“Kjærlighet og Forhold” på Agape – instituttet…….

 

Agape betyr “kjærlighet”.

Da jeg slo opp ordet på “Wikipedia” fant jeg blant annet dette :

 

“I katolsk tradisjon representerer agape ubetinget kjærlighet, og forklares ofte som motsatsen til eros (gresk: ἔρως), som betyr ‘intim kjærlighet’.”

 

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om Agape – instituttet, og dets betydning for meg……….

…………….da jeg fortsatt slet med en ganske så “overdøvende” angst!

 

Hjelp til selvhjelp : AGAPE – instituttet

 

 

Dette er Marit (Reitan) som eier og driver Agape-instituttet.

 

I innlegget jeg skrev i 2015, nevnte jeg at Marit virket litt forsiktig og reservert.

Den gangen passet DET meg VELDIG bra!

 

Vi går alle gjennom ulike prosesser og faser. Det er det som kalles “vekst” i et menneskes liv.

I dag utstråler Marit fortsatt jordnærhet, soliditet og ro, men jeg opplever henne også som mer “Løssluppen, sprudlende og leken!”

Hun fremstår langt fra som mindre “seriøs” av den grunn!

Heller……………

……….som en ENDA bedre kursholder!

 

 

Jeg fikk en medstudent til å ta noen bilder av meg ved siden av et par av bildene som henger på veggen i Agapeinstituttet. (Litt greit å ha noen andre bilder av seg sjøl enn “Selfies” foran speilet hjemme)

 

Fotografen gikk inn for oppgaven med liv og sjel! Hun både lå på gulvet og sto på stoler for å få noen “Blinkskudd”!

 

Her er noen av notatene mine. Jeg skrev ikke så mye, bare “essensen” av det som ga mest gjenklang i meg.

 

Kanskje ikke så lett å lese kråketær som er skrevet i full fart, men jeg deler det lell!

 

Forelesningene til Marit er ikke lange. 

Hoveddelen av kursene er visualiserings – øvelser.

Det er også rom for å “dele” hvordan vi opplever øvelsene.

Vi kan også velge å dele andre ting.

 

I går var det ei dame som leste et par sjølskrevne dikt!

Både innholdet og måten hun fremførte dem på……..

……gikk “rett hjem” hos meg!

Litt forsiktig og sjenert………

……..men ønsket om å dele var så sterkt…………

……..at hun våget likevel!!

 

En av øvelsene vi gjorde på dette kurset var slik at vi skulle se for oss en mur……..

……..som representerte en slags blokkering for oss når det gjaldt dagens tema.

Så skulle vi “lese på” (Slik vi har lært via “Reading”) hva som kunne være de største hindringene for oss med hensyn til en god par – relasjon /annen type relasjon. 

 

Jeg fikk opp ordet “Elskverdig”. Det var en dobbel betydning i det :

 

1. Jeg må ha TRO PÅ at jeg er elskverdig.

2. Jeg skal være bevisst på å oppføre meg/være MER elskverdig overfor andre mennesker.

 

Da dette gikk opp for meg, raste hele den visuelle muren sammen!

Jeg tenkte : “Kan det være SÅ enkelt da?”

Det føltes nesten som “juks”.

Men : Hvorfor gjøre det “Vanskelig” når det kan være “Enkelt”???


 


Dette er “Bonnie”!

 

Hun er førerhund. 


I en periode var hun “Fast inventar” på Agape – instituttet.

 

I går dukket hun opp igjen sammen med eieren sin.

De er et godt team, som greit tar seg fram i Oslos gater!

Han kunne fortelle at hun hadde kjent seg igjen, sjøl om det var en stund siden sist de var på Agape.

Hun hadde stoppet opp og logret foran ytterdøra!

Han ser det jo ikke med det blotte øyet, men kjemien og samspillet mellom dem er så sterkt at han sanser det likevel.

 

Bonnie ER kjærlighet og hengivenhet!

Hun er så rolig og trygg at hun kan ligge i midtgangen mellom stolradene…………….

………. mens masse fremmede mennesker skritter over henne…….

………..uten at hun leer i ørene en gang!

 

 

Mange ganger, når jeg har gått ut av døra etter en dag på Agape……….

…….så har jeg hatt en så UTROLIG god følelse i kroppen.


Jeg har følt meg raus og snill…………..

………og har (nesten) hatt lyst til å omfavne hele verden!

Jeg har tenkt :

“Heretter skar je bære væra snill og go’ og raus og tålmodi’ me’ ALLE je møter på!”

 

Så langt har jeg ikke klart det……..

…..for å si det sånn……..

 

Men  : Kursdagene på Agape – instituttet GJØR noe med meg……..

Det er bevisstgjørende å delta på samlingene og kursene!

 

Rett og slett : Godt påfyll!!

 

(Innlegget er ikke sponset!)

 

15 kommentarer
    1. Dette høres veldig bra ut ja. Litt som å bli kjent med seg selv på en litt annen måte 🙂
      Jeg ante ikke at Agape betyr kjærlighet. Men det forklarer jo en av de største brudekjolebutikkene her. Den ligger i Sandnes, og heter Agape 🙂 Den lå i Stavanger tidligere 🙂 Jeg står ofte foran vinduet der og beundrer de nydelige brudekjolene. Men har aldri eid eller lånt en sånn kjole selv. Jeg giftet meg i noe helt annet enn hvit brudekjole 😉
      Jeg lurer litt på om jeg ville være redd for en førerhund? Jeg ser ikke for meg at jeg skritter over den hunden der. Jeg hadde nok gått en omvei 😉

    2. Det høres veldig bra ut 🙂 Å få påfyll er viktige greier. Og om du ikke klarer å bare være “snill” så er vel ikke det så farlig, vi skal jo være glad i oss selv og da må vi av og til være litt strenge med grenser og sånt også 🙂

    3. Så interessant å høre om! Flotte bilder av deg, og det bildet på veggen bak deg(første bilde) var helt nydelig. Kunne virkelig tenkt meg å ha på veggen.
      Det er helt sikkert bare positivt å ha den følelsen i kroppen etter endt kursdag, men får håpe at du ikke bare er go og raus og tålmodig med de du møter på, det er søren ikke alle som fortjener det…..

    4. Har du vært på nytt kurs…så spennende..og herlig når man føler det gir en noe..så det er jo bra..Alltid lurt med nye impulser og påfyll…Flotte bilder av deg!

    5. Veldig bra at du finner noe som du faller for og føler passer deg perfekt. Og jeg husker jo innlegg fra tidligere hvor du har fortalt om det instituttet 🙂 Stå på .. du får til det du vil 🙂 Det er jeg brennsikker på 🙂

    6. Eva: Jeg var hvit brud. Giftet meg i kjolen etter mor. Om det (mot formodning) skulle bli et nytt giftermål, så blir det nok ikke hvit kjole en gang til! 😉 Hadde du kjent på energien til den hunden, så tror jeg du hadde skrittet over uten problemer; men har du veldig hundeskrekk så kan det jo hende du hadde følt det som du sier! 🙂

    7. maiken: Takk! Ja, bildene er flotte. Nei, noen personer må en bare sette foten ned overfor, men en trenger jo ikke å oppføre seg aldeles ufysleig av den grunn! (Sjøl om en har litt lyst til det!)

    8. Vi kom nylig over min mors brudekjole, som jeg tok med meg hjem. Amalie ble stum av beundring, og sa at det var hennes drømmebrudekjole. Dessverre har min mor alltid vært liten, så den passer jo ikke til barnebarna hennes.
      Jeg blir heller aldri hvit brud, om jeg skulle finne på å gifte meg igjen. Jeg var gul brud jeg 😉 Neste gang blir jeg sikkert rød brud. Sikkert i mitt neste liv 😉
      Jeg er veldig redd for hunder. Men kan tenkes at jeg ville turt å være nært en førerhund, da den har utdannelse 🙂

    9. det er veldig hyggelig å se at har slike institusjoner som Agape er. følelsene våre er en så mystisk ting og vi egentlig vet så liten om dem, men også i den samme tid hele vårt livet dreier seg rundt følelser.
      hehe Bonnie er så søt hunden, og jeg har nå en stor lyst til å klemme og leke med ham :))))

    10. Eva: Førerhunder er som regel veldig rolige! Synd at brudekjolen etter moren din er for liten til dattera, men det går kanskje an å få sydd noe lignende om den dagen kommer at hun vil stå hvit brud! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg