Masker og Skyggesider…….. (“Den Strikse Dama Fra Landet!”)

 

Nå i helga fortalte kursleder Fay meg hva hun hadde tenkt første gang hun møtte meg i januar :

Hun hadde oppfattet meg som : “Den Strikse, Strenge Dama Fra Landet”!

“Jeg husker deg godt, der du satt inntil veggen. Jeg ble overrasket da du var en av de første som meldte deg på “Female Mastery”!

 

Men…………….kanskje er det slik…….

………….at det NETTOPP er sånne Strikse Strenge Damer Fra Landet som TRENGER sånne kurs ALLER mest?

 

Sånne damer som har bygd gitter rundt hjertet sitt…..

….og ,dessuten, har opparbeidet seg veldig bastante meninger om hvordan ting SKAL og BØR være???

Og ikke minst :  Temmelig bastante meninger om hvordan ting IKKE bør være!!

 

Det kan være hensiktsmessig å bygge et mentalt korsett rundt seg, når man trener seg opp igjen etter et “fall”.

(Mitt “Fall” besto i angst, depresjon og en utmattelse så sterk at jeg knapt nok klarte å stå på bena. I den aller verste perioden , vinteren 2003/2004 var jeg nærmest sengeliggende)

 

For : Man trenger kanskje gitteret/korsettet når man er som aller mest sårbar og sliter med å bygge seg opp igjen.

Men………………..“Ein skigard kan’kje vara evig, veit du!”

 

Det kommer en tid hvor man (Les : JEG) må våge å åpne opp igjen – ellers kan man ende opp som ei Bitter, Stram Kjerring!

 

 

“Masker og Skyggesider” var ett av temaene som sexolog Camilla Roald Johannesen tok opp.

 


(Hun snakket langt fra bare om sex i de tre timene hun var sammen med oss!)

 

Vi har en “Maske” som vi viser utad. “Maske” betyr i denne sammenhengen ikke nødvendigvis “forstillelse”.

Det er mer “Den Offentlige Jeg” – den vi viser til folk flest. Det vil altså  si : De som ikke kjenner oss så godt! 

 

Når vi er i starten av et parforhold, prøve vi gjerne å skjule de “Dårlige sidene”. Ofte er det slik at det som tiltrekker oss mest ved en person i starten, er det som irriterer oss mest etter ei stund. Vi tiltrekkes gjerne av likheter (Altså gjenkjennelse), men OGSÅ av ulikheter. Vi tiltrekkes av ulikhetene fordi vi ser egenskaper i den andre som vi ønsker oss mer av sjøl.

 

Ett eksempel : En person er slik at h*n trenger mye orden og forutsigbarhet. Personen har lett for å bekymre seg. Så møter denne personen et menneske som ser ut til å “Ta livet som det faller seg!”

I begynnelsen beundrer de kanskje disse motsetningene hos hverandre.

Men : Når forelskelsens rosa tåke letter, så kan det være duket for konflikter!! Det er DA det gjelder å se “gaven” og læringen i dette. Det klarer vi ofte ikke. Vi irriterer oss grønne over den andre, samtidig som vi kan kjenne på en ENORM frykt for å miste/ikke være gode nok sjøl!

 

Men : Hvis vi klarer å se “gaven” og utviklingspotensialet i disse motsetningene (UTEN å hakke og kritisere hverandre sønder og sammen), så er det duket for stor personlig vekst hos både oss sjøl og partneren!

 


Mystisk, utilnærmelig, stram og striks……. (I en maske “Sniklånt” av  Fay)

 

Når masken faller av…………………..så blir jeg mer sårbar…….

 

(Bildet  er lånt av Wenche, som jeg var på kurs med i helga!)

 

Da jeg fikk avskjedsklemmen av Fay, sa hun at hun så en stor forandring hos meg siden januar……

Det er noen mjukere sider som er i ferd med å komme fram!

(Jeg merker det sjøl også!)

 

Det er mye styrke i det å tørre å vise sårbarhet………………

………….og våge å vise at man (altså JEG) er ……..

 

 

…………KVINNE!

 

 

 

13 kommentarer
    1. Så godt å kjenne på at man forandrer seg i den retningen man vil 🙂 Helt klart viktig med masker av og til, bare man er klar over dem. Noen ganger må man beskytte seg, og i de periodene er det helt tillatt. Og en visst lite dekke, tror jeg er sunt også. Alle trenger ikke vite alt. 🙂

    2. Jeg kjenner meg igjen i det med å lage et gitter rundt seg…hit, men ikke lengre…og trå varsomt..for eller sååå…Ja, jeg tror det fleste har en tendens til å skåne seg selv ved å sette opp gitter..eller en vegg..og det er jo ikke bra i lengden..gitteret, eller veggen må ned…Så best å gjøre det først som sist.. Høres veldig nyttig ut det kurset…

    3. … og kanskje er det slik fordi folk fra landet (les. små steder) vanlegvis bor med en tanke at “noe” må bli akkurat på en ordntlig måte, og de fleste folk er kjent med de andre og da ingen har ikke mot til seg til å prøve å gjøre noe nytt fordi alle bor i et frykt “hva skal andre si”. til slutt alle taper :). du har skrevet en god tekst for noen tid siden, hvor du sier at vi alle er vanedyr. og folk fra landet mye saktere gir opp av sine vaner, så kanskje fordi er de en kategorie av folk som trenger sånne kurs aller mest 🙂
      ellers jeg helt enig med det som sa Camilla 🙂 en sånn forelesning er alltid fin å bli i mulighet til å høre 🙂

    4. milan: Ja, jeg tror nok at folk som bor i mer “Urbane strøk” jevnt over er litt mer åpne for “noe nytt”, men vi skal jo være forsiktige med å kategorisere og stigmatisere. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg