2016 – året da Karidansen skulle legge “Det Gamle” bak seg…….og begynne på “Sitt Nye Liv!”

 

 

Den aller største endringen…………

……..var jo at jeg overdro garden til neste generasjon ved årsskiftet – og flyttet få måneder senere.

 

Det var en endring jeg hadde lengtet etter i flere år!

Samtidig var det veldig rart (og ganske sårt) da det endelig ble en realitet! 

 

“Når du flytter derfra Kari, så blir det som om du aldri skulle ha vært der!”

……..var det en person som sa til meg rett før jeg flyttet.

 

Ja, sånn føles det på mange måter nå……..

……….men det var uansett riktig at jeg kom meg derfra………

………for jeg hadde ikke noe godt å bidra med der lenger……….

………i den tilstanden jeg var…..

 

Jeg har knapt nok vært der etter at jeg var ferdig med flyttesjauen. Jeg har ikke følt noe for det.

 

Jeg hadde bodd på garden i 27 år da jeg flyttet.

I 23 av dem sto jeg som eier.

 

De siste ni årene satt jeg med garden alene, men jeg leide bort fjøset og jorda.

Derfor var mine oppgaver på garden mest av administrativ art.

 

Jeg skulle prøve å holde hjula i gang……….

………og ofte ble det en sånn “pisse i buksa for å holde seg varm” – drift. 

Det er ikke lønnsomt å hogge tømmer som egentlig ikke er hogstmodent……….

……for å si det sånn……

…….men når nøden er størst, så tvinges man til å gjøre ting som ikke lønner seg på sikt!

 

I disse årene var ikke helsa slik at jeg maktet å jobbe så mye som jeg burde for at økonomien skulle gå greit rundt!

 

Det som ble EKSTRA spesielt i denne situasjonen, var at det var min tidligere ektemann som leide jorda og fjøset.

På mange måter var det en fordel – ikke minst for unga.

Sjøl om vi hadde skilt lag, hadde de tilgang til oss begge i hverdagen, for vi bodde bare noen hundre meter fra hverandre.

 

De siste åra kjente jeg imidlertid at denne situasjonen begynte å tære veldig på meg.

Jeg var lei av å ha så mye ansvar, lei av å ha usikker økonomi………..

Jeg var rett og slett lei av hele “greia”!


Madammen – på den gamle trammen…….(Ei drøy uke før jeg flyttet.)
 

 

Det er for eksempel ikke enkelt å ha kjæreste når vedkommende må forholde seg til at din tidligere ektemann stadig er å se ute på tunet!

Det ble for tett……

JEG hadde definitivt ikke likt å komme hjem til en kjæreste som hadde ekskona ruslende på gardsplassen nesten hver dag!

 

En gang for mange år siden sa dattera mi :

Livet ditt har da i allfall itte vøri kjedelig, mor!”

 

Nei, det har det definitivt ikke!

 

Jeg er av dem som (tilsynelatende) har måttet lære på Den Harde Måten.

I bunnen er jeg egentlig både litt impulsiv, ubetenksom, vimsete og troskyldig.

Et rotehue kan jeg også være………. men samtidig er jeg ganske pliktoppfyllende og ansvarsbevisst.

 

Sjøl om det siste året på mange måter har vært tøft, har det også vært en lettelse å komme vekk fra “Det Gamle”. 

Dette er nok mye av grunnen til at jeg nå føler at jeg begynner å bli klar for å treffe en mann igjen.

 

Nå har jeg hatt et drøyt halvår til å “akklimatisere” meg.

Jeg føler at det meste står åpent og at jeg er……

……FRI!

 

Jeg leier en leilighet. Mine forpliktelser består derfor i å betale husleie og strøm i rett tid – samt ta normale hensyn til husvertene.

Jeg har vært svært heldig.

Det er godt og trygt å bo her!!

 


På plass! (Lettet over at flyttesjauen er over!)
 

Jeg har en jobb der jeg har kort oppsigelsestid og jeg har jobbkontrakt kun for noen måneder av gangen!

På en måte er det et utrygt ansettelsesforhold……..

…….men i og med at jeg ikke har investert i bolig/tatt opp lån, kan jeg tåle noen måneder med relativt lav inntekt uten at det fører til vesentlig redusert nattesøvn!

Nå som jeg på mange vis har fått en mye enklere tilværelse, ser jeg også at jeg fint tåler å jobbe i nesten full stilling igjen. Jeg har 65% stilling (på kontrakt) i bunnen, og så tar jeg på meg ekstravakter i tillegg. Jeg har BÅDE en viss trygghet – og en viss frihet!

 

Om “Kjærlighetsjakten” skulle føre fram, er det nok ikke slik at jeg nødvendigvis er villig til å flytte langt av lei……..

…….for å tilpasse meg en kjæreste.

Jeg tilpasset meg den gangen jeg ble “Kjerring på en gard”. 

Slik må det nesten bli når man velger å gifte seg med en gardbruker!

 

Å flytte inn hos noen som allerede ER etablert…… 

….ser jeg på som uaktuelt……

Om jeg NOEN gang skulle flytte sammen med en mann igjen, så må nok han også være villig til å flytte inn i en annen bolig slik at vi starter helt på nytt SAMMEN!

(Men jeg tror at jeg skal fortsette å bo alene, om jeg forblir single eller ei……)

 

Uansett hvor jeg havner, så skal i alle fall dørskiltet mitt være med!!!

 

 

I 2017 tror jeg at jeg kommer til å bli kjent med mange nye mennesker – både her på bloggen og ellers!

 

Jeg begynne å bli klar for å bevege meg ut i verden!!

 

Jeg tror at det blir et spennende år!!

 

 

 

22 kommentarer
    1. ja nå starter et helt nytt kapitteli i livet ditt og jeg ønsker deg lykke til ) og er vi heldige så får vi oppleve litt av det sammen med deg her på blogg,og noe får du ha for deg selv )

    2. Jeg sitter også med et gårdsbruk jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke til lenger. Takkog lov så er det vår gode nabo som leier jorda, men det er dyrt å ha et gårdsbruk uten å ha noe inntekt. Det er rett som du sier å hogge ungskog blir……..,

    3. fruensvilje: Takk! Ja, NOE kommer jeg til å dele, så lenge det ikke dreier seg om å utlevere et annet menneske og noe vakkert og vart som bare han og jeg skal ha sammen! Om den spesielle dukker opp, så blir jeg nok veldig forsiktig, da blir det nok helst bare noen små “antydninger” ei god stund! 😉

    4. suttung: Om leien dekker mye av utgifter til vedlikehold så går det jo rundt om man har en brukbar lønnsinntekt. Om jeg hadde klart å jobbe fullt i disse årene, så hadde jeg klart meg ganske godt, men slik var det ikke. Jeg er ikke født og oppvokst på denne gården. Jeg ble bare den som måtte ta over da spesielle ting skjedde. Derfor visste jeg at jeg ikke ville bo der når neste generasjon tok over. For deg/dere er det vel ikke bare å bryte opp og selge hvis ingen av unga har lyst til å ta over, men det er viktig å være åpen – ikke klamre seg til NOE. Tror vel at du er en sånn type som takler endringer ganske godt og som er i stand til å omstille deg ganske fort.

    5. Tror du går inn i et kjempespennende nytt år, og nyt det alt du kan.
      Jeg har også som du, vært eier av en gård, men jeg var født og oppvokst der. Nå er det neste generasjon som har overtatt, og det er bra. Jeg valgte derimot å bli samboer mens jeg fortsatt var eier, og det med en bonde, så ja, fra ett gårdsbruk til et annet.

    6. GTduA: Ja, da har du vært i noe av det samme som meg, men kanskje ikke med fullt så mye dramatikk undervegs? Jeg bor på en gard nå også, men altså kun som leieboer. Å flytte inn hos en gardbruker vil jeg aldri mer! 😉 Jeg vil ikke bli kårkjerring eller samboern hass far! For meg må det derfor enten bli å være særboer eller bygge opp noe nytt/kjøpe noe sammen!:)

    7. Jeg har også på følelsen av at dette blir et spennende år 🙂 Har stor tro på dette året 🙂 Jeg gleder meg til å følge med deg også i året som kommer, mye spennende framover for deg 🙂

    8. Ja jeg skjønner at det blir litt vanskelig å bo så tett..DET hadde ikke jeg klart..da hadde jeg ikke følt meg fri nei..herlighet..overvåket og innestengt..Godt du har kommet deg litt bort! og ja, nå skal du finne kjærligheten..en eller annen er der ute for deg! Så lykke til!

    9. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk! :DSlik situasjonen ble, hadde jeg ikke noe valg. Jeg kunne ha valgt å reise fra garden da vi ble skilt , men jeg tror fortsatt at det var riktig at jeg ble sittende som eier fram til det var klart for et generasjonsskifte. Det har vært lærerikt……og tøft, men nå er jeg altså FRI!!:D

    10. frodith: Vi får følge med hverandre! Nå har ikke du hatt så store omveltninger i livet akkurat nå, og jeg regner med du heller ikke er på kjærestejakt, men det kan skje mye spennende likevel!:D

    11. Greit å ha tenkt gjennom hva man vil! Jeg har jo funnet verdens fineste kjæreste (for meg), har forlova oss, men jeg vil ikke bli samboer! Er fortsatt glad i å bestemme sjøl, og være litt for meg sjøl……….. men vi har det flott da! <3

    12. Margrethe: Gratulerer med forlovelsen! Hvis dere begge synes det er greit slik det er, så er det ingen grunn til å endre på det. Jeg synes at den som IKKE vil flytte sammen å få bestemme hvis partene har ulike ønsker om det. Jeg ville aldri prøve å overtale noen til å flytte sammen med meg i alle fall! Er man glad i noen så er det vel nok å være kjærester og være sammen når begge vil det? 😀

    13. Margrethe: Der sa du det : Invadere var et godt ord. Respektere at man er to sjølstendige individer samtidig med at man har en form for plattform – sammen! <3

    14. Det er tøft å begynne på nytt i så voksen alder, men det har jo lagt i kortene dine en stund. Vent i alle fall med å kjøpe noe nytt bosted, er mitt råd. Men følg med om du tenker kjøpe i fremtiden.Jeg tror boligmarkede får seg et stup de neste årene. Regner med du sparer litt i fond…
      Håper du får ditt hus med glas veranda en dag…som er bare ditt…:)
      Og håper 2017 blir et flott år for deg, du som gjør så mye spennende.

    15. maiken: Takk for omtanken! Ja, jeg venter med å kjøpe bolig. Jeg har det så bra her at jeg er temmelig sikker på at jeg blir boende et par år til. Om ca fire år planlegger husvertene at de skal bruke det sjøl, så jeg må ut i god tid før det. Ja, jeg satser på at prisene går nedover. Jeg må uansett ha en sikrere jobb og mer stabil inntekt før jeg tør å ta opp et større lån. 🙂

    16. Garantert blir det et spennende år. Nå har du gått videre, og er klar for nye utfordringer. Jeg er sikker på at du finner ro og glede framover med eller uten en mann. Kos deg Pinsessen og ha en vakker helg!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg