Du ska itte røre reiret…………….(Karidansen – en ornt’li MAUR- MOBBER!!)

 

På jordet, rætt ve’ der je bor……….

….finns DÆTTA :


 

Et våtmarksområde me’ MÆTT tå fugler!

(Itte så lett å sjå når bilde’ er ti’in me’ et mobbilkamera!!)

 

Her er det både gjess og svaner……

…..og sikkert en del andre fugler å’!

 

Det hender seg at je vakner om natta tå at døm høll et skikk’li læven!

 

Husverta lurte på om det ød’la nattesøvna mi…..

Men  – det gjør det itte. Je synes bære det er kos’li å vakne tå slikt!

 

Det er et vårtegn!

 

Vi er itte støtt så flinke tel å respektere nattur’n…..

Vi kan ha lett førr å trenge øss på…..førr vi vil så gjenne…..

….. SJÅ……. og komma INNPÅ!

 

Da kan dyra og fugla bli skræmt!!

Det er noen som har gått utpå jordet her med bikkjer……….

DET er itte så lurt!!

 

Så….nå har det kømmi opp et skilt!

 

 

En gong, da je var lita, (Hell i hvert fall GANSKE lita!) kom je over ei diger maur-tue…….

 

Vet døkk å je gjorde???

Je sparke borti maurtua……………..

…….. så det vart et digert HAKK ti a’!

 

Åsså syntes je det var moro å sjå på all mauern som for rundt og stresse………

………..ætterpå………….

 

TENKJ å mye arbe der hadde vøri førr dæssa små maura…………..

………….å bæra tusenvis tå digre barnåler…………..

………….førr å få byggd dænna tua!!

 

Åsså bære ød’la je det……………..

……..me’ ETT spark!

 

Je hadde itte bære vett……..

…..men je var rett og slett en ornt’li…….

 

…..MAURMOBBER!!!

 

Je skjæms!!!

 

Han Einar Skjæraasen skrev mye fint……….

Itte akkurat om mauern, da……..

 

………men om spede spirer………

………og om erlas vare, varme veng!

 

Tenkj……å ha ævnen tel å skrive så vart og vakkert……….

 

HAN hadde respekt førr natturn han………

 

Je trur’n måtte væra en snill og varm’hjerte’ kar!

 

Ellså hadd’n itte kunne skrevi slik…….

 

14 kommentarer
    1. Så vakkert det området ser ut, rolig liksom..men jeg hører jo ikke fuglelydene da..hehe..
      Ja man må være varsom i naturen, som Skjæråsen sier så fint.. har nok pirka inni ei maurtue eller to med en kvist i barndommen og det lagte nok uro i tua … Kos deg med dagen videre, vi får besøk av gutta etterpå <3<3

    2. hvis en liten barn kommer til å ødelegge “noe”, vi kan si at han/hun vet ikke nok hva er god og hva ikke. Et stort problem ligger i voksne mennesker, og hvorfor i den menneskelige arten har så så mye aggresjon mot naturen og folk rundt selv

    3. Man tenker mye når man blir eldre 🙂 Ikke så bekymra for maurene som yngre..Men jeg husker jeg synes synd på marken, når noen skar de i to med en spade og sånt …

    4. Ja man skal ta vare på naturen..men som ung så tenkte men ikke sånn..jeg har sikkert gjort det jeg også…uten å ofre de stakkars maurene en tanke..Nå er jeg sånn at når jeg går inn i et spindel..så tenker jeg: ånei..tenk all den jobben den har hatt..også kommer kjempen jeg og raser det ned!! hihihi..Så vi ser nok litt mer av jobben bak alt det disse dyrene i naturen gjør..Ja, de bråker og lager leven innimellom..men det gjør jo vi også….

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Det kommer jo an på hvor den spindelen er , da. Er det inne i huset vårt , så må vi ha lov til å ta det ned! 😉 Ja, vi er vel de verste bråkmakerne, med alle duppedittene våre! 🙂

    6. milan: Ja, vi ser stadig skrekk – eksempler på aggresjon og fanatisme – sist i Sverige. Det bor en liten “Djevel” i de fleste av oss og den kan titte fram når noe blir trigget i oss. Heldigvis får det som regel ikke så store konsekvenser!

    7. Dette er flott skrivi… koselig å våkne av fuglelyder, koselig med vår…. og “en ska itte trø i graset, spede spire lyt få stå”! Klem <3

    8. Jeg leste Skjæråsen som unge og koste meg med de “rare” ordene og vennligheten!Min morfar kjente slekta hans, og det ble liksom noe ekstra med den mannen da. “Du ska itte sette snuru når du ser et haraspor….” Jeg lærte fort det diktet utnatt. Nei, vi skal akte det som lever. Men typisk unger å sparke i maurtua da!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg