Om oppkopierte julebrev, sykkeltur og………tai – gæpp!!

 

 

Før i væla så skrev vi julekort…..

På dessa korta sto det som regel bære :


“Vi ønsker dere En riktig God Jul og et Godt Nytt År!!”

 

Hell kanskje vi føyde tel at vi håpe’ at det sto bra tel?

 

De siste åra har det vørti vanlig å skrive “Julebrev” åt slekt og venner……

 

Dætta blir sjølsagt koppiert opp i mange eksemplarer…….

Vi er så travle at vi itte kan bruke tia’ på å skrive oppatt omtrent det samma åt alle som skar få julehælsninger……..

 

Å vi skriv om???

Jo, vi må da førrtælja om alt det SVÆRE vi har gjort i året som gikk…….

 

Om fjelltura våres…….

Om sykkeltura……..

Og……om de fine eksamensresultata som unga våres har oppnådd……….

 

Vi skriv og vi skriv……..

……..om øss sjølve og vårt eget!!

 

Hell….altså……..

 

Je har faktisk aldri skrevi slike opp-kopierte julebrev…….

Je har liksom itte syntes at je har hatt så mye SVÆRT å skrive om…….

 

Førr no’n år sea, syntes je rett og slett at je var skikk’li MISSLYKKE’!!!

 

Slik kunne et julebrev frå meg ha sett ut den gongen :

 

“Je slit me’ utmattelse og angstnevrose på fæmte året…….

………men døyver de verste symptoma me’ Sobril.

Je er itte i jobb, men je har fått innvilge’ penger i frå nav i seks måner tæl……”

 

Nå går det mye bære førr min del…….

 

Sjøl om je åkke kan skryte på meg at je har gått i fjelle’………..

………hell vøri på no’n sykkeltur som det er verdt å skrive om……

 

Men tel sammar’n har je planer om å sykle……..

 

……Ilseng Rundt!

 

Det er temm’li flatt terreng her……..

…..så je trur det skar gå bra!

 

 


I dag prøvde je sykkelhjælmen…..

 

Det næste blir å gå ut i lekestua og tørke støv tå sykkel’n…….

 

Bæst å byne litt pent…………..

 

Je vet itte om det blir no’ bading i Middelhavet i år…….

 

Da je starte’ på kjæreste-jakta mi, så drømte je nok litt om bading i saltvatn……….

…………og hand i hand på kvite strender me’ kjæresten…….

 

Det ser frykt’li dåli’ ut førr DET, akkurat nå, altså!

Men : Et bad i Mjøsa UTEN kjæreste må det da fell bli ei rå’ med?

 

Je prøvde badedrakta i dag, å je!!


Forberedelse tel badesesongen……..


Litt i halvmørten………..Je er itte så FRYKT’LI’ modig, ser du!!

 

Det var så flaut å stå tel slik……..

……..at je NESTEN bynte å………..

 

…….FNISE!!!!

 

Je vælte å behølle strømpeboksa på.

Da vart de vinterbleke låra mine sjånes mer VÆLFORME’ ut……..

…… og midja vart mer…………

 

…….INNSVINGT!

 

Je har studdert dessa ongjinten som posserer her på bloggen……..

 

Så……..

…….je har lært at det ser bra ut å stå på tå me’ det ene benet!

 

Det var bære det at je fekk så KRAMPE i leggen tå det!

 

Dessuten sætte je ræva litt ut, så je sku få TAI – GÆPP!

Det vart itte så mye GÆPP, men et par millimeter får je fell væra fornøgd me’……….

 

Kanskje je kan bruke noen tå dessa bilda hvis je bestæmmer meg førr å skrive julebrev……

…….om alt det int’ressange JE har drevi me’ i år???

 

Det er itte sikkert je har no’n tel å ta bilde tå meg på sykkeltur’n……

……hell når je bader i Mjøsa……

 

……så je lyt nok væra mæst muli’……..

 

……sjølhjulpen!

 

 

 

22 kommentarer
    1. he he ,så herlig ) ja fruen i badedrakt altså ,og sykkeltur og bading,det blir spennende i sommer )
      julebrev er kjedelig å lese,disse lange avhandlingane som blir oppkopiert,nei den slags har ikke jeg sansen for nei

    2. fruensvilje: Takk!Helt enig. Julebrev er DRITA kjedelig – og egentlig bare en egotripp. Kanskje er blogging også det, men det er også terapi, og det er frivillig å gå inn å lese blogginnleggene! 😀

    3. Hahaha…. sånne julebrev er selve drepen! Min gamle onkel kaller slike brev for årsberetningen… skulle vært forbudt – dill dall og bare lykke! 🙂 Nei – et julebrev som det du skisserer her, hadde gjort susen – et som virkelig fortalte åssen året hadde vært! 🙂

    4. Hahaha..ja dette kan du fint sende ut..og det er jo sånn det burde være..men neida..bare det fine må med..og ikke nevne noe negativt..jeg har heller aldri skrevet sånne brev..for har nok heller ikke hatt så mye å skrive om..og jeg har alltid synd de blir for lange..liker ikke lange uintresante brev..MEN bildene av deg var veldig veldig fine! og jammen hadde du sving i hofta og tå opp ja!!! herlig!! hihih.

    5. Margrethe: Helt enig…Og hvis man tenker hva som er poenget med julehilsen, så er det vel å vise andre oppmerksomhet – ikke bare legge ut om seg og sitt (Men det er fort gjort å gå i den grøfta der, for “alle” gjør det jo!! )

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Vi trenger jo strengt tatt ikke å legge ut så mye om oss sjøl i et julebrev – heller sende en personlig hilsen til mottageren! Det skal jo være en glede å få en hilsen! 😀

    7. Hei karidansen og GRATULERER MED DAGEN I DAG!!!!!!!
      Å du å du for et herlig innlegg 🙂 Og slik er hverdagen for mange………..vi er mange som kjenner oss igjen i dette……hva skal man skrive da? Når alle andre har gjort ALT som er spennende og det syder av liv og røre og eksotiske greier – i julebrev 🙂 Nei……….det er ikke greit………
      Men du er jo på god vei ut i verden med badedrakt og sykkelhjelm 🙂 Dating tar tid…..man må bli kjent……. Jeg kjenner jeg ikke har hastverk med dette nå, men som du, så vil jeg ha en å holde i hånden 🙂
      I dag skal jeg på konsert med en venninne 🙂 Også får jeg snart besøk av en venninne som kommer fra Aurskog 🙂 Hun skal være her en hel uke gitt 🙂 Så nå fyker vaskekosten over gulva og så er det ut med hund, også…………… skal jeg på konsert 🙂
      ØNSKER DEG EN FANTASTISK GOD DAG, KARIDANSEN!!!!! HIPP HIPP HURRA HURRA HURRA!
      BUrsdagsklem fra meg <3

    8. Selv skriver jeg alle julekortene på nettet, men jeg kan huske da barna var helt små at vi pleide å ta bilder av barna og printe ut hos Japan Foto og deretter sende til hver enkelt i posten. Selv til naboene sendte vi i posten.
      Ad. poseringsbildet skal jeg ikke kommentere annet enn at jeg synes det ser noe vågalt ut å stå slik du gjør oppe på en – det som for meg ser ut som en vaklevoren plaststol. Husk at fall i hjemmet er en av de vanligste skadeårsakene til brukne bein. Hævv a nais dej!

    9. Litt enig med deg ang julebrev ja. Har aldri laget no julebrev og kopiert, men så er det ganske lenge siden jeg gikk over til elektronikken og sendte julekort på mail og siden via sosiale medier. Men jeg er helt enig i at vi kunne vært bedre på å fortelle ting som de virkelig er, om vi da skal formidle noe mer enn de vanlige frasene 🙂
      Bra bilde i badedrakt, flott dame. Gratulerer masse med dagen <3

    10. Tai-gæpp, hehe, den var litt ny for meg. Visste ikke om jeg turte kommentere her, men du og badedrakta passer godt sammen. Såpass må en gammel kall kunne våge å si.
      Ang. julebrev så må de være personlige og individuelle…massekopiering og forsendelse av slike er forkastelig. Derimot en julehilsen på telefonen er trivelig…

    11. det er alt så fint som jeg ser her, sykkel, bade, friluft …… bare stå på og koss på utendørsaktiviteter, det er god for helsa og til slut du skal føler deg bedre 😉
      og for “Selfie” kanskje du kan bruke “selfie stick” 😉 , så problemet løst 😉

    12. Etdiktomdagen: TUSEN TAKK! Vi må heldigvis ikke heneg oss på trenden. dessuten – en julehilsen skal vel være hyggelig å få? Oppramsing av “årets bragder” er vel mest en egotripp? Kos deg med venninna. Nei, det med kjæreste må få ta tid! Både å finne en – og å utvikle forholdet om man først finner en man har lyst til å bli mer kjent med!:D

    13. rteworld: Takk! Vi gjorde det samme da unga var små. Koselig med bilder av småttiser! Det er ingen stol ; det er en skammel – så fallhøyden er ikke så stor! 😉

    14. GTduA: Tusen takk! Et julekort/julebrev skal være en hilsen til mottageren – ikke et langt skrytebrev om alt det flotte man sjøl har bedrevet i året som gikk….tenker jeg! (Men det er fort gjort å gå i “Årsberetnings – grøfta”! )

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg