Itt’no Tyrkisk Tull på Toten!

 

Karidansen og bestevenninna har blitt enige om å møtes…

Det er nemlig ei stund siden sist!

 

I og med at det er bursdagen til Karidansen, foreslår bestevenninna at de skal slå på stortromma, og gå ut og spise middag på restaurant!

“Je vet om en fin resturang på Lena”…sier hun

Så retter hun seg sjøl :

“Ja, itte “FIN” akkurat da, men det er go’ mat der og ei trev’li atmosfære!”

Karidansen :

“DET er “fint” nok åt meg…

..for det er fell itte ei slik hamburgersjappe der det stinker frittyr – mat?”

 

Venninna :“Trur du DÆ er min stil!?”

 

Karidansen : “Vart du litt fornærme’ nå hell…?”

Venninna : “Nei, det vart je itte. Hadde je hatt lett for å bli fornærme’…

.. så hadde je nok itte…”

 

Karidansen : “Vøri venninne me’ meg?”

 

Venninna : “Ja, nå var det itte JE som sa DÆ da, men…”

 

Karidansen : “Åssen ER tyrkisk mat a’?” 

Venninna : Je syns’n er go’, men det er nok itte så mye INGEFÆR og GRØNNKÅL der!”

(Venninna er veldig forsiktig og lugn av seg, men det kommer noen “INNERTIERE” i form av at hun tar Karidansen og hennes særegenheter TEMMELIG på kornet i ny og ne. Det BLIR gjerne slik når man har vært venninner i godt over tredve år)

Karidansen : “Hahahahahahahahahahaaaaaaa!”

 

 

Et par timer senere står Karidansen på skysstasjonen på Gjøvik. Hun har nemlig “Innlandskortet”, og kjører buss fra Hamar til Toten for drøyt 70 kr.

Nå står hun og funderer på hvilken buss hun skal ta videre.

Hun bestemmer seg for å ringe til venninna :

 

“Er det Ringrute EN hell Ringrute TO je skar ta?”

Venninna : “Je er itte sikker, men den ene kjører om Raufoss, og da bruker du over en time hit. Den andre går direkte, og da tar det rundt tjue minnutt’.

Karidansen : “Je satser på at je kjæm meg på den riktige bussen, je!”

Venninna : (Litt streng i stemmen).

“Nei, du SATSER itte på NOE!! Du SPØR sjåfførn når du kjæm innpå bussen, du!

(Venninna har hatt noen ERFARINGER med Karidansen tidligere, så nå er hun føre var!)

Karidansen : (Litt spak) “Je satser itte på NOE  – je spør sjåførn om je har kømmi inn på bussen som bruker tjue minnutt’ tel Kapp, je!”

Venninna : “Ja, DET gjør du!”

 

 

Ca en halv time senere…

…er Karidansen vel fremme!

 

Inngangspartiet er påskepyntet…(Høna lengst til venstre pynter vel ikke opp så veldig…

… men hun maste seg nå til å få bli med på bildet…)

 

Denne henger på veggen ved inngangsdøra…

(“Heme” står det, hvis noen skulle være i tvil…)

 

Venninna på Toten har jo en stor interesse for innredning…

 

Bolle i perlemor – ble i sin tid kjøpt…

…en gang venninna var på Skagen…

 

Litt avslapning i dagligstua før det er tid for å dra på tyrkisk restaurant…

 

 

 

Restauranten heter “Venezia”, og interiøret er litt “Sydlandsk”.

Maten er nydelig…

 

 

Karidansen gleder seg til kyllinggryte med tilbehør…

 

 

 

 

Bursdagsgave fra Bestevenninna…

 

Jeg liker at hjertet er “langstrakt”, litt assymmetrisk og at det ender i en spiss.

Jeg liker IKKE symmetriske “Bollehjerter”!

 

 

Tenk:

Nå er jeg nærmere 60 enn 50…

 

Litt rart…

…for sjela mi er nok bare litt over tredve tror jeg…

…sjøl om jeg har erfart ganske mye på de 25 åra som har gått…

 

…siden jeg faktisk VAR 30!!

 

 

 

29 kommentarer

Siste innlegg