Da sku’ en hatt en bror…..i tiende klassen’!

 

 

Dattera mi går første året på ungdomsskolen.

En dag opplever hun at tre gutter går sammen om å plage henne i skolegården.

Det er både verbal og fysisk mobbing…….

Hun er ganske forsvarsløs i denne situasjonen, og synes det er veldig ubehagelig……..

 

MEN : Lømlene får ikke holde på lenge!

For………………..

………..plutselig kommer det noen i full fart!

 

Lederen av gesell – gjengen opplever brått å “Miste Bakkekontakten”.

 

Han blir løftet opp etter kragen, møter et lynende blikk………..

……og får KLAR beskjed :

“Dætta kæin du bære gi F… ti’!”

 

Da de to andre lømlene får se hva slags “behandling” kompisen får, finner de det best å fordufte!

 

“TRE gutter i åttende klasse vart LIVREDDE for’n Hans Olav!”

………. kan en lettet (og litt stolt veslesøster) fortelle da hun kommer hjem fra skolen den dagen.

 

“Helten” sjøl sier ikke så mye om det.

Han er vanligvis av det mer ordknappe slaget!

 

Men i denne sammenhengen hadde han det som trengtes :

 

Både den fysiske styrken til å hamle opp med slabbedaskene……..

……..og ikke minst MOTET og VILJEN til å ordne opp!

 


Storebror og Veslesøster…….en del år før denne episoden fant sted!

 

Vi skal bestrebe oss på å klare oss mest mulig sjøl – unngå å gjøre oss avhengige av å ha noen å klamre oss til!

Det ER en trygghet i å vite med seg sjøl at en er i stand til (stort sett) å stå støtt på egne ben………

…….OGSÅ når det stormer!

 

MEN :

I blant trenger vi VIRKELIG at noen er villige til å stå opp for oss!

 

“Du er sjøl en liten vek en…….

……du treng sjøl en storebror!”

 

 

 

19 kommentarer
    1. Ååå så søtt..ja det er godt å ha storebrødre noen ganger..og utrolig hvordan man holder sammen som søsken..uansett..

    2. denne fortellingen har en “happy end”, men mer av 100 ganger jeg har spurt meg selv, hvorfor folk gjør slike ting mot andre. jeg ville like om noen kan forklare meg, hva har så god å komme til å skade andre. denne verden er av og til så jævlig sted.
      kanskje trenger å bygge “en maskin” som skal ha hver av oss innenfor selv og denne maskinen skal hver gang når vi gjør smerte til andre, gjør den samme smerten mot oss 🙂

    3. milan: Jeg er glad for at du sier “Vi” og “Oss” for vi har jo lett for å se alt som “Andre” gjør galt mot oss. Så er det litt vanskeligere å se det vi gjør sjøl! Det å gå sammen i flokk og være ekkel mot EN person som ikke har gjort noe mot “Angriperne” (det var jo tilfellet i denne historien) DET er noe av det ALLER ynkeligste som finnes!

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, søsken kan “Knuffe” og erte litt, men når det kommer en “ytre fiende” – DA blir det gjerne annerledes! 🙂

    5. Jammen godt hun hadde en storebror. Skulle mange ganger ønske jeg hadde en selv da jeg var unge, men det var ikke dumt med en storesøster heller! 🙂

    6. Jeg skriver et innlegg om det. Har skrevet. (Skremmende hvor synkrone du og jeg er.) Om level 2 likestilling.
      Level 0 likestilling er at mannfolka bestemmer og kvinnfolka er kua. Level 1 likestilling er der vi er nå. Mannfolka er ikke truende lenger, men dem gjør ikke mye nytte for seg. Det du beskriver er mannfolk som er på level 2 likestilling. Dem gjør nytte for seg. Den maskuline energien er temmet. Kanalisert. Dit den skal. Inn i kvinnen.
      Mannen skal være energien. Hun skal styre energien hans. Her skjer det.

    7. Nå er jeg selv storesøster til 5 andre søstre og kjenner fremdeles på storesøster-kontrollen og løvefølelsene for de andre. Påvirker en hele livet det….
      Kjenner veldig igjen historien til mine egne unger her,min sønn var også en slik storebror som var god å ha av og til…, og han bærer preg av det, et godt preg sådan…
      Nydelig bilde av de!

    8. snuskelasken: Kanskje du er inne på noe….men INGEN skal bruke MAKT over noen eller manipulere. I dette tilfellet brukte storebror kanskje makt, men her vil jeg si at hensikten helliget middelet.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg