Nyttig verktøy :”Forventningsavklaring!”

 

Denne dama var gjesteforeleser på Female Mastery – kurset i helga.

 

Hun heter Kristine Maudal. Herlig og engasjert dame!!

 

Hun snakket blant annet litt om lederskap, og ga oss noen tankevekkende oppgaver vedrørende dette temaet!

Til slutt ga hun oss et “verktøy” som kan være veldig nyttig –  både i jobbsammenheng og på privaten.

Nemlig :


“Forventningsavklaring”!


Hvis vi har forventninger som langt fra blir innfridd, så har vi lett for å bli skuffet!

Da er det fort gjort å gi “De andre” skylda for at det ikke ble slik vi hadde trodd og håpet på forhånd.

Så derfor :

Hvis du for eksempel skal på en ferietur med ei venninne eller en kjæreste :
 

Sett av tid til en aldri så liten “Forventningsavklaring” på forhånd.

(Kanskje aller helst FØR ferien bli bestemt/bestilt).

 

For ….. hvis det viser seg at den ENE drømmer om avslapning og slaraffenliv på stranda…………….

…….og den ANDRE ser for seg shopping, lange turer og masse sightseeing…….

DA kan det fort bli et lite KRÆSJ……

……eller at den ene velger å tilpasse seg noe voldsomt for å tekkes den andre.

 

I sistnevnte tilfelle kan kanskje KRÆSJET komme ETTER ferien, og DET er det verste som kan skje!

Om man avklarer ønsker og forventninger på forhånd………..


…….så er muligheten for å få til en balanse slik at de fleste involverte blir ganske fornøyde….

…….ganske stor!

 

(Her er “Samma for meg” helt forbudt, for det ER sjelden “akkurat det samma” hvis man VÅGER å kjenne etter, og gi uttrykk for hva man VIRKELIG ønsker seg!)

 

Jeg har tenkt denne tanken før :

Mange ganger gjennom livet har jeg bevisst/ubevisst FORVENTET noe uten å gi uttrykk for det…….

…..og så har jeg blitt skuffet fordi jeg ikke har følt at jeg har blitt møtt på mine behov. 


Nå tør jeg å være mer “føre var”. Det er i de fleste sammenhenger mye bedre enn å være “etter snar” med å kritisere og surmule som en annen furten fjortis!

Så “forventningsavklaring” – DET er tingen!!

 

 

Jeg tok maaaange bilder i rask rekkefølge av Kristine….

……og til slutt begynte hun å “slå ut håret”!!

 

Det er forresten et lurt knep det med å knipse en haug med bilder av samme motiv…

………for til slutt klarer ikke folk å stå der så stive og oppstilte og “poserende”.

Det er DA man får de fineste portrettene …tror jeg.

 

I det siste er det et par stykker som har brukt bilder jeg har tatt…………..

………..som profilbilder på facebook!

Ikke fordi selve billedkvaliteten er noe å rope hurra for, men fordi de har syntes at de har vært “heldige” på bildet!

Da ble jeg litt stolt, for noen fotograf  – DET er jeg absolutt ikke!

 

 

19 kommentarer
    1. Virkelig sannhetsord. Jeg bruker å ta den praten selv om jeg noen ganger synes det er vanskelig, men da er trollet” kommet ut av skapet, og så er det stort sett ikke så farlig 🙂

    2. ja dette er et viktig verktøy å ta med seg om en er flere sammen,uten å ha tenkt på et vertøy så har vi benyttet oss av akkurat dette hver gang vi har reist på ferie sammen med min søster og svoger :))kanskje derfor vi passer så fint sammen på tur :)) ha en fin dag da og slå gjerne ut håret du også da hi hi

    3. Så gøy at noen bruker bildene dine…det syne jeg også er godt..da er det noe bra ved dem…”samme for meg” svar, er noe jeg hater…for jeg mener at alle har noen meninger..men overlater å bestemme til meg…noe jeg ikke alltid liker…har “bestemmemegvegring” Det høres ut som et nyttig kurs…og forventninger kan være til glede og til sorg…

    4. Ja man har ikke alltid lik “smak” så det kan være ulike ting en har lyst til om en skal noe sammen med andre.. så å ta en prat om det på forhånd er lurt :))
      Gøy det med bildene da.. trodde først de brukte bilder av deg som sitt profilbilde..hehe..det hadde jo vært litt merkelig, men skjønte så at det var bilder du hadde tatt av dem..det er jo moro <3<3

    5. funderier: Ja, særlig om det er stort sprik i interesser slik at man ser at det kan være duket for irritasjon og konflikter hvis man ikke finner en god balanse! 🙂

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Det er veldig koselig å ha noe å glede seg til. Hvis det man gleder seg til er noe man skal gjøre sammen med andre, kan det nok være klokt å ha en liten forventningsavklaring! Ja, de fleste har jo en mening – i alle fall om NOE. Ofte sier man “Det samma for meg” for å tekkes andre, men det er ikke så klokt hvis det egentlig ikke er “det samma”!

    7. fruensvilje: Ja, det er skkert noe av grunnen til at dere passer sammen på tur. Noen har en jo veldig god kjemi med, og da trenger man ikke så mye forventningsavklaring! Ja, jeg slår ut håret mer og mer jeg! 😉

    8. Atle: Hvis det er det å stå på knea i ei maurtue du mener (Som du tala på)………så kan’n for eksempel……bli bløt på buksa….få vonde kner……og hvis mauern kryp oppi buks’benet mens du sitt der og knipser…så kan du bli betin både her og der! 😉 Hadde je vøri litt flinkere tel å risikoannalysere så hadde det je nok hatt et adskillig mindre turbulent liv!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg