Vil bare dele…….

 

 

…….et blogginnlegg som dattera mi :  pantalone.blogg.no  har skrevet…………..

 

Vi er ikke enige om ALT, og det er bare sunt………….

………….men dette er jeg VELDIG enig i

 

Mer norsk og mindre kunst i skolen?

For stund siden mottok jeg et Si ;D-innlegg som tok for seg hvordan norsk skole burde fjerne kunstfag og bytte dem ut med mer vettuge fag, som for eksempel norsk. Vi presterer rett og slett for dårlig i dette faget, og må derfor ha mer!

Dette var det, til min overraskelse, en 15-åring som hadde skrevet. Ikke fordi jeg tror en 15-åring ikke kan ha glede av teoretiske fag. Så langt der i fra! Men, fordi det krasjer så veldig med det jeg selv følte da jeg var 15. Jeg føler vel egentlig det samme nå, at kunstfag er viktig, og i aller høyeste grad nødvendig.

Jeg er en av disse menneskene som har glede av og verdsetter kunst, mye fordi det var min inngang til å lære. For jeg slet på skolen. Jeg var såkalt skoletaper og jeg visste ikke hvorfor. Det var veldig frusterende å se hvordan resten av klassen, hvert fall tilsynelatende, klarte å ta til seg undervisningen, mens jeg satt der som et bortkomment spørsmålstegn. Så i stedet for å følge med ble jeg sittende og surre med mitt eget. MEN, det slutta jeg med når vi hadde kunstfag, enten det var musikk, kunst/håndverk eller andre kreative fag. Grunnen til dette var fordi det appellerte til meg på en annen måte, samt at jeg, til en viss grad, mestret det. Den mestringsfølelsen var det som holdt meg på skolen, og hadde jeg ikke hatt den er jeg sikker på at jeg ikke ville fullført grunnskolen.

I dag vet jeg hvorfor skolen var så vanskelig, hvert fall når det gjaldt teoretiske fag. Ikke fordi jeg var dum, ikke fordi jeg var lat, men fordi jeg har lærevansker. For å være enda mer konkret: jeg har dysleksi og dyskalkuli. Så norsk var dritt og matte var skikkelig dritt. Heldigvis gikk det på en måte allikevel, for jeg hadde noen veldig snille og gode lærere som hjalp meg.

Også at jeg fikk begynne på MMD-linja var en stor bonus for meg. Dette var forøvrig et argument som ble brukt i innlegget, altså at siden vi kan velge studie på videregående trenger vi ikke kreative fag i grunnskolen. Personlig er jeg veldig uenig i dette, for skolen trenger å være allsidig. Skolen må ta stilling til at folk er forskjellig og har forskjellige interesser, ferdigheter og styrker. Å fastsette en plan kun fylt med teoretiske fag og forvente at alle skal kunne følge denne planen er fryktelig optimistisk. Ja, intensjonen er god, for man vil at alle skal ha det samme utgangspunktet og stille likt, men det lar seg ikke gjøre. Hvis noen hadde satt opp en læringsplan for meg hvor 90 prosent av planen besto av matte kan jeg love at det ikke hadde blitt noe av. Og hvorfor hadde det ikke blitt noe av? Fordi jeg har absolutt ingen interesse, motivasjon eller lyst til å gjennomføre planen, fordi jeg har aldri noensinne opplevd mestring i det faget.

Det hjelper ikke å peise på med et fag hvis interessen ikke er til stede. Noe teori må man selvfølgelig ha. Det er ikke til å unngå. Man må kunne lese og skrive, man trenger å kunne sette opp et budsjett og lignende, men det må også være rom for kreativitet, bevegelse og skaperglede. Neida, ingen kommer til å lide voldsomt pga. en ekstra matte- eller norsktime i uka. Men, det er absolutt fare for at de som opplever skolen som vanskelig vil føle enda mer på dette hvis kreative fag skulle forsvinne helt.

 

Ellen Propellen – mange år før hun ble klar over at det å forholde seg til tall og bokstaver skulle bli ganske så utfordrende….. Men : Musikalsk, kreativ – og fingerferdig – DET har hun alltid vært!

 

Etter hvert har frøkna altså blitt så skrivefør at hun har egen blogg! Det ER håp, sjøl om utgangspunktet ikke ser så bra ut! En kan komme langt med stahet og vilje!

(Hun begynte å blogge lenge før mora si, og var den som hjalp meg med “Den tekniske bøygen”  slik at jeg kom i gang med bloggen!)

 

 

6 kommentarer
    1. Flott innlegg og søt “propell”.. Jeg syns skolen bør ha varierte fag og læringsmetoder så alle har en mulighet til å føle at de “duger” i alle fall i noe… som gjør at en får lyst til å jobbe videre :)) Så forrige innlegg også..og jeg er så heldig å ha et v de vakre bildene til Natheless.. <3<3

    2. Jepp, man kommer laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt med stahet og vilje. Jeg tror på variasjon i skolen. Litt trening, litt kunst, litt musikk og litt fakta. Legger man sammen dette, så får man et liv!!!!! Vi kan ikke leve av bare mat, og ikke eksistere med bare trim heller. Variasjon gir sterke, kloke, tenkende, flinke,kreative mennesker mener jeg. Heia for datteren din og deg.

    3. annebe: Koselig å ha et bilde som hun har laget! Ja, de teoretiske fagene er ikke mer “Verdifulle” enn de praktisk-estetiske! Vi har for mye fokus på “Flinkhet” over hele fjøla. Det å skape noe og kjenne på glede DET er viktig! <3

    4. Kari….. bortsett som du har en veldig pen datter, du har også og en veldig smart datter.
      å fjerne kunst fra skolen er nesten samme som at vi fjerner sjelen fra folk. mennesker er ikke maskiner, jeg har sagt det flere ganger, vi er velig lekne og kreative vesener, og vi trenger kunst, en måte til å uttrykke seg 🙂

    5. milan: Det var et fint uttrykk i denne sammenhengen – altså “Å fjerne sjelen fra folk”!! Ja, vi trenger definitivt å skape – og å omgi oss med kunst!:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg