Karidansen på Kroppsspråk – kurs!

 

I og med at jeg er med i en av Fordypningsgruppene til Anne Brenneng, har jeg også mulighet til å delta på kurs for å lære litt om kroppsspråk.

 

Anne må så absolutt regnes som en ekspert på området, og det er veldig moro å høre og se henne i denne settingen!

 

Her snakker Anne litt om stemmebruk. 

Det er for så vidt en del av den totale kroppsspråk-pakka det også!

 

 

Henda i sida – litt utilnærmelig og autoritær…

 

Det bor definitivt en liten skuespiller i Anne.

Hun har en særdeles levende mimikk…

…og et ganske så “talende” kroppsspråk!

 

Med andre ord : 
Dette er IKKE direkte kjedelig å være deltager på Kroppspråk – kursene hennes.


(Karidansen blir fort lei av å høre på “Tørrpinner” – utålmodig som hun er!!)

 

Det hersker en del myter rundt dette med kroppsspråk.

 

Vi kan lett både tolke…

…og mistolke!

 

Om noen f. eks legger armene i kors, er det IKKE et sikkert tegn på at de er uvennlig innstilt eller avvisende…

…slik vi kan ha lett for å tro.

 

Vi må lete etter MINST to andre tegn på at dette virkelig er tilfelle, før vi kan trekke noen som helst form for konklusjon.

 

 

Vi melder oss kanskje på et slikt kurs for å lære oss å “Lese” andre bedre.

DET er selvfølgelig EN del av pakka!

 

MEN : Minst LIKE nyttig er det å bli bevisst sitt EGET kroppsspråk! 

 

En fin øvelse kan være å ta video – opptak av seg sjøl (i helfigur) foran speilet. 

 

En av kursdeltagerne i Fordypningsgruppa la forresten ut flere videoopptak av seg sjøl (for oss i gruppa) mens hun øvde seg i forkant av at hun skulle holde et innlegg og lede et møte.

 

Hun fikk noen tips av Anne Brenneng og av oss andre i gruppa underveis.

 

Det var kjempemoro å se utviklingen hennes!!

Det var ENORM forskjell på det første og det siste opptaket!

 

Hun fikk noen til å ta opptak av seg UNDER møtet også, slik at vi fikk se hvordan hun klarte seg!

Tøft gjort!

Det hører med til historien at hun klarte seg med glans!!

 

Jeg har tatt et opptak av meg sjøl foran speilet her på hotellrommet i kveld, men jeg skal ikke legge det ut på bloggen! Ikke fordi jeg ikke tør, men fordi jeg heller vil bruke bilder.

 

Hvis jeg for eksempel skal holde et foredrag…

..bør jeg heller…

…stå SLIK…

 

…enn…

 

…SLIK!!

(Jeg har veldig lett for å stå sånn som på det nederste bildet, men det ser temmelig keitete ut!)

 

I alle fall passer det dårlig å stå slik hvis jeg ønsker å bli tatt på alvor om jeg f. eks skal holde et foredrag for en større forsamling!

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg