Når det piper i telefonen…Hilsen Tannlegen!

 

Som REGEL er det jo hyggelig når det piper i telefonen…

…et lite livstegn…

…fra en eller annen…

 

 

For noen uker siden fikk Karidansen imidlertid ei melding…

…som hun IKKE ble så VEEEEELDIG glad for.

 

 

Neida…

…den var ikke UTRIVELIG på noen måte…

…helt nøytral faktisk!

 

Men…

…det var bare det…

…at den var fra…

 

…TANNLEGEN!!

 

 

“Har det ALT gått ett år sea forje gongen je var der,a’ ?”, tenkte Karidansen.

 

 

Makan til mas!!

 

Men…

…hun har jo bedt tannlegen om å bli “innhentet av skjebnen”.

 

For:

Hun vet jo så INDERLIG vel hvem det er…

…som IKKE bestiller seg time…

 

I hvert fall ikke så lenge det ikke har skjedd noe veldig gæern’t inne i munnen hennes…

Noe som er så ubehagelig, at hun ikke ORKER å gå med det uten å få reparert det!

 

 

Hun har time klokka ti …

 

Jammen forsover hun seg!

 

Ikke slik at hun kommer for sent.

 

Bare så mye at hun ikke har tid til å kjenne etter hvor mye hun gruer seg!

 

Hun tar seg i å håpe at bilen ikke vil starte.

 

Det har den nemlig latt være å gjøre TO ganger i det siste…

(Da måtte hun ringe Naf Veihjelp)

 

 

Men neida…i dag starter den med det samme!

 

Så…

…da er det ikke annet å gjøre enn å dra.

 

Inne på venteværelset sitter Karidansen og tviholder på ryggsekk – veska si, før det er hennes tur til å tre inn i det innbilte torturkammeret.

 

Det er noen dårlige erfaringer fra Gamle Dager og noen fra  “Nye Dager” som har festet seg litt for godt hos Karidansen.

 

Dessuten er hun redd for å miste kontrollen…

…og man VET jo aldri hva sånne tannleger kan finne på!!

 

Egentlig har hun ikke så mye å frykte…

 

 

 

Dette er Torstein…

 

Synes DU han ser skummel ut???

 

Han ER ikke det altså!

 

 

Torstein er rolig og lyttende, sjøl om Karidansen skravler i ett kjør…

…av ren og skjær nervøsitet…

 

 

Det er kanskje ikke BARE enkelt å ha henne i stolen…

 

 

Men Torstein skryter av den flotte PANORAMAUTSIKTEN, når han titter inn i munnen hennes.

(Karidansen har nemlig et så gedigent gap, at selv en krokodille kan bli grønn(ere) av misunnelse.)

 

 

Han konstaterer raskt at det bare er småting som må gjøres:

Pusse litt på ei jeksel som det har gått et skall av, og reparere det bittelille angrepet av Kari(es) som har oppstått om en følge av dette!

 

“Kan je få bedøvelse?”, piper Karidansen der nede fra dypet i tannlegestolen.

“Jeg TROR ikke det er nødvendig. Men om du synes det er vondt når jeg begynner å bore, så må du si i fra!”

 

 

Men…

…så gjør det ikke vondt i det HELE tatt!

Karidansen kjenner NESTEN ingen ting!

 

 

Tenk, nå har hun boret UTEN bedøvelse for første gang på mange år!!

 

 

Det er ei som nesten svever nedover trappetrinnene da hun er ferdig!!

Det er deilig at tannlegebesøket er unnagjort!

 

 

Dessuten…

…har hun fått MASSE skryt for at hun har så fine…

 

 

…TANNEBISSER!!!

 

 

 

Det ENESTE Torstein hadde å bemerke, var at hun ikke skal være FULLT så ivrig med tannstikkene.

Det holder med tanntråd og elektrisk tannbørste.

(Karidansen pusser og tar full overhaling på tanngarden MINST to ganger daglig. Hun hater følelsen av å ha noe mellom tennene, så hun har ALLTID tanntråd i veska!)

 

 

 

Litt “belønning” må man unne seg når man har vært så flink hos tannlegen…

 

Så…

…da blir det en tur til helsekosten; og innkjøp av tre pakker med “Yogi-Tea”.

 

Delikat emballasje!

 

 

På bildet under poserer Karidansen med nypolert glis…

…fritt for både karies og tannstein!

 

Den greske gudinna Kalliopi (som er gudinna for poesi og diktning) fikk også være med, for hun matchet fargene på te-pakka!

 

 

“Wellbeing”- te…

…det passer vel bra i en sådan stund?

 

 

Nå er det forhåpentligvis ett år til neste tannlegebesøk for mitt vedkommende!

Da tror jeg kanskje at jeg nesten ikke vil grue meg!

 

I dag var det tredje gangen jeg var inne hos Torstein…

…og jeg var langt fra så redd som før det første besøket der!

 

Den aller første gangen slapp jeg å sitte i stolen…

Da våget jeg endelig å være HELT ærlig om mitt anstrengte forhold til alt som lukter tannlege!!

DET var helt nødvendig for min “Videre utvikling”…

 

De to første besøkene hos Torstein Tannlege kan du lese om her: 

 

Glidemiddel mellom tenna?

 

 

 

 

 

 

 

26 kommentarer
    1. Flira litt med deg her. Har en baki her som heller ikke er så begeistret. Noen erfaringer der også. Men vår gode tannlege har nesten kurert oss begge to. Vel fortjent klapp på skuldra til deg – kos deg med te. Er de der gode foresten?! Ikke smakt :-))

    2. Jeg blir også innkalt en gang i året..veldig kjekt syns jeg..for det er greit å passe på tenna sine, men det er som regel alt i orden med mine tenner også.. Han så både snill og kjekk ut han tannlegen din..snill han min også, men ikke så kjekk…hehe..
      Du stråler jo med deilig te og “nypolerte” tenner ..skikkelig flott er du <3 Så det om bloggtreff...jeg må som med det meste se ting litt an til det nærmer seg ..men lyst har jeg..men for meg er det best om det ikke er for mye program og ting som skjer på en slik sammenkomst<3

    3. annebe: Takk for hyggelig kommentar! Har nettopp hatt en dialog med Frodith på bakrommet vedrørende treff. Det går jo an å gjøre det slik at vi møtes på en kafe ganske tidlig på ettermiddagen, og at de som vil og orker blir med på en aktivitet etterpå. Slik blir det noe for enhver smak!

    4. Jernbanefrua..: Takk for klapp! ;)Akkurat disse har jeg ikke smakt på før, men jeg har smakt chili-te og chai-te og de er veldig gode. Leste om deg og han “Mannesyke”, men jeg kom meg aldri til å kommentere! 😉

    5. Ja den følelsen kjenner jeg bare så alt for godt til……….
      Jeg har tannlegeskrekk!!!!
      Men heldigvis har jeg funnet en dyktig tannlege som lytter og er forsiktig 🙂 Så flyttet hun til en annen privat klinikk og jeg fikk heldigvis følge etter 🙂
      Men, jeg gruer meg alltid!!! Og har som regel ALLTID avbestillt og flyttet time den første innkallingen HVERT eneste år 🙂

    6. Klapp på skulderen til deg…og ikke meg….jeg har fortsatt skrekken godt planta i hue..og kvier meg fortsatt..så du får smile bredt med ditt polerte smil..så snurper jeg min munn i sammen…hihihi….Jeg vet jo at det hadde vært lurt å gått oftere..måte frykten..men så var det økonomien da…det er jo ikke akkurat gratis..BRA det gikk fint for deg idag!

    7. Toini: Nei, gratis er det ikke, og billigere blir det ikke om man utsetter besøket så styggedommen får utvikle seg! (Jeg er litt ovapå nå, serru!) Jeg slapp billig unna i dag. Så vidt over tusenlappen, og det synes jeg det er verdt å bruke pr år, for å ta vare på tenna. (Vet at det ikke er så mye som skal til før det blir dyrere enn det.) Jeg har vært heldig – har aldri hatt så “store” ting med tenna – bare vært skitredd og syntes det har vært pyton å gå til tannlege!

    8. Etdiktomdagen: Jeg utsatte det EN gang, nå, men det var fordi jeg skulle noe annet den dagen jeg fikk time først. Ellers kjenner jeg igjen den lysta til å avbestille, ja – men det blir jo ikke noe bedre av å utsette problemet! Nå er et DEILIG at det er unnagjort!!

    9. skulle hatt en Torstein jeg også,men min er ganske så ok han også :=)nei tannlegetimer er ikke noe behagelig,men desverre helt nødvendigt,heldige du som er ferdige,jeg skal ikke før i september

    10. Hihihi… du er akkurat som meg… jeg hater tannlegebesøk… men har nok verdens snilleste tannlege……. og jeg har akkurat vært, så nå er det et HELT år til neste runde…. juhuuuu! 🙂

    11. Så flink du var, og at du har fine tenner vises helt hit til Nordmøre :). Bitte lite grann misunnelig der.
      Men tannlegeskrekk er ekkelt. Har hatt. Men av en eller grunn har jeg klart bare å ikke tenke på det, ikke før jeg sitter i stolen og gaper. Da tenker jeg at om litt er dette også historie. Før fikk jeg tykt, seigt spyttbare jeg så tannlegehuset.

    12. BforB: Det er fortsatt slik at jeg nesten brekker meg når tannlegen skal ta bilde,(Og putter de ekle platene inn i munnen min) fordi jeg er så anspent. Jeg rev ut plata bare EN gang i dag! 😉

    13. Den er ekkel den plata, men så bra det bare ble med en gang :)….skjønner det har vært flere ganger tidligere. Jeg har en datter som mener hun må ha narkose!!! Men tannlegen din så skikkelig snill ut :). Du må ha en riktig god natt <3,

    14. En av mine venner var så redd for tannlegen at han kontaktet denne først etter at karies hadde satt et merkbart sport i tyggeredskapen. Da han omsider kom seg i en tannlegestol fortalte han tannlegen om sine traumer, og meldte fra om at tannlegebesøk var det verste han visste. Forbauselsen ble imidlertid stor da han fikk tannlegens respons som var.: ” Det verste jeg vet er også å gå til tannlegen”!
      Hilsen en som vedlikeholder sine tannkroner med tusenlapper. Skrekken for lommeboken er definitivt større enn skrekken for tannlegen.

    15. funderier: Det var en ærlig tannlege. Kanskje ekstra vanskelig å ha tillit når man driver i bransjen sjøl. Jeg er også redd for at det skal bli dyrt, men mer redd for at det skal gjøre vondt og for at tenna skal råtne eller ramle ut! Kroner har jeg foreløpig ikke, og jeg er av dem som har lagt igjen forholdsdvis lite penger hos tannlegen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg