Tilbakeblikk : “Parforhold – Din hobby er min hobby….?”

 

(Dette er lite tilbakeblikk på et blogginnlegg jeg skrev rett etter at jeg begynte å blogge for snart to år siden) :

 

Hva er det egentlig som skjer ……… med oss damer (og sikkert også en del menn)…….. når vi er nyforelsket..??

Da er vi (damene) tilsynelatende villige til å bli med på det meste, enten det dreier seg om :

Fisking i Valdres…… 

Fjelltur i Flå……..

…..eller Reinsdyrjakt i Rendal’n…….

 

“Kari…… når var det egentlig du ble SÅ interessert i å gå på ski??”

Det var ei venninne som spurte. Hun hadde kjent meg i mange år og visste vel (nesten) det meste som var verdt å vite om meg……..

Jo, DET kunne jeg tidfeste ganske så nøyaktig :

Det var nemlig omtrent i samme sekund som jeg ble kjæreste med en kar som var godt over gjennomsnittet glad i å gå på ski….

 

 

(Dramaet utspilte seg for en del år tilbake)

 

Den aller første helga jeg var på besøk hos ham fikk jeg en gave…….

SPLITTER NYE SKISKO!!!!

DA ble jeg glad, da!! 

HURRA!!!

Tuuuuusen Takk og Suss på Kjakan!!!

(Eller kanskje til og med Midt På Truten ……… jeg husker ikke alle detaljene….!)

 

(Joda, jeg går gjerne en skitur……..i blant.

Det betyr ikke nødvendigvis at jeg har lyst til å gå en laaaaang tur på ski……..

……..BÅDE lørdag og søndag……..

……..omtrent HVER helg hele vinteren i gjennom!)

 

I begynnelsen gikk jeg imidlertid altså rett i den berømmelige “Pleasing-grøfta”, og ble med uten å mukke………

 

Etter noen måneder skjedde dette :

Som vanlig hadde han funnet fram kofferten med skismurning :

“No ska me’ ut på ski, Kari!’

Jeg var sår i halsen og rimelig snørrete. Jeg hadde over hodet ikke lyst!!

Jeg mumlet noe om dårlig form………

“Jau, Kari – du ha’ berre gøtt tå å kåmmå de’ ut i frisk luft!

Jasså; hva visste HAN om hva JEG hadde godt av????

 

Nå var det tid for å legge inn en klar og tydelig protest :

” Je VIL itte!! Je vil sitta på ræva ti en stol, læsa ukeblar og drekke varm te!

Du kan fell ta deg en tur alene i dag?!”

 

Det ble ingen skitur på noen av oss…..

Han hadde ikke lyst til å gå alene……. 

Men litt trykket stemning …. det ble det……..

 

 

Din hobby er Min hobby

(Mel. “There’s no Business like Show Business…”..)

 

Din hobby er Min hobby, ja Din hobby er Min!

Sammen skal vi vandre opp i lia; nyte Norges vintereventyr.

Jeg spretter opp fra stol’n –  tar på meg skia,

nå er det ti’a  – for dagen gryr……..

 

Ja Din hobby er Min Hobby –  for Din Hobby er Min!

Jeg er selvutslettende til tusen jeg,

la oss glemme meg, jeg vil tekkes deg!

MEN : Etter noen vintre går jeg drita lei!

Så ha takk – nå drar jeg min vei!!!

SANN!!

 

 

Det er ikke noe gæernt i å bli med kjæresten på hans eller hennes hobbier….. av og til….

Å vise interesse for det partneren holder på med, er en fin gest! 

Det må imidlertid være en viss balanse, slik at det ikke bare blir på den enes premisser. Da blir det forstillelse og selvutslettelse (og frustrasjon) ut av det i stedet. Det er ingen tjent med.

 

For ordens skyld :

Skiskoa leverte jeg tilbake……….

“Ut på tur – drita sur!”

(Arkivbilde fra min tid som “Skiløper -vedheng oppi Dalom”….)


 

Jeg følte meg litt som Bridget Jones……

Det gikk oppoverbakke….

Og nedoverbakke……

Til slutt nådde jeg bunnen……..

NOK ER NOK!!!

 

 

12 kommentarer
    1. Artig, men helt sant. Det er ingen varig løsning å gå på akord med seg selv. Her ble det både og. Jeg starta i hans korps og han ble med meg på dans. Fortsatt riktig god jul.

    2. Greit med noen felles interesser, men går fint å gjøre ting hver for seg. Faktisk veldig bra 🙂 Og sånn pleasing er bare dumt egentlig, blir lei til slutt og da er man “avslørt” uansett 😀

    3. frodith: Pleasing er dumt. Å være ærlig på at det er noe man ikke er så veldig begeistret for, men samtidig strekke seg LITT for å glede den andre, DET er ok. Kjærlighet er jo OGSÅ å bli med på HVERANDRES premisser en gang i blant.Det må imidlertid være en slags balanse, slik at begge parter føler at de blir møtt ift sine ønsker /behov.

    4. GTduA: Da BLIR det en balanse – gi litt og få litt! Dessuten går det utmerket godt an å gjøre ting hver for seg også. En trenger noen “Rom” uten partneren i blant. Det er bare sunt for forholdet!:D

    5. Man er nok litt mer “oppofrende” i starten ja..hehe.. Mannen har hatt styrke/vekttrening som hobby siden vi møttes..men det har aldri vært min interesse og jeg har hatt mine greier som han aldri har kunnet tenke seg å drive med..men vi tilbringer jo mye fritid sammen vi da..en liten gåtur eller et kafè besøk f.eks :)) Artig sangtekst og flott sporty bilde av deg :)) Fin jul videre :))

    6. annebe: Takk! Ja, det er ikke nødvendig å bli med Gubben for å “Pumpe jern” hvis man ikke har interesse av det sjøl. Jeg hadde absolutt ikke hatt lyst til det – annet enn kanskje en ytterst sjelden gang hvis jeg var sammen med en som veldig gjerne ville at jeg skulle bli med. Det som er viktig er jo å finne ut hva man trives med å gjøre sammen, og hva man like gjerne kan gjøre hver for seg! 🙂

    7. Haaha…ja, det der er nok veldig kjent..man blir med på det meste..til å begynne med..men så dabber både forelskelsen og “lysten til å være med av.. Det er da det er fint om man har vær sine hobbyer også! Så man ikke MÅ gjøre det samme..hele tiden…Syns jeg ser deg…hihih..når jeg ser det bildet, så ser du ikke blid ut nei…;.-)

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: Nei…..jeg gjør ikke det. Dette var for øvrig i en fase av livet der jeg ikke hadde det så godt med meg sjøl. Da er det vanskeligere å sette grenser, fordi man blir så avhengig av andres støtte……. Litt for lett å havne i “Pleasing”-grøfta da – særlig når man er nyforelsket! 😉

    9. Måtte smile av dette, igjen!!!! Nei, det nytter ikke å bli noe annet enn det man er, men hjelp hva den forelskelsen kan finne på. Ha en vakker romjul!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg