Heme i Ælv’rom……..

 

“Heme”……….

………er flere stæller førr meg!

Je sier at je skar “Hemmatt åt a’ mor!”

 

I mange år var “hemmatt” en gard i Ringsaker……

 

NÅ er “hemmatt” ei leid leilighet på Ilseng.

 

Je har lett førr å føle meg heme……….

…….der det kjennes trygt!

 

Akkurat nå er je “heme” åt a’ mor i Ælvrom.

Det er ei stønn sea sist!

Vi har vøri en tur i Leiret. (Elverum sentrum).

 

Vi tok en tur innom “Bohus”.

Der kjøfte a’ mor en diger veggspele åt meg!

 

Det var “bursdagspressang”.

 

Nå har itte je bursdan min før i slutten tå mars……..

…….. men a’ mor lik å KALLE pressanga førr noe :

 

“Da får vi si at dætta er bursdagspressang, da!”

 

 

I æfta har vi ti’i en sparktur ner åt ælva! (Glomma).


Her er garden je er født og oppvøksin på. (Sett i frå nea jernbanelinna!)

 


På tur’n oppatt hente’ vi ved!

Her driv a’ mor å læsser opp ve’ på sparken.

Je er akkurat ferdi’ med å læsse opp på sparken min!

 

 

A’ mor har egen “Vedhentingspatent”!

Når’n er 86 år, og skar bæra ved, lyt’n bruke hue…….

…….så itte ryggen blir vond!

 

(Det kan i grunn’ væra lurt å bruke hue uansett å gammal’n er………

……. men akkurat DET har JE lett førr å glømme…………

……..i hvert fall i følge mor mi!)

 

Så : A’ mor fyller påsån væl så halvmætt! Så lyfter a’n opp på sparken. 

Tel slutt fyller a’ ætter, så påsån blir HELT full!

Ingen sak å hente ved helt sjøl alene……….

………når’n er litt smart og “om seg”!

 


 

Nå har kjerringen’ eti midda’n……………….

…….. og om ei stønn skar vi sjå på “Lindmo!”

Da koser vi øss!!

 

 

 

14 kommentarer
    1. Så koselig å komme hemat til a mor! ja, sukk..nå kom faktisk savnet etter en mor..Så ta vare på tiden, og kos dere!!! Ønsker dere begge en god helg og kveld!

    2. dette var koselig lesning og veldig koslige bilder,du har en oppegående og fornuftige mor du )) og heldige som har henne i så høg alder,det er gull verdt

    3. Så trivelig det hørtes ut. Er nok godt for dere begge med tid sammen.Ser ut som du har vokst opp på en ganske stor gård.
      Greit å kunne bruke spark, slike vedposer blir nokså tunge. Du har beskrevet mora di før som en dame som finner løsninger, så skjønner hun kan bruke hodet. Men tror ikke ditt er helt borte vekk heller.
      Viktig med “heim”, at en har ett eller flere…..trygghet må vi ha.
      Ønske deg en veldigfin søndag :).

    4. BforB: Takk! Ja, nå var jeg der hele helga. Det blir mer ro over det da! Jeg kan bruke hodet, men jeg kobler det ut litt for ofte…Distre heter det visst! 🙂

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk! 🙂 Ja, jeg vet jo at ingen lever evig. Ingen har noen garanti, uansett alder, men når man nærmer seg 90 så vet man jo at tida uansett er begrenset!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg