensk. Min mor var Smålending fra Kalmar 🙂 Men vi har bare feiret St Hans en gang i Sverige. Det var skikkelig livet. Husker guttene våre var vettskremte når vi ordna kveldsstellet på campingplassen,, og det kom ramlende inn en flokk med høyrøsta jenter 😀 ,, tödler ja.. Hold inne fn knappen (venstre side av tastaturet) samtidig som du trykker på den øverste knotten til venstre for Enter knotten. så trykker du på o eller a (hold inne fn knappen hele tida) for å få tøddel over … ö ä 😀 Lykke til

    2. Et veldig koselig innlegg, og dette tror jeg må bli en veldig fin tur =) Et tips er den ganske nye appen – min tur. Der kan du søke opp busser og tog, mulig flere alternativer, fra der du er – til dit du vil =) Ikke fått testet det så mye enda. Lastet den ned til svigermor (på Hamar) som farter en del, greit å væta å henn, og det meste annet når en skal på tur =) For å lage ä trykker du på knotten jeg også på ditt tastatur håper, er ved siden av Å. Den med to prikker på, trykk på den, så rett på a – så skjer det forhåpentligvis mirakler =) Vel ment. Håper dagen din er grom =) (halv hedmarking sjøl ama)

    3. Så spennende! og det hørtes jo så flott ut da..Jeg er sikker på at du kommer til å storkose deg! Gleder meg til å følge deg på turen…:-) Kan nok ikke hjelpe deg med tog/buss ol…sorry..

    4. Så tøff du er! Det blir sikkert kjempegøy! Fint å oppleve noe helt nytt! I år skal jeg gå i barndommen på StHans. Vi har tenkt oss ut på svaberga på samme sted der jeg alltid var hver eneste StHans som liten. Bål i fjæra og pølser og godteri. Kanskje vi utvider og ligger over i sovepose????? Vi får nå se…… 🙂

    5. Jernbanefrua..: Tusen takk for tips. Det må prøves ut – både æppen og tøddlene! Ja, jeg har ant at du har hedmarkske aner…Jeg kommer opprinnelig fra Elverum! 🙂

    6. Ja, svenskene feirer midtsommer. Min datter vil helst være i Sverige på den tiden. i år blir det vel ikke så store sprell på henne tenker jeg, er høygravid da…
      Skulle ikke forundre meg om du møter noen fantastiske mennesker på turen….:)
      Tøff er du som drar avgårde slik, men som du skriver: Den som intet våger….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg