Bittelittegranne ensomt i blant…

 

I går (på Påskeaften) hadde jeg tatt på meg ei ekstra dagvakt, for jeg har ordnet meg fri på dagvakta mi neste lørdag.

I helgene dekker vi opp på “Fellesen”, slik at ansatte og beboere spiser noen av måltidene sammen.

Koselig!

 

Jeg melder meg ofte til “kokkeoppdrag” fordi jeg trives godt med å lage mat!

 

I går var det fiskesuppe til lunsj. I og med at tida til matlaging ofte er knapp, så blir det å ty til poseløsninger, men jeg gjorde litt ekstra ut av suppa og tilsatte creme fraiche, fiskepudding, gulrot og poteter. Hadde også bakt grove rundstykker til.

Det ble min “middag” i går.

 

I går kveld skulle det være helstekt lammelår og fløtegratinerte poteter, så jeg forberedte noe av det før de som hadde senvakt kom på jobb.

 

Sjøl om jeg har veldig mange senvakter, så kjente jeg på at jeg godt kunne ha tenkt meg å vært på jobb i går kveld!

Absolutt ikke BARE fordi det var helstekt lammelår(som jeg liker veldig godt) men også litt på grunn av det sosiale.

 

Jeg var jo her alene på kvelden i går…

 

Vanligvis gjør jeg ikke noe av det, men Påsken er jo en sånn “Fjell – og Familie-høytid”.

Så kan jeg kjenne litt på det med at jeg ikke “hører til noe sted” lenger. 

Det er imidlertid ikke NOE som er mer ensomt enn å være ensom i tosomheten, (eller “flersomheten” /føle seg som det femte hjulet på vogna) så jeg vil heller være alene enn å oppleve DET. 

 

Men…litt alene følte jeg meg i går kveld…

(…uten at jeg dermed satt her og snufset sjølmedlidende tårer av den grunn!)

 

Når en er litt sliten og trøtt som jeg var da…

…så er ikke oppfinnsomheta og tiltaket helt på topp heller…

 

 

Jeg pyntet litt i går da…

 

De små vasene kjøpte jeg på Søstrene Grene nå nylig.

De kostet ÅTTE kr. pr stk!

 

Den lille alven fikk nye blomster – kompanjonger til påske.

 

Fortsatt hovedsakelig nelliker, men vårgrønne denne gangen!

 

 

Slik så det ut da jeg hadde rosa nelliker.

 

Før likte jeg ikke nelliker, for jeg forbant dem med begravelser, men jeg har fått mer sansen for dem etter hvert!

Det fine med disse blomstene er dessuten at de holder ei god stund!

 

 

I dag var det mer “Folksomt” her :

Formiddags – besøk av yngstemann og kjæresten!

Det var veldig trivelig!

 

En tur ut i finværet ble det også…

“DER ser du hvem jeg har arvet FARTEN etter”, sa Junior til kjæresten…

… da Karidansen satte inn høygearet og skrittet av gårde…

 

Han har for øvrig adskillig lengre bein enn sitt moderlige opphav, så vanligvis må jeg nærmest småløpe ved siden av ham hvis vi går sammen…

 

Men…når kjæresten er ganske så lita…

…og har kortere ben enn både Junior og mora hans…

…ja, da må mor og sønn moderere farten.

 

 

Jeg serverte vegansk mat i dag.

Jeg liker jo godt både vegetarmat og vegansk mat, og det gjør kjæresten til Junior også.

Til lunsj var det ei grønnsak-form med masse forskjellige grønnsaker og urter.

Den var ikke noe syn for guder, og passet dårlig inn i sjølskryt-ramma, så jeg foreviget den ikke!

 

Desserten derimot…

…ble NOE mer “severdig”…

 

Is av avocado, kokosmjølk og søtet med akasiehonning; 

…pyntet med kiwi, mango, mørk sjokolade og rips.

 

Avocado – is kan minne bittelitt om pistasje-is.

Jeg foretrekker nok fløte-is, men dette er et sunnere alternativ…

 

 

Så…

…da ble det litt “Påskesosialt På Privaten” også!

 

11 kommentarer
    1. Du har en koselig jobb virker det som! Og akkurat det der med å føle seg ensom på en måte i disse fridager, har jeg kjent på mange ganger før! Desto hyggeligere å få besøk som du gjorde idag! Mange klemmer <3

    2. Skjønner følelsen, selv om vi er to. Koselig å lage fin mat på jobben da 🙂 Og at du fikk besøk på søndagen 🙂 Jeg skal på sykehjemmet i dag, på besøk 🙂 Ha en fin mandag 🙂

    3. Høres ut som du har hatt noen flotte dager på jobb og hjemme. Ensomheten som du snakker om kjenner jeg meg igjen i – innimellom. Det er herlig å være alene en kveld eller to – men høytidene er litt spesielle. Ønsker deg en flott dag…..

    4. stavangerinmyheart: Jeg trives stort sett med å være alene, og ville nok ha fått problemer hvis jeg måtte ha folk rundt meg til alle døgnets tider over en lang periode…men alt med måte. Da unga vokste opp var jeg jo nesten aldri alene. 🙂

    5. frodith: Ja, en kan jo føle seg litt ensom i tosomheten også i blant. Det er viktig ikke å være helt avhengig av å ha noen rundt seg støtt, men det er også litt skummelt å bli altfor vant til at man knapt har folk rundt seg på fritida.

    6. Margrethe: Ja, høytider og søndager er de dagene jeg kan kjenne litt på det. Da er det meste stengt. Jeg synes ikke det er ille å jobbe på søndager, men det er den dagen vi helst IKKE skal jobbe ekstravakter (i følge regelverket).

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg