Bør jeg skamme meg?

 

Jeg lever på “Den Grønne Gren”, slik jeg har det nå…….

I alle fall på mange måter……..

Det er jeg klar over……

 

Mine bekymringer er relativt små……..

Jeg har tak over hodet, mat og klær…..

Jeg har råd til å unne meg noen fornøyelser……

…….i form av en middag ute på byen……..

……en velværebehandling i ny og ne……..

……og en årlig ferietur til utlandet.

 

Mine bekymringer er ikke større enn at jeg kan uffe meg over en magevalk………

……..eller dårlig vær og glatte veier……….

 

Jeg lever i et land der det, stort sett, er fredelig å bo……..

…..i alle fall sammenlignet med mange andre steder.

 

Noen ganger kjenner jeg på et streif av skam når jeg ser hvilke tilstander folk lever under andre steder i verden…….

……..men DET hjelper jo ingen…….

 

Verden blir ikke bedre om jeg :

SNAKKER om………

SKRIVER om……..

…… eller DISKUTERER hvor fælt det er med alt det grusomme som skjer…….

…….eller  at jeg SKAMMER meg dypt og inderlig……..

…….over at jeg sjøl på mange måter lever “På Den Grønne Gren”……

…….og kan beskjeftige meg med “overfladiske fjolleting”……..

 

Jeg ga imidlertid et bidrag til Redd Barna i dag……..

 

Med tanke på hvor mye penger jeg (totalt sett) bruker på MEG og MITT………

……så var det ikke store beløpet…….

 

……men det var et bidrag!

 

 

 

 

26 kommentarer
    1. Det er helt riktig. Jeg har også selv skrevet et innlegg angående dette, men jeg hjelper flyktninghjelpen med et beløp, én gang i måneden. Når man tenker over hvor mye man bruker på seg selv, så er det ikke vanskelig å legge noe til sides, for å hjelpe andre i disse grusomhetene. Så du Artist Galla 2016? Mine tårer rant.

    2. Anja: Flott at du gir et beløp hver måned. Jeg gir på innskytelse i blant, og ser helt klart at jeg kunne vært mer bevisst på å hjelpe andre!. Nei,ingen av oss har vondt av å gi til mennesker som ikke er like heldig stilt som oss sjøl! Jeg så ikke artistgallaen. 🙂

    3. Fint å gi litt. Nei, det hjelper ikke med bare snakk. Jeg gidder ikke skamme meg en gang. Men jeg har det fint og vet å sette pris på det :-)Ha en flott dag du Karidansen, med god smak i munnen 🙂

    4. Ja, alle monner drar..så et hvert, lite eller stort, hjelper! Flott å kunne hjelpe! Ha en god ny dag!

    5. Alle monner drar, heter det jo. Så en liten slant der, og en liten slant der, blir jo til noe likevel 🙂
      Jeg gir sjelden. Men det er fordi jeg har så lite. Jeg støtter en organisasjon. New Chance. Hvor jeg av og til deler deres innlegg på Facebook. Jeg har også en gang solgt lodd for dem. Og jeg har gitt panteflasker. Det får være mine bidrag 🙂
      Vi gjør alle vårt beste, og mer enn det skal vi ikke gjøre 🙂

    6. Hei!
      Jeg er plan-fadder <3
      Om jeg kan hjelpe ETT menneske så føler jeg at jeg bidrar.
      Jeg tenker vi bidrar på mange forskjellige måter.
      Jeg plukker ut de klærne som er gode nok til gjenbruk, og putter de i kontainer så noen andre kan få brukt de. Jeg føler at klær ikke blir slitt lenger for vi kjøper nytt hele tiden. Klær som kan brukes kan noen andre ha nytte av 🙂
      Men at vi her heldige tenker jeg, ja det er vi. Jeg vet hvordan det er å snu på krona, for jeg har ikke alltid hatt så mye penger å rutte med, som enslig mor med to barn. Men jeg har alltid hatt tak over hodet og vanni springen og................ ja.
      Litt hjelp gjør mye for noen <3

    7. Vi som tilhører “folk-flest”-kategorien bør ikke skamme oss om vi av og til unner oss noe i overkant av det hverdagslige behovet…Som gammel gubbe har jeg nok opplevd tider hvor mine foreldre jobbet hardt for å dekke familiens daglige behov. Da bli det lett å kunne bidra med litt av vår “overflod” til de som trenger en slant. Et månedlig bidrag til utdannelse for en unge i ett u-land kan være en bra ting…

    8. nei en kan ikke sette seg ned og skamme seg,livet er ikke rettferdig fordelt og alle små dråper blir til en stor å til slutt,så bidraget ditt ble garantert satt meget stor pris på

    9. Vi bidrar også litt både her og der, men kunne helt klar gjort mer :)) Jeg skriver heller ikke så mye om de store problema i verden. Er glad jeg bor i Norge , men har faktisk bekymringer som ikke er bagateller også.. Så da er det deilig å ha bloggen som et “overfladisk”sted .. Kos deg med dagen videre :))

    10. trist men åpenbart at menneskeliv ikke verdt noe for noen folk, på hvilken annen måten forklarer så så mye fattige folk på verden, jeg aner ikke. mange ganger til nå jeg har sagt at kan ikke bli bedre inntil systemet hvor vi leve måler alle bare gjennom penger, og folk som folk alle vil ha så mulig mer penger og til dette målet velger ikke metoder. i dette systemet mange folk skal bli ødelagt, dessverre. og hva du eller jeg eller mange andre folk som har “god liv” kan gjøre? ikke for mye, men det minst som vi kan er bare bli menneske mot andre mennesker, respektere andre og hjelpe andre når vi har mulighet for dette. Det er minst hvis vi vil kalle seg FOLK

    11. Hmmmm – flott skrevet! Nei, det hjelper ikke å skrive og uffe og akke……. men jeg har gitt penger i gryta til Frelsesarmeen, så da håper jeg at hjelpen kommer noen andre her i byen som ikke sitter på “den grønne gren” som oss! <3

    12. Etdiktomdagen: Flott at du e rplan-fadder. Jeg gir ikke noe fast, men en gang i blant gr jeg en rund sum. Enten til Redd Barna eller til Frelsearmeen! 🙂

    13. annebe: Ja, det er godt å ha “et overfladisk sted”. Jeg skriver jo ofte om litt alvorlige tema, men sjelden om det som rører seg i nyhetsbildet vedrørende store katastrofer. Det hjelper jo ikke at jeg SYNSER om det! 🙂

    14. milan: Vi får bidra der vi kan. Om vi opptrer vennlig når vi ferdes ute blant folk, så kan det i seg sjøl bidra til mye godt. Jeg klarer ikke det alltid. Noen ganger er jeg litt for mye i mitt eget hode, eller jeg er stresset og ubetenksom. Ja, penger styrer veldig mye, og det er ikke særlig positivt!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg