Bidet og not bidet – “That’s the question!”

 

Huset Casa Blanca (som tilhører kursholder i Female Mastery) Fay Skandsen og hennes mann Øystein, er et veldig spesielt hus med mange gjennomtenkte, kunstneriske finesser!

Det er også et veldig funksjonelt funkishus, der det er lagt mye vekt på praktisk komfort!

Alle de tre badene i huset er utstyrt med……..

….bidet!

 

Nå har jeg ikke tatt noen bilder av disse, så jeg får nøye med med et bilde fra nettet :

Tenk så praktisk………..

……… bare et par runder med papir, og så jumpe rett over til neste stasjon!

 

Jeg har heller ikke bidet her jeg bor nå. I huset jeg bodde i før, var det bygd bidet på det ene badet, men da eksen og jeg pusset opp, fjernet vi det.

Jeg kan aldri huske at jeg brukte det.

 

Faren min var ikke en kar som hadde for vane å bruke “Stygge” ord, men av og til klarte han ikke å dy seg :

Han kalte nemlig bidet for……..

(NÅ må du altså være forberedt på et “Stygt” ord. Er du som meg , så leser du videre  – og du nærmest VIBRERER av spenning for å få vite HVA det stygge ordet er. Kanskje du kan få utvidet det passive ordforrådet ditt i dag?? Jeg ELSKER “Stygge” ord, sjøl om jeg ikke har for vane å strø om meg med dem – i alle fall ikke skriftlig!)

 

 

 

“FITT – SPYLAR”

 

 

Nå er vel ikke bidet først og fremt beregnet til DET formålet…..

Det er som regel lenger bak det er mest behov for denne typen rengjøring!

Jeg skal la være å komme med en lengre utredning om hemorroider og andre uhumskheter…………….

……….. men tre svangerskap med påfølgende fødsler har satt sine spor.

Jeg har definitivt ingen barnerumpe lenger!!

 

Så – om jeg noen gang får gleden av å innrede et bad igjen, så skal jeg ha BIDET, så fremt det i det hele tatt er mulig!!

Da kan jeg spare meg for mye bruk av dopapir og hånddusj!

 

 

Så – en liten historie fra barndomshjemmet…………

(Jeg må komme med litt “Historisk bakgrunn” først:)

I likhet med de fleste andre som bodde ute på bygda, hadde mor og far utedo. Det var en “Toroms” variant i tilknytning til låven. Det var to “hull” på det ene rommet og tre på det andre.

Sjøl om vi fikk innedo etter hvert, slik at jeg bare brukte utedoen om sommeren (fordi jeg likte meg der) så husker jeg godt disse doene.

På rommet der det var tre hull, var det ene et lite “barnesete”. På det ene store hullet var det skåret ut litt ekstra i forkant slik at kara skulle ha plass til “utstyret” når de satt der!

Det lå avispapir ved siden av doene, i tillegg til vanlig dopapir. Dette var for å spare litt på utgiftene. Først leste man avisen, og så tørket man seg bak med den! I min barndom ble disse doene stort sett brukt som “Suppleringsdoer” når vi hadde mange gjester om sommeren. Var halve slekta, og flere til, samlet hos oss så pyntet vi der inne med markblomster. Da ble det liksom litt ekstra “Hem’kosli'”!

 

Nå ble jeg nesten litt nostalgisk…..Det er noe av det sosiale vi har mistet på veien –  med alt det tekniske som har gjort sitt inntog……

(Jeg mener sosialt fellesskap altså , ikke å sitte flere sammen på do!)

Jeg bruker jo både mobil og SÆRLIG pc en god del, og er glad jeg har begge deler, men det ER et tankekors!!

 

__________________________________________________________________________________________________________________________

Dette skjedde altså noen år før jeg ble født:

Mor – Ellen har fått fint besøk fra Oslo. To ugifte tanter er på besøk. (Disse to tantene er slett ikke “Fine” på en sånn snobbete måte. De er to vakre sjeler, som Mor – Ellen har mange gode minner om den dag i dag!)

I løpet av besøket må sjølsagt tantene på do, og de rigger seg til på samme rom……

Mens de sitter der, åpnes døra på gløtt………………

……….. og en liten neve full av avispapir kommer til syne :

“Her har døkk åt…….

 

……GROVTØRKEN!”

 

Det er broder’n (Den gang kanskje fem-seks år) som er så omtenksom…….

 

__________________________________________________________________________________________________________________________

 

Tantene var veldig taktfulle……..

………så de hadde ikke hjerte til å si noe til mor.

De ville ikke skjemme ut broren min ….

……og de var vel også litt redde for at mor skulle synes det var pinlig.

 

Men….så hadde de ikke klart å dy seg HELT. De hadde fortalt om det inntrufne til mors SØSTER…….

…….som også bodde i Oslo.

Selvfølgelig klarte ikke HUN å dy seg, så mor fikk vite det likevel…..

 

Stakkars Broder’n……..

Nei, ingen ble sinte – det ble bare latter!

Men…….denne episoden har “Forfulgt” ham gjennom livet!!!

 

 

 


A’ tante Marrie å a’ tante Ågått!! (Marie og Aagot).

 

Jeg husker dem veldig godt!! 

Tante Marie (til høyre) var en mester i å brodere! Hun tryllet fram de vakreste duker og puter med sine grove, arbeidsslitte hender! Hardangesøm-puta du skimter til venstre i bildet var hennes verk. Mor var veldig redd for den puta – både fordi den var fin og fordi det var tante Marie som hadde brodert den! (Her blir det maaaaange digresjoner, gitt, og tårene er ikke langt unna de heller!)
 

 

I dag er det vel de færreste som har utedo eller bruker avispapir til “grovtørken”.

Jeg bruker avispapir når jeg fyrer opp i ovnen, sjøl om jeg vet at det ikke er særlig miljøvennlig.


Du skjønner vel hvorfor jeg kjøpte denne avisen? Litt lektyre må man jo ha om emnet, sjøl om det er smått stell med praksisen!

(Nei, jeg tror ikke jeg kan kalles “Nymfoman” – bare litt i det “Vovede hjørnet”!)

 

Sjøl foretrekker jeg Lambi toalettpapir.  Det er mjukt og godt  – og er av det papiret som etterlater seg minst skade.

 

Nå er jo jeg nærmest ekstremt (På grensen til galskap) opptatt av farger, og dette papiret er ikke etter min smak. Vurderte å ta helt hvitt, men så var ikke de største pakkene noe særlig billigere, og de er så lite hendige.

Helst ville jeg ha hatt dopapir med lilla eller ceriserosa blomster og limegrønne blader…………

………..men man får som kjent ikke ALT slik man vil her i verden………..

 

Drømmen om bidet på badet er like fullt så absolutt til stede! 

 

 

14 kommentarer
    1. herlig innlegg. Vi hadde også utedo – helt til jeg begynte i 3.klasse. Da flyttet vi inn i nytt hus…. kan tenke vi hadde ikke dusj engang. Badestamp hver lørdag…. gode minner. Vi hadde et utskåret hjerte på den do døren….. Ikke så fine som dere da siden vi hadde kun to hull. Et til barn og et til voksne. Ikke noen utskjæringer der til diverse utstyr:))) Ønsker deg en fortsatt fin søndag…….

    2. stavangerinmyheart: Takk! 😀 Du er jo yngre enn meg også, så da var dere litt “uvanlige”. Utedoer har så absolutt sin sjarm – og da helst om sommeren hvis det ikke er alt for mye fluer inne på doen! 😉

    3. Ja – det var litt spesielt for foreldrene mine kjøpte en litt stor tomt året før jeg ble født. Da med et lite hus og utedo. Hensikten var å bygge – egentlig med en gang. Men det var visst ikke så lett – gikk nesten 10 år før de fikk byggetillatelse på tomten. Så ja – det var ikke mange som hadde utedo på den tiden.:))

    4. Har aldri hatt bide, savner det ikke heller..hehe.. men glad jeg kan bruke Lambi i stede for avispapir.. jeg liker de med blått mønster godt jeg da..:)) Herlig historie.. Jeg lar meg ikke skremme av litt styggord.. men de må brukes med måte..hehe…

    5. Her var det mange tanker og minner…Jeg husker bare utedo fra ferier og hytteturer.. og bide har jeg aldri hatt..Har aldri skjønt det helt..for da må man jo ha et håndkle der også da…for å tørke hele stumpen.. Men sikkert fint, men neitakk..jeg syns det høres ekkelt ut..også detter jo vannet ned i der strålen står opp..så den må jo kreve mye renhold..hihih..men jeg kjenner ikke til bide..hver sin smak.. Men jeg husker GODT at vi hadde hardt og ekkelt dopapir! PAppa kjøpte store ruller med hardt som i mellomleggspapir…hihihi..

    6. Hehe, det var et bra ord for bidet for det er vel egentlig det det er, hihi. Vi har bidet på badet, men det er nok mest brukt til å putte kalde bein i for å få igjen varmen. Både moren min og jeg var plaget med at beina var så kalde at vi ikke fikk sove, og da var dette ideelt. Ellers er det fint å vaske stumpen på barn som går med bleie. Utedo husker jeg fra besøk hos besteforeldrene mine i barndommen, og kjenner igjen både avispapir og ukeblader som dopapir.

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, den krever nok jevnlig renhold, men man må jo tørke vekk “Det grøvste” FØR man setter seg på spyleautomaten da! Ellers kan det jo blir en grisete affære! 😉

    8. Hanne Beate: Alt var ikke bedere før! Glad jeg slipper å få trykksverte i r…! Fotbad ja……flerbruk og nøye desinfisering mellom de ulike “Brukerne” DET må til! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg