“Berre kjærleik og død”……

 

Dattera mi jobber for tida som inspisient ved Trøndelag Teater.

Da jeg fikk vite at hun hadde begynt i denne jobben, måtte jeg søke på nettet for å finne ut hva det EGENTLIG var frøkna holdt på med!

Hun har også forklart meg det :

 

“Jeg er bindeleddet mellom regissøren og skuespillerne – og skal sørge for skuespillernes ve og vel”!

 

I tillegg har hun en del andre oppgaver. Dersom forestillingen foregår i den minste salen, må hun være sånn “Altmuligdame”. 

På dagens forestilling satt hun blant annet og styrte lys – settinga.

Ellen er litt sånn ” Frøken Potet” – kan litt om ganske mye forskjellig, og oppgavene hun får utdelt……

……. DEM tar hun på alvor! 


(Ja, du MER enn aner vel Myrsnipe – mammaen her nå?)

 

Fasaden på Trøndelag Teater. 

 

Jeg gikk i feil retning fra hotellet, og forvillet meg vekk fra sentrum……

……. men jeg traff på flere vennlige mennesker…..

……..som geleidet meg på rett kjøl igjen!

 

I god tid før forestillingen begynte………

……var jeg derfor på plass!

 

 

Plakaten…….

 

 

Ellen hadde laget flere sånne skilt på veien ned til salen (som var i kjelleren)….

 

Fint for retningsville mødre….

 

Men…..

…. litt skummelt å følge skilt som viser vei til “Berre kjærleik og død…..”

 

 

Enkle rekvisitter……….ikke støtt så mye som skal til…..

 

Det er jo ikke lov å knipse under forestillingen, men jeg tok et bilde under applausen…..

 

“Berre kjærleik og død” handler om tida rett før og etter at dikteren Tor Jonsson valgte å ta sitt eget liv.

Han forelsket seg dypt og inderlig i journalisten Ruth Alfsen.

Forholdet varte et halvt år…..

Da han ante at hun trakk seg unna ham, tok depresjonen overhånd, og han tok sitt eget liv.

 

Her er Ruth og Tor. (Bilde fra programmet)

 

Da jeg gikk på videregående, skrev jeg ei diktananlyse av et dikt som Tor Jonsson hadde skrevet. 

Jeg husker ikke hvilket dikt det var, bare at det gjorde inntrykk på meg den gangen.

 

 

Dette diktet sto på baksida av programmet:

 

FATTIG YNSKJE

 

Var eg ein Gud,

ville eg skapa

Ei stillare verd.

Der skulle alle elske.

 

Var eg ein Gud

ville eg skapa

Kjærleik og død,

Berre kjærleik og død.

 

Tor Jonsson

 

 

I kveld har Ellen og jeg vært på Indisk restaurant.

 

Ellen med kort-kort sveis. Kledelig synes mor……

 

Fint med “slott” i bakgrunnen……

 

Leiligheten hun deler med kjæresten er ganske liten. Jeg bor derfor heller på hotell når jeg er i Trondheim.

Så tar jeg det som en liten “luksusferie”.

 

Jeg hadde planer om å treffe en bloggvenn her oppe, men dessverre så passet det ikke for henne nå i helga.

Kanskje drar jeg oppover igjen i desember, så da blir det trolig en ny mulighet!

 

 

 

8 kommentarer
    1. Så koselig å være med datteren litt. Hun var tøff på håret 🙂 Synd det ikke ble bloggtreff da. Jeg vil også til Trondheim 🙂 har niese der.

    2. frodith: Det er en veldig fin by. Det er lettere å finne fram her enn i Bergen og Oslo synes jeg. Liker meg veldig godt her. Hadde knapt vært i Trondheim før dattera flyttet opp hit! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg