Om å vise respekt for kroppen til et annet menneske…….

 

 

Det er fort gjort å gjøre fysiske overtramp overfor et annet menneske…..

Ingen kan vel skryte på seg at de aldri har gjort det.

 

Nå snakker jeg ikke om grove overgrep………

I denne sammenhengen tenker jeg mer på ubetenksomhet………..noe man kan gjøre i vanvare!

 

Ett eksempel  :

En kvinne står bøyd ( F. eks plukker opp noe fra gulvet)

Uten at hun merker det, kommer en mann (les : kjæreste) bak henne og tar et grepa tak i rumpa hennes.

Kvinnen skvetter, og synes det er litt ubehagelig, men sier ingen ting av frykt for å virke sur og snerpete.

 

Dette er noe som gjentar seg med jevne mellomrom. Til slutt sier kvinnen :

“Jeg liker ikke at du gjør dette! Det er ubehagelig og jeg skvetter!”

Mannen reagerer med å flire litt hånlig og gjøre narr av henne.

Han fortsetter med “Rumpetakene”!

 

Om denne mannen i stedet hadde sagt :

“Unnskyld, det respekterer jeg. Det skal ikke skje mer!”

DA hadde saken vært en annen! 

Da hadde han nemlig vist respekt for kvinnen og hennes kropp.

 

Det er godt å bli berørt, når den som berører har det i bakhodet at det skal kjennes behagelig og trygt for den som blir tatt på. Får man signaler om at noe ikke føles godt, så skal man respektere det, uansett hva man sjøl har lyst til å gjøre.

Det er også viktig at den som blir tatt på våger å gi tydelige signaler når en berøring føles ubehagelig på ett eller annet vis……

 

 

Der jeg bodde før, hadde jeg innredet et rom til massasje.

Jeg pleide alltid å spørre nye kunder om det var steder på kroppen der de ikke ville bli massert.

(Enkelte områder av kroppen berører man UANSETT ikke i en slik sammenheng, så det er ikke DET det er snakk om.)

 

Noen er for eksempel vare for å bli tatt på magen, mens andre synes det er veldig godt at også mageregionen blir massert.

Dette kan man ikke vite uten at man spør klienten på forhånd. 

 

Den som blir massert må også føle at det er ok å si fra uansett hva det er som måtte føles ubehagelig.

Stikkordene er : Tillit, trygghet og respekt!

 

Bildet er tatt i massasjerommet jeg hadde innredet der jeg bodde før.

 

Det gjelder i alle sammenhenger der det er snakk om fysisk kontakt mellom to mennesker.

 

 

 

14 kommentarer
    1. Har ikke tenkt over dette når det gjelder massasje, men der satte du meg jammen på tanken..for jeg ville nok ikke likt magemassasje…det får være rygg, nakke, eventuelt noe armer og legger…IKKE magen.. VIktig med grenser ja.

    2. Viktig det med å respektere andres grenser ja..og viktig å være klar på hva en liker og ikke.. Om jeg er på massasje/eller lignende ønsker jeg ikke å bli rørt på magen…Men stort sett er jeg hos fysioterapaut..og da er det nakke og skuldre som har fokus.. God helg <3

    3. ærlig… jeg vet ikke hvor mye noen må bli “begrenset i hodet sitt” til å komme på slike ideer. på dette området tingene er veldig enkle. rett og slett alle fysiske kontakter mellom 2 voksne personer må bli i en enighet og alt som er ikke i en enighet, vi kan kalles “invasjon på privatliv eller en trakassering”, og jeg håper at på samme måten ser alle mennesker som har “bare litt” personlig kultur og respekt for andre mennesker 🙂

    4. Ja det er nok en uting hos mange…at man ikke respekterer den andre part..men om man sier i fra på en hard måte..så holder de som regel opp har jeg skjønt..så da får jeg heller være snerpete, sur “kjerring” jeg liker ikke å bli skremt, eller tatt på når jeg ikke selv vil..jeg har nok en ganske snever intimsone..og det må være når jeg vil..Kan være fordi jeg har vært mye plaget med vondt i huden..altså det brenner og kribler, og da er ikke kos på armen eller låret godt..det er faktisk vondt! Dette sa jeg tydelig i fra..og det blir jo da respektert..men om man fjaser og tuller og ikke sier noe…ja da fortsetter det jo bare…man MÅ si i fra med store ord noen ganger…

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: En trenger jo ikke være sint – bare alvorlig og tydelig når det er noe som ikke føles greit – eller rett og slett vondt. 🙂

    6. annebe: Jeg hadde panikk for å bli tatt på magen før, men så fant jeg ut at det faktisk var godt med magemassasje. Selvfølgelig skal det ikke være hardhendt og det er ikke hvem som helst som får utføre det. Magen er et mer “Privat” og ømtålig område enn rygg og armer/ben! 🙂

    7. frodith: Magemassasje kan være behagelig, men det må utføres med stor respekt og forsiktighet. Magen er mer ømtålig enn f. eks rygg. Den er jo ikke beskyttet av “Bein” og det finnes flere vitale organer innenfor mageskinnet! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg