Og ved og ved og ved, jepp, jepp, jepp…..

 

Fyringssesongen er i gang igjen.

Her jeg bor nå, er det panelovner i alle rom.

I tillegg har jeg vedovn i stua.

Den er jeg glad i!

 

Det er godt å kunne fyre opp i ovnen, og stille seg rett foran ovnsdøra…….

…….for å tine opp en frøsin skrott som har vært ute i vinterkulda!!

 

Jeg kjøper ved fra en plass like i nærheten her.

Den kommer i “Kubikk-form”, og blir fritt tilkjørt.

Så stabler jeg veden i et uthus her på garden.

 

Jeg er godt fornøyd med dette.

 

For ei ukes tid siden fikk jeg melding fra han som kjører veden hit.

Han lurte på om jeg kunne ta i mot seks -sju kubikk nå snart, slik at han slapp å kjøre flere ganger.

 

(I fjor vinter kom han med ved tre ganger – jeg bestilte to kubikk i slengen.)

 

Jeg skrev tilbake at jeg syntes det ble litt mye på en gang, og at jeg kunne tenke meg tre-fire kubikk, slik at jeg fikk det fordelt på to omganger i løpet av vinteren.

 

Da fikk jeg ikke noe svar……

 

Jeg lot det hele bero litt……..

….men jeg ble jo usikker :

 

Betydde dette at jeg ikke fikk kjøpt noe ved hvis jeg ikke var villig til å ta i mot seks-sju kubikk på en gang?

 

I så fall måtte jeg jo revurdere det………..

…………eller eventuelt prøve å få tak i ved på annet vis.

 

Jeg sendte ham ei ny melding i dag.

 

Der skrev jeg at jeg ikke hadde mottatt noe svar på min forespørsel.

Jeg lurte på om han kanskje hadde sendt meg ei melding som jeg hadde oversett?

 

Da kom det svar ganske raskt.

Han hadde ikke svart fordi han ikke visste når han kunne komme med veden.

 

Greit nok……

……men han kunne likevel ha gitt meg tilbakemelding om at det var i orden at jeg fikk fordelt veden i to omganger…..

…..synes jeg…

 

Kanskje er jeg like firkantet som “kubikkene” med ved?

Men….

….det var han som henvendte seg til meg, og kom med en forespørsel.

 

Da jeg svarte at jeg ønsket noe annet enn det han foreslo, kunne han ha tatt seg bryet med å bekrefte at det var greit………..

………..slik at jeg slapp å lure…..

 

Jeg kaller det :

“Å opptre litt ryddig”!

 

 

Dette her kan vel ikke kalles “ryddig”…?

 

……men her skjedde det nylig noe som inspirerte meg til å skrive “dikt”…….

 

 

Akk o ve(d) 

 

Det var en gong ei kjerring

som hadde stable’ ve’,

men da a’ snudde ryggen tel

datt hele stabel’n ne’

 

Og diktet det vart stutt…

……førr kjerringa vart mutt….

 

…..SLUTT!

 

Karidansen, 09.10.17

 

 

 

 

24 kommentarer
    1. Haha. slike opplevelse med egenstabla ved har vi flere hatt.
      Ellers sliter vi med kommunikasjonen i vår digitale tidsalder, ikke det at vi har for lite av den, men at den bør være relevant og informativ…

    2. Ja, det sies jo at veden varmer flere ganger 🙂
      Men ja, en tilbakemelding etter ditt svar var jo på sin plass synes jeg. Det handler jo om kundevennlighet og service.
      Men så er det de mannfolka da. Ikke alle er like flinke til det. Ikke så nøye for dem liksom, for de skjønner jo så klart alt uten noe mer dikkedarer. De er så avslappa.
      Godt du purret i alle fall. Så blir det god varme for deg i vinter 🙂

    3. Jeg er såå enig med deg…jeg hadde blitt så sur..for herlighet..de må da gi tilbakemelding! Skal vi sitte der og lure… ja..jeg forstår også hvorfor du vil ha det litt oppdelt..Det skal jo stables eller legges vekk også..OG om man ikke har allverden av plass..Veldig dårlig av han syns jeg…

    4. Hehe … ikke alle KAN stable ved vettu! Synes forresten også han burde ha svart deg, skikkelig uhøflig å bare la deg sitte igjen uten å vite om du fikk noe ved eller ikke. Her er varmepumpa i gang allerede. Men fyre har vi ikke begynt med enda.

    5. Ha, ha….ved er ikke bare, bare. Men viktig er det. Og enig med deg, vedovnen er god å ha.
      Kommunikasjon er en utfordring innimellom. Han hører sikkert til den tause typen. Han hadde fått vite at du ville ha i flere omganger, da visste HAN det. Hva du tenkte var nok ikke et problem som var hans.
      Jeg brenner ennå på ved som ble hogd for noen år tilbake. Tenkte her om dagen på når den tar slutt. Satser på det går bra denne vinteren.

    6. BforB: Antagelig har du rett i at han er av en tause typen. Men skal man selge noe, så kan man jo informere kunden om man har en avtale eller ei. Håper det rekker med ved hos deg i vinter! 🙂

    7. Margrethe: Takk! Ja, det er ganske mye jobb å stable. Jeg bruker noen timer på å bære inn og stable tre fire kubikk. Må dele opp jobben for å unngå senebetennelse i håndledda ( har jeg funnet ut! ) 😉

    8. Marit: Noen er veldig fåmælte og synes minst mulig kommunikasjon er best! Dette gjelder nok særlig menn….har jeg funnet ut – men det kan sjølsagt gjelde begge kjønn! 😉

    9. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg ble ikke sint eller veldig sur, men jeg synes det er viktig å gi tilbakemelding når noen spør om ting kan gjøres litt annerledes. Ja, det er en del jobb å stable flere kubikk med ved. 🙂

    10. Eva: Ja, de mannfolka orker ikke så mye dikkedarer! Men hadde de orket LITT mer , så hadde de fått sin lønn i himmelen – faktisk før den tid også…For : Vi damene blir gjerne så fornøyde når vi treffer på menn som er litt galante og påpasselige….uten at de dermed er som lydige, dresserte bikkjer. 😉

    11. Herlig dikt!!! hehehehe Og herlig innlegg da 🙂
      Men ja………… han kunne svart deg på en ordentlig måte. Jeg var ute for noe lignende nesten. Skulle ha ny veisand i veien min opp til huset. Ja, hans kulle komme med et lass når jeg hadde ryddet veien for alt grønt………
      Da jeg hadde ryddet veien for alt grønt/ugress….. sendte jeg melding at nå var jeg klar! Det gjekk mange dager før svar. Han var på ferie og kunne ikke hjelpe meg for øyeblikket. OK Tiden gjekk den………og august forsvant…… sendte meld at nå kunne han komme med veisanden. Det lakket og led uten svar. Så kom en melding med spørsmål om JEG hadde fått ordnet meg veisand da han hadde problemer med mobiltelefon pga omorganisering og han nettopp hadde sett meldingen. Jeg svarte at jeg hadde ventet på ha og han måtte berre komme med veisanden……. 😀 Og takket for svar. Tiil dags dato har jeg ikke hørt noe tilbakemelding………før en nabo fikk veisand med et annet firma og jeg spurte han og han sa at firmaet jeg hadde kontaktet (enmannsfirma) hadde gått konkurs. Jajja da får jeg satse på å rydde veien på nytt neste vår og få veisand at et annet firma 😀

    12. Jeg syns det er en selvfølge å gi tilbakemeldig, bekreftelse på slikt ! Artig dikt, selv om det var leit med den vedstabla..hehe.. For en del år siden hadde vi stabla ved i garasjen og det ramla over bakruta på bilen så den gikk i tusen småbiter..kjedelig den gangen, men kan le av det nå … <3

    13. det er normal høflihet å svare ja,jeg er helt enige med deg der.Ved er godt,da vi kom hjem nå i kveld etter å ha nattet borte en natt fyrte mannen opp,nå nyter jeg den gode varmen fra vedovnen 🙂

    14. Hehe, ja men er ikke vi damer tankelesere? Her blir det produsert ved, men brukt veldig lite, vi har pumpe med vannbåren varme fra jordet. Så veden blir solgt, men selgeren er anti mld, så her går kommunikasjonen via samtaler 🙂

    15. Etdiktomdagen: Takk! Du var nok mye mer uheldig enn meg. Jeg har fått veden min, og han sendte mld før han kom, så jeg fikk tatt i mot veden og vist ham hvor den skulle stå! Du var maks uheldig!! Jammen er du tålmodig også! 😉

    16. annebe: Dere var nå jammen uheldige da! Ingen ting annet enn vedstabelen ble “Ødelagt” her. Veden er jo like god å fyre med, så det ble ikke noe tap – det blir bare mer ……. ARBE!! 😉

    17. GTduA: Egentlig er det veldig greit å snakke sammen, men jeg har ofte tlf på lydløs, så jeg er ikke så lett å få tak i “På direkten”! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg