“Je treng’ itte å bli så frykt’li’ forelske’!

 

Dette er mine ord…….

 

Jeg sa det til Match – makeren da jeg var der for en stund siden!

 

Nå er det forresten høyst usikkert hva som skjer videre på DEN fronten, for firmaet er konkurs og Match-makeren har mistet jobben. Hun er en flott og sympatisk dame, og jeg bærer absolutt ikke nag til henne! Det har ingen hensikt å bære nag til ledelsen heller. Jeg må antagelig bare se i øynene at jeg har gjort en veldig dårlig investering!

Nesten ei månedslønn………

…… rett i………

…DASS!!

 

Jeg får ta det på kontoen for : “Læring på den brutale måten!”

Den kontoen er rimelig full for mitt vedkommende, men jammen har jeg fått lære mye i årenes løp!

 

“Je trur je får væra min EGEN Mætchmeiker, je”………

………….tenker Karidansen.  

 

 

Jo, det er deilig å være forelsket……

……..kjenne at det dunker litt ekstra i brystet når man tenker på Den Spesielle…..

……. med et smil om munnen!

 

Jeg har latt meg styre av forelskelse flere ganger.

 

Jeg har vært “Forelsket i Forelskelsen!”

 

Men : Forelskelse er flyktige saker!

Den GÅR over……

……..FØR eller senere!

 

Når forelskelsen dabber av, kan det gradvis bli slutt på alle “bekreftelsene” i form av sms’er…….

………med “kyssefjes”, hjerter………………….

……….og ord som :

 

“Tenker på deg!”

 

Det kan føles både vondt………………

…….. og vemodig!

 

Det som vi først syntes var det mest sjarmerende og ytterst fascinerende ved den andre personen………

……..har kanskje blitt det som oppleves som det mest………………………

……..irriterende!

 

“Hva VAR det egentlig jeg så i HAM eller HENNE?”, tenker vi kanskje…..?

 

Så derfor tror jeg :

 

At det som starter litt pent og forsiktig……….

……..er det som har størst sjanse for å vare.

 

Kanskje starter det på et vennskapelig plan………..

…….og så utvikler det seg gradvis til noe mer?

 

Det er lettere å være åpen og avslappet overfor noen man ser på som en VENN…………………..

……….enn overfor noen som man på død og liv vil “få på kroken” eller “gjøre inntrykk på”!

 

“Man bør heller se etter en person man kan tenke seg å LEVE med……………..

……………….enn etter en man kan tenke seg å LIGGE med.”

 

Dette leste jeg på bloggen til en av Match – makerne i Matchmaking – firmaet jeg er (VAR) medlem i!

Det er så sant!

 

Sjølsagt må det være en form for tiltrekning og gnist……..

…… men det behøver ikke nødvendigvis  å komme som et……..

…….LYN – NEDSLAG!!!

 

Gnisten kan vokse fram over tid –  etter hvert som man blir kjent og lærer å sette pris på hverandre.

 

Et godt forhold er tuftet på gjensidig respekt, omtanke og beundring.

Det er viktig å ha noen felles grunnverdier!

Hva er jeg villig til å akseptere?

Hva er TOTALT uakseptabelt??

 

“Jeg elsker deg fordi du er den du er. Jeg fokuserer på dine positive sider og bærer glatt over med det jeg opplever som negativt (Så lenge det ikke rokker ved det aller mest grunnleggende!)

Jeg LETER overhodet ikke etter feil – jeg VELGER å se det gode i deg!!

 

Mine følelser for deg er så bunnsolide at jeg tåler deg godt……

……både når du er litt mismodig og småsur……..

……snorker……..

……har morra – ånde ….

……eller slipper ei stinkbombe av en promp!!”

 

 

 

“Forelskelse gjør blind!” 

 

Ja, jeg tror det!

Derfor higer jeg ikke så veldig etter “Den Stormende Forelskelsen” lenger!

 

Jeg er heller litt redd for den!

 

(Arkivbilde fra Trondheims – tur i fjor sommer!)

 

Jeg hadde kjøpt ny jakke og topp, og så “måtte” jeg leke modell!

 

 

 

26 kommentarer
    1. det er sant som du tenker,det er lettere å få et forhold til å vare om en tar det litt forsiktig,la det vokse sakte frem,i vår alder bør en ikke ha dårlig tid )

    2. av og til kjærligheten er som vår skyggen synes jeg, du hel tiden løper til den og den hel tiden går bort fra deg.
      fin jakka 😉

    3. fruensvilje: Nei, hastverk er i hvert fall lastverk når det gjelder å finne en partner! Særlig hvis det er noen som ønsker en samboer. Jeg er ikke så ivrig ift DEN biten, for det er så mange hensyn å ta når man har familie i fra før! 🙂

    4. milan: Takk! Det nytter i hvert fall ikke å LØPE ETTER kjærlighet. Da blir man fort oppfattet som innpåsliten. Men : Vise vennlig interesse og tydelig tilkjennegi at man ER interessert – DET er noe helt annet. Så spørs det bare om det blir gjengjeldt. Blir det ikke det, må man bare innse det – og gå videre! 🙂

    5. Flott bildet av deg! og så synd de gikk konkurs! men jaja..Du var jo ikke klar enda..så det er nok bedre at du tar det som det kommer…i ditt tempo. Tror du greier dette helt selv jeg..gjelder bare å vente..så dukker han opp…han som er ment for DEG!

    6. Vennskap i bunnen er viktige greier, for det forelskelsen går litt over etterhvert 🙂 Og er det INGENTING igjen da…så blir det trasig..

    7. Hmmm – så kjedelig at de gikk konk da! Irriterende….. jaja, jeg har tro på at du kan være din egen matcher, jeg! Plutselig står han bare der! Og da får du akkurat de følelsene som du er bekvem med! Klemmer <3

    8. frodith: VELDIG trasig. Jeg tror at man kan bevare noe av forelskelsen, hvis det er en god “grunntone” i forholdet. Man er venner og LIKER hverandre, og så erstattes forelskelsen av noe dypere og BEDRE!:D

    9. Margrethe: Det var vel en mening med DET også. Jeg tar det ikke så tungt. Jeg føler ikke at jeg har så lyst til å springe rundt på date akkurat nå uansett! 😉

    10. Jeg tror den forelskelsen du savner og drømmer om er det jeg kaller et “biologisk kall”. Når man bare ser DEN karen og tenker at HAN vil jeg få barn med. Da blir man helt mo i knærne. Men du skal ikke se etter den type forelskelse mer.
      En annen type forelskelse er den som ser slik på DEG. Hvor han synes at bare du er DEN dama! Det blir også litt feil, men mange kvinner er forelsket i denne typen forelskelse. Som egentlig ikke er forelskelse. Det er bare kvinner som pynter på selvbildet sitt. Ved å få bekreftelser. Gufne greier hele opplegget.
      Høres ut som du er inne i en bra prossess. Du “rydder opp” på det skroteloftet du har av en hjerne! Det bør vi alle sammen gjøre innimellom. Stå på med sjauen!

    11. snuskelasken: Joda, du er nok inne på noe – men jeg er ikke ute etter den stormende forelskelsen mer….Heller et forhold som LIKE MYE er basert på VENNSKAP. BARE vennskap blir kjedelig, men det må være der i bunnen. Forelskelse er jo hovedsakelig basert på fysisk tiltrekning slik jeg ser det.

    12. Ja vennskap er viktig. Og interesse. Respekt. Skal man være opptatt av hverandre? Sitte og se hverandre inn i øynene? Eller skal man vandre side om side? Og være opptatt av det samme? Selv dette er ikke enkelt å finne svaret på! Men spennende? Å ja! Det er superspennende! Jeg drømmer jo om å finne kjærlighetens “formel”. 🙂

    13. snuskelasken: Tror det viktigste er å reflektere over det – ha et ønske om å finne ut av….bli kjent med seg sjøl og egne “Fallgruver”. Det er så fort gjort å synes at “Den Andre” er “umulig”. Det vet jeg, for jeg har tenkt slik sjøl, men det er jo hele tida et samspill. Det jeg sender ut får jeg (på ett eller annet vis) tilbake! 🙂

    14. Ja. Veldig bra! Jenter skjønner ikke at de kommanderer. Mannen bare levererer.
      Ta dette med “stygge” eller “tjukke” jenter. De sender ut: Ikke se på meg! Jeg er så stygg/feit! Og så håper de at mannen skal “se” dem. Og se “bak” det de sender ut.
      Men menn er ikke slik. De bare adlyder!

    15. snuskelasken: Tror du har veldig rett i det! Klarer menn og kvinner å nærme seg hverandre på HVERANDRES premisser så kan vi unngå stigmatisering, bitterhet – og “hat-tendenser”!

      For mange år siden kjente jeg så vidt til ei jente som var temmelig langt fra “Skjønnhetsidealet”. Litt lubben og ikke spesielt “pen”….Men : Gutta sto nærmest i kø!! Hun var så liketil, vennlig og trygg på seg sjøl at hun var rene magneten. De ville ikke “bare” være “kompis” med henne – de ønsket å være kjæresten hennes, for de følte seg så trygge og avslappet sammen med henne!

    16. Nettopp. Jeg har et annet eksempel på det samme. En mann skrev til Cupido at det mest sexy han noen sinne hadde sett var en dame med brystkreft. Som kom toppløs gående bortover stranda. Helt liketil. Med et arr der det ene brystet hadde vært. Hun brød seg ikke. Og ved det så utstrålte hun det gutter synes er fint.
      Merkelig at ikke jenter fatter dette?

    17. snuskelasken: Da må de mennene som tenker slik bli enda mer bevisste på å kommunisere det. For : Det finnes definitivt menn som IKKE synes det er ok at dama bare har en pupp! HUN var trygg nok til å gå toppløs på stranda, men det er det ikke alle som er. Vi TROR at mye av kvinneligheten sitter i brystene våre, og så TROR vi kanskje at vi må stramme dem opp eller sette inn silikon så de skal bli struttende og flotte!!. Det handler om å føle seg bra nok for begge kjønn. Den tilliten må vi bygge opp sjøl, men det skader ikke med en liten bekreftelse i ny og ne! 😉

    18. Ja, vi bekrefter mer enn gjerne. Men her er det ikke så lett å være gutt heller. Synes vi en dame som er tjukk er fin så vrir hun det til at vi er “rar”. Eller at vi sier det for å være “snill”.
      Jeg liker gjerne damer med noe “merkelig” ved seg, men da kan jeg få høre at det er pervo eller sykt eller merkelig. Så det er ikke så lett, faktisk!

    19. snuskelasken: Vi er vel ikke så flinke til å ta i mot komplimenter. Vi er ikke flinke til å ta i mot fra andre kvinner heller. Da skal vi liksom rakke ned på oss sjøl eller gjengjelde komplimentet! Ja, det er bedre å skille seg litt ut enn å være en dårlig kopi av “alle andre”. Du er ikke “pervo” om du liker “merkelige damer” – for hva er merkelig! Er det alt som ikke er “A4” ?

    20. Ja det blir litt sånn. At alt man sier er feil. Så da gir man litt opp. Og det er jo ikke enkelt å være kvinne heller i dag. Savner man en mann er man ukvinnelig. Lar man en mann berøre en er man billig. Man skal ikke “spille på sex” for å oppnå noe. Osv. osv. osv.
      Vi har sannelig gjort livet ulevelig. Det er egentlig helt utrolig at det fortsatt finnes noen som finner hverandre. Men de er en utdøende rase tror jeg…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg