Ha en fin dag,da…….!

 

“Pose?”

“Kvittering?”

“Ha en fin dag da!”

 

Je lurer på å mange gonger om dagen kassadama i matbutikken sier dætta, je……

 

Ganske mange gonger, trur je…..

 

Ho høres nesten ut som om a’ har vørti trekt opp før a’ sætte seg i kassa….

Stæmma er monoton………

Ho ser itte opp på meg når a sier det; ho bære glåmer ned på samlebåndet………..

 

 

Je kjæm hau i romjula i fjol,,,,,,,,

Da satt a’ i kassa da je handle…..

“Godt, nyttår, da!” sa a’…….

“I lige måde”, sa je.

 

Da je sto å pakke’ varen mine, fekk je et “Godt nytt år, da!”, en ekstra gong!

 

Je hølt på å byne å flire…….

Kanskje a’ HADDE en skrue baki ryggen………

…..slik at det freksempel gikk ett minutt i milla hør gong a’ sa det samma oppatt?

 

Så…….i å me’ at je var litt treg me’ å pakke, vart je beære’ me’ samma replikken TO gonger!

 

Egentlig syns je det er nok at den som sitt’ i kassa gløtter opp på meg, smiler litt……

……og sier “Hei!” , je! 

 

Det blir liksom så mekanisk og upersonli’ når dæssa ønska om “En Fin Dag” kjæm på autopilot……….

…….men det kan jo bli litt moro ut tå det!

 

Sjøl syns je nesten at det har gått inn’flasjon ti alle dæssa frasen’ vi lirer tur øss.

Det gjeld både det vi sier og det vi skriv’…….

Det blir ei slags motebølgje……

 

Je lurer på om det er et ressultat tå alle “smilekursa” folk går på?

 

Ellers vil je da stort sett at andre skar ha det gøtt og “ha en fin dag”………

(…… sjøl om je kan væra både langsint og litt hevngjerri’  i blant……)

 

 

 

Je orker bære itte å bruke så mye ti’på alle dessa høflighetsfrasen’……..

I hvert fall itte når je skriv hell svarar på kommentarer på bloggen……

…… men je synes det er viktig å si TAKK……

………dæfførr prøver je å huske på det!

 

Når det gjeld dætta me’ dænna fine dagen som je borde(?) ønske folk…….

…… så lyt døkk bære ha meg unnskyldt!

 

Det er stadig no’n som kjæm innom bloggen min………..

……..og BÆRE legg att et : 

“Ha en fin kveld!” i kommentarfelte’.

Det er itte folk je har hatt no’ kontakt me’, anna en att døm LIKSOM har bynt å “følgje” bloggen min……

Ja, je er helt sikker på at det bære er på LIKSOM, førr je ser at di samma folka legg att den samma frasa rundt omkring på flere blogger……..

Det er helst ongjenter som høll på me’ dænna slags sporten!

Je er temmli’ sikker på at døm itte har lesi ETT eneste ett tå innlegga døm “kommenterer” ……..

 

Når folk skriv om at hele livet døms står på hue……..

………og at døm har det innmari tøft akkurat nå…..

………da blir det nokså malplassert med en slik :“Håper du har hatt en fin torsdag”, – kommentar……..

 

Hvis mottive’ førr å “kommentere” og ønske “fin dag”  bære er å sanke læsere, DA kan det væra førr min del!

Slikt gidd’ je itte!

 A’ Hårrull – Kari Hurpedansen er ingen utprege’ diplomat!

 

 

 

20 kommentarer
    1. Det er jo ofte unge mennesker som sitter i kassen, og kontra at de ikke sier noenting, som er vanlig for unge, kanskje litt sjenerte mennesker, synes jeg det er kjekt å få et “ha en fin dag” For jeg kan jo ta det til meg og blir glad av det, uansett hvor montont og gjentatt det blir. Men jeg hadde nok også flira litt over å få godt nytt år to ganger 🙂 Og ja, de der ungjentene med kommentarene husker jeg godt fra blogg.no hehe

    2. Helt enig med deg 🙂 Når man merker det ikke ligger noe bak frasene er det ikke noe poeng. Hårrull -Frodith er stadig på farten også 😀

    3. Hehe….måtte flire litt ja, selv om jeg synes det er hyggelig å bli ønsket en fin dag. Til og med om det kommer fra kassadama/mannen som et automatisk kvekk.
      Noe helt annet er det med dem som automatisk legger inn kommentarer på blogginnlegg, uten overhodet å ha lest det ja. Det synes jeg nok er en uting. De får skrive noe vettugt og interessant på sin egen blogg, hvis de har lyst på lesere.
      Ønsker deg en fin dag Karidansen 😉 Hihi 😀 Og jeg mener det også jeg 😀

    4. God morgen.Du skriver no iallefall humoristisk hi hi .Jeg er helt enige,et par ungjenter har begynt å komentere med enkle ord som fint bilde,eller ha en fin dag og det harmonerer som regel ikke med det jeg skriver,jeg komenterer ikke disse tilbake .
      Kassadamer ja,vi har et par stk på en klesforetning,disse to er så opptatt av hverandre og private diskusjoner att dei evner ikke å se kunden i butikken,mer enn en gang har jeg gått ut igjen i ren frustrasjon ,det er verre enn å bli mødt med ha en god dag ))

    5. Ja du kan få sagt det du…hihihi.. ja du må ha en riktig god dag!!! og jeg leser innelggene dine også..hihih.. men skjønner akkurat hva du mener..og mange bare skriver det uten å ha lest, eller vite ha, hvem de skriver med..På butikken så ber jeg alltid om poser mens hun slår inn..allikevell så må hun spørre når hun er ferdig: Poser? Så det går helt klart på autopilot..og hun ler som regle når jeg sier..det har jeg fått..

    6. Nei, diplomat ser det ikke ut til at du er, men du skriv “steikje godt”, og du tek opp emne ein kan kjenne seg att i.
      Som deg, har eg ofte reflektert over dette, som eg vil kalle frasemakeriet på stader eg er innom for å kjøpe ei pølse, eit brød eller ein ny TV for den saks skuld. Eg tenkjer vel at alle desse gode ynskja er resultat av smilekurs, opplæringsrutiner etc…Greit nok, men av og til kjennes det ikkje heil naturleg.
      Vel, du får ha ein dag slik du helst vil ha han…

    7. Artig skrevet, og helt klart at du har et poeng. Men jeg håper selvfølgelig at du får en fin dag selv om Kari Hurpedansen har fått siste ordet i dag 😉

    8. Helt enig, selv om jeg ofte ønsker deg også en fin dag. De som sitter i kassa er opplært de vet du. Jeg har sitti der selv, og det er ikke lett. En gang fikk vi beskje om å si takk for handelen og velkommen igjen til alle!!!!!! Det skulle komme fremmede kontrollører og høre etter at vi virkelig gjorde det også. Men det ble ganske kunstig når samme kunden kom inn for femte gangen den dagen, og vi skulle si det samme. Gjett om det var protester, men sånn var det visst bestemt. Sukk for tull. Men jeg mener det, når jeg ønsker deg en fin dag!

    9. ja…. jeg har sett det samme flere ganger, og har omtrent 4-5 personer som synes jeg, hele dager står på bloggen og skriver “ha en fin dag” hahaha, morsomt men også på annen side litt trist, sannsynligvis disse folk har ikke noe spesielt utviklet sosialt liv, så på denne måten prøver å gjøre noe.
      selv om jeg forstår ikke, hva de har av det, hva noen har om jeg leser hans/hennes bloggen

    10. Hihi – rett på sak og det er bra! For mye av det jeg kaller “piss-preik” – en skal mene det en sier, ellers kan det være det samme! Kalle en spade for en spade og være seg sjøl! Klem til deg 🙂

    11. Min matgale verden: Ja, de gjør som de har fått beskjed om. Personlig liker jeg best “Hei” og “Ha det” – eller til nød : “Ha det bra!” 😉

    12. frodith: Litt runde i kantene og en smule overbærende bør vi være, så vi skal ikke ha hårrullene i støtt. Men : Jeg er blitt veldig rett på sak og orker ikke snikksnakk og dilldall! 😉

    13. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg skjønner jo at det går på autopilot med “Pose” og “Kvittering”, men den”Fine dagen” kan de egentlig drite i, synes jeg! 😉

    14. natheless: Ja, det tror jeg du gjør. Det er greit med høflighet, men det kan bli i meste laget med alle de innlærte frasene som butikkmedarbeiderne blir pålagt! 🙂

    15. milan: Jeg tror det er noe de blir anbefalt å gjøre for å få lesere, men jeg er så vrang at jeg ikke biter på det der lenger. Jeg har skrevet tilbake at jeg tror at de ikke har lest innlegget mitt, men det bare fortsetter…… så de leser nok ikke svaret heller! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg