Barnslig Belønning…?

 

Jeg er en “Igangsetter”…

Det kan være positivt i den forstand at jeg kan få gjort mye i løpet av kort tid, hvis det er noe jeg brenner for eller synes er viktig…

Jeg KAN gå i bresjen og kjempe når jeg synes at noe er riv, ruskende galt!

 

Så har jeg en annen side…

(De fleste av oss har vel en “bakside”…?)

Jeg er langt fra alltid så strukturert og utholdende…

 

Jeg kan kjede meg hvis jeg må gjøre de samme tingene om og om igjen…

Da kan jeg finne på unnskyldninger for å utsette…

…eller rett og slett…

…LA VÆRE å gjøre det kjedelige…

…i det hele tatt!

 

Jeg er med i en Fordypningsgruppe for kvinner…

Der får vi blant annet i oppgave å sette oss mål…

…og finne delmål som vi må gjennomføre underveis…

 

Ett av mine hovedmål er å bli i bedre form/få en sterkere skrott…

 

Sånt kommer ikke av seg sjøl…

…man blir ikke VELDIG mye sprekere av å tilbringe mye tid i stresslessen, mens man surfer på nettet!

 

Så…

…hva gjør man for å få snudd litt på disse tendensene??

 

EN måte er å lage seg et skjema der man kan krysse av for utførte oppgaver!

 

Jeg har laget et skjema med to oppgaver :

“Ta planken og gjennomføre fem minutter styrketrening på armene minst tre ganger pr uke…”

Akkurat dette har ikke gått så aller verst…

 

Men…

…så har jeg ett mål til på dette arket :

“Stå opp senest kl åtte minst tre dager pr uke…”

 

Så tenker du kanskje :

“Det må vel gå av seg sjøl når hun skal opp for å dra på jobb?”

Men…

…når man hovedsakelig begynner på jobb kl 15, og er ferdig kl 22.30…

…så stiller det seg litt annerledes…

 

For:

Når jeg kommer hjem litt etter kl 23, så har jeg så lyst til å ha litt tid foran pc’en…

…eller holde på med noe annet som jeg synes er moro!

 

Så blir klokka fort godt over midnatt (og vel så det) før jeg kommer meg i seng!!

 

Da blir det trått å stå opp tidlig…

Formiddagen blir kort, og lite konstruktivt blir gjort før klokka er 14.15 og det er tid for å sette seg i bilen for å kjøre de 25 kilometerne til arbeidsplassen min!

 

Nå er jo ikke klokka åtte akkurat så grytidlig,da…

 

Jeg BEGYNTE imidlertid friskt med 07.30, da jeg startet dette prosjektet i høst.

Det gikk skit-dårlig, så da fant jeg ut at jeg måtte senke krava til meg sjøl, før jeg aldeles mistet motet!

Nå har jeg håp om at det skal gå litt bedre. En halv time mer å gå på om morgenen, samt at det går mot lysere tider…

…bør gjøre saken enklere!

 

Dessuten har jeg begynt med et nytt…

…belønningssystem!

 

Før “fikk” jeg bare et kryss med kulepenn, når jeg hadde vært “flink”!

Nå har jeg “oppgradert” belønningen til…

 

…en GULLSTJERNE!!

 

Hvor barnslig går det egentlig an å bli, liksom??

 

Svaret er :
 

UENDELIG BARNSLIG!!!

Men…

Det er jo unektelig litt stas å få en gullstjerne som bevis på flinkheten sin!

 

I alle fall er det MYE mer stas enn bare å få…

…. et kølsvart kulepennkryss!

 

Kanskje jeg rett og slett kommer til å bli…

…grossist i gullstjerner??

 

Som kjent er det ikke “Gull alt som glimrer”…

…men hva gjør man ikke for å motivere seg sjøl??

 

 

“Vill ni se en schærna, se på MEJ…!”

 

 

16 kommentarer
    1. Viktig å belønne seg selv..og ja..stjerner er litt mer oppløftende enn et kryss…OG tar seg bedre ut…hihih.. Lykke til med prosjektet!

    2. Og jeg som trudde at det bare er gamle gubber som lager seg belønningssystemer for å komme seg ut av godstolen! Her går det i målsettinger på skrittelleren, og foring av et halvtamt andepar på trimruten…
      Flott profilbilde du har satt inn forresten…og sol deg i stjerneglansen.

    3. Så flink du er. Jammen har du fine mål. Stjerner kunne vi vel alle trenge for å få oss selv i gang. Jeg hadde treperler på en pinne en tid. En perle av, for hver fin ting. Så satte jeg perlene på og begynte om igjen. Tror jammen jeg skal ta det fram igjen. Ingen andre enn jeg selv vet jo hva det er jeg driver med, men det trigget meg før, og kan sikkert trigge meg igjen. Ha en vakker dag med mange stjerner som skinner.

    4. natheless: Takk! Vi gjør det jo for oss sjøl, og da er det viktig at vi finner noe som faktisk fungerer – enten det er treperler eller stjerner!

    5. Hihi – lurt med belønning! Og stjerne er lissom veldig bra syns jeg! Ikke alltid like lett å gjennomføre alt, men det er jo moro å få til det en setter seg i hodet! (selv er jeg hva de kaller helt nazi etter å gjennomføre det jeg har satt meg fore………)! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg