Blomster og Barndomsminner…

 

I går skulle Karidansen ut og farte litt igjen…

Hun skulle besøke noen…

 

Det var en stund siden sist, så hun ville lage en dekorasjon og ta med seg.

 

Dekorasjoner er morsomme å lage, og da bli det en dobbelt glede i det å gi dem bort!

 

Litt gult må det være nå som påsken nærmer seg!

 

Så er det litt problematisk å frakte sånt; både fordi det har vært kaldt…

…og fordi vannet har lett for å skvalpe over…

…når man f. eks kjører litt for fort…

…og ikke legger merke til humper i veien…

 

…før man er i ferd med å forsere dem…

 

 

(Ja, jeg HAR gjort akkurat DET noen ganger!)

 

Løsningen ble denne :

Den ovale vaskebøtta passet akkurat som “Frakt-emballasje”! 

 

Så surret jeg bobleplast rundt, for å beskytte blomstene mot kulde.

Etter en drøy time var blomstene på plass på salongbordet hjemme hos…

 

…a’ mor!

 

Han Solan Gundersen troner i sofaen slik han pleier!

Han liker å ha litt oversikt, den karen!

 

 

Dette teppet husker jeg lå i stua foran Tv’en da jeg var lita.

 

Vår første Tv kjøpte mor og far i 1968. Det var radio på sida av tv’en.

Jeg pleide å ligge på dette teppet og høre på lørdagsbarnetimen…

Noen ganger hadde mor bakt boller, så da koste jeg meg med en bolle “attåt” barnetimen!

 

Teppet har en egen historie:

Mor er veldig flink til det meste når det gjelder håndarbeid. Det gjelder både søm, brodering, strikking og hekling!

(Det har IKKE gått i arv til meg – i hvert fall ikke søm og brodering!!)

 

En gang fikk hun en ide om at FAR også burde ha et håndarbeid om vinteren, når det var roligere tider på garden!

 

Mor gikk derfor til innkjøp av dette teppet, med påtegnet mønster…

…og x antall garnnøster…

…for nå skulle Gubben få opp interessen for håndarbeid!!

 

Men :

Det var lite entusiasme å oppdrive hos “Håndarbeids – eleven”:

Han syntes faktisk SÅ lite om det…

…at han NEKTET å knyte så mye som…

…EN ENESTE KNUTE på dette teppet…

 

Med andre ord:

FULL BOIKOTT!!


Så da…

..endte det hele med at mor måtte knyte hele teppet sjøl!

 

Hun har det altså fortsatt i stua si.

Teppet befinner seg ikke i mitt barndomshjem, for mor og far bygde seg nytt hus i 1983.

 

Men…teppet vekker koselige minner hos meg likevel…

…sjøl om håndarbeidsoppgaven ikke falt i god jord hos’n far!

 

 

16 kommentarer
    1. Så utrolig fin dekorasjon. Vakker. Jeg lo for meg sjøl for et veggteppe ble knyttet hjemme hos mamma og pappa også. Tror også moren min gjorde det ferdig alene….pappa ble lei det teppet. Men det var vel for å ha noe å tusle med på vinterstid.

    2. Hei!
      Smart frakte-løsning for den flotte dekorasjonen.
      Mor ble nok glad for den flotte dekorasjonen datteren har laget til henne, med innputt av påske i seg. Veldig fin.
      Koselige minner.
      Heheheh nei det er ikke alle mannfolk som liker handarbeid 😀 Og teppet blei fint det.

    3. Så flott blomsterbukett! og lur måte å frakte på…Jeg har også knyttet et sånt teppe…hmm..hvor er det tro? OG mannen min hadde også et sånt teppe som han har knyttet..så han ble nok i sin tid også bitt av dette….som mann..så var vel en trend en gang i tiden…

    4. Så koselig å lese. Du er jo super på dekorasjoner, så da får andre ta seg ta håndarbeider tenker jeg. Artig minne om det teppe. Min onkel knyttet mange sånne og han sydde jammen puter også. Men ikke alle menn omkring han synes om det. Onkel brydde seg ikke om det, barsk og sjømann som han var!!!!

    5. Det er koselig med slike minner! Hihi – han far var nok ikke så gira på det der tydeligvis. Jeg hadde det litt annerledes sånn – hadde en far som broderte og en mor som strikka…. og jeg arva far…. hehe! Klemmer <3

    6. Toini: Takk! Mannen din er jo en del yngre da, men sånn knyting har vel gått i bølger. Dette var vel på 60-tallet, for jeg husker at det ble laget. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg