“Tæl å me’ såpa innpå DASSEN mætsje badehandkle’!”

 

 

Det var ei frustrert datter som en gang kom med denne uttalelsen…………..

……..etter at hun hadde vært på besøk i “Et stilfullt og særdeles matchende hjem”…..

……..der intet (og da mener jeg ABSOLUTT INTET) var overlatt til tilfeldighetene…..

 

Det var så fint og lekkert der, at man følte at man måtte sitte ytterst på stolen med bena pent samlet………..

Det var definitivt IKKE et sted der man “Slanget seg i sofaen”!

 

 

 

Såpa matcher vel LITT til håndkleet her…..? 

(I bakgrunnen skimtes truse – og håndklevasken til Karidansen…….

Stasen henger til tørk i et fargerikt fellesskap!)

 

 

Badehåndklærne i baderomshylla holdes i fargenyansene lilla og rosa…..

 

Jeg vurderte et øyeblikk å rulle håndklærne penere sammen, og dandere dem litt ekstra……….

…….men det hadde jo bare blitt for “Syns skyld”……

…….for å pynte på husmor – fasaden……

 

Dessverre var det tomt for dorullene med lilla blomster på REMA 1000……..

(Litt beskjemmet må jeg innrømme at jeg HELST vil ha doruller med mønster i en av mine favorittfarger…..)

 

Derfor ble det det et GEDIGENT stilbrudd med de helt hvite.

(Som riktignok har et lekkert strukturmønster!)

 

 

Vi lar oss påvirke av trender……..

Jeg er intet unntak……..

……sjøl om det sitter langt inne å innrømme sånt.

 

Av og til kjøper jeg interiørblader.

Jeg er veldig svak for “Lev Landlig”.

Der er det ikke bare bilder av “stilfulle, matchende interiører”.

Det hender seg også at det er litt nostalgisk, og “hem’kos’li”!

 

Disse bildene har jeg knipset fra “Lev Landlig”, og samlet dem i en collage………

De som eier disse hjemmene, er nok over middels opptatt av farger og interiør, men de har samtidig bevart det litt “Småkoselige”!

 

 

Det siste året før jeg flyttet, vurderte jeg å kjøpe bolig. Da var jeg en flittig gjest på Finn.no.

“Der var det bare grått i grått så langt jeg kunne se”.

(Fritt etter “Blåbærturen” av Alf Prøysen).

 

“Alle” som hadde pusset opp huset/leiligheten sin de siste åra hadde malt i ulike grånyanser. 

Jo, visst var det stilig…….

…..men det manglet………

 

….SÆRPREG og personlighet!

 

Dette er visst det som kalles “greige” – altså en mellomting mellom grått og beige.

 

Stilig???

Jo, så absolutt – men litt upersonlig og sterilt (synes Karidansen) sjøl om det “tilfeldigvis” ligger noen (interiør)blader på gulvet .

(Bilde fra nettet.)

 

 

Det er ikke akkurat OVERDÅDIG mye veggpynt og nips hos Karidansen……

…….. men jeg liker å sette litt farge på tilværelsen!

 

 

Om jeg noen gang skaffer meg egen bolig igjen vet jeg ikke…….

 

 

Jeg har jo en liten drøm om å bygge hus……..

…..men jeg vil ikke slite med utrygg, trang økonomi mer.

 

Et oppussings – objekt kan være et risikoprosjekt – særlig for ei enslig dame som ikke er utpreget nevenyttig!

En ting er å male om; noe helt annet er det hvis man må til med en omfattende restaurering.

 

Jeg har imidlertid ikke lyst til å flytte inn i et nyoppusset, “matchende” hjem i ulike grånyanser.

Jeg vil nemlig ha mulighet til å sette mitt eget preg på det, dersom jeg går til anskaffelse av en bolig.

 

Og……..

…..om det er EKSTREMT “mætchende og schtilig”………

….. så blir det rett og slett……

 

……DRITA KJEDELIG!

 

 

Denne kronikken leste jeg nylig. Jeg holdt på å le meg skakk! Dette er virkelig tatt på kornet synes jeg!

 

De som ikke pynter til jul ?

 

Hvordan er det med deg?

Er du en “Pyntevegrer”??

 

 

16 kommentarer
    1. Jepp, jeg pynter i vilden sky, men det vet du jo. Liker ting med historie og som har eller gir minner. Koser meg noe veldig med det. Men det hender jeg er i sånne “velmøblerte” hjem og føler inni meg en god ro der også. Fint å oppholde seg i det grå for en stund, men så MÅ jeg visst ha litt farger. Ha en herlig dag!

    2. Ja rommene må ha litt særpreg..men jeg syns ofte det kan gjøres med litt pynt! så om vegger og alt er kjedelig brått, så kan man bryte med farger! så blir det varmt og flott! Men jeg er nok veldig kjedelige jeg også..ikke mye fargersprakende her..men mye nips og naps..og minner! Det må sees at man lever! og har et liv! men alle har forskjellige meninger om det.. og man må innrede etter eget ønske..da blir det jo hjemmelig for den som skal bo der.. Ser ut som du har det veldig varmt og koselig!

    3. Artig lesning ,, og gudbedre. Vi har da ment at et hjem skal være et sted der man føler man kan slippe av alt og bare være seg selv. 🙂 Men vi pynter da litt til jul,, har foreløpig ikke pyntet noe inne men det kommer . Juletre og en del stæsjj ute. Og innejuletreet står uttafor i snøskavlene 🙂 Kos deg og ha en nydelig advent søndag 🙂

    4. Lite pynting her ja. Jeg har lært av samboeren at dersom jeg ikke liker å rydde så må jeg la vær å rote, og jeg er altså ikke glad i å rydde. Har julegardiner på kjøkkenet, stjerne i vindu og et juletre (som regel). Men jeg pynter litt med duker og stasj på bordet når jeg har juleselskap, det er artig. Men her er det få nisser å finne.

    5. ufff…. tror jeg hos meg det skal bli bare juletre og litt julelys på vinduer hehe :). men vanligvis hvis vi snakker om interiør, det mest jeg liker når et sted er enkelt og uten for mye ting på vegger, eller når har ikke for mye møbler i rommet, på den måten mye lettere er å holde renheter i et hus :). og farger på vegger hmmm det meste liker jeg nyanser av gule eller noen andre varme farger

    6. Tjaaa, si det…..jeg er vel ikke slik veldig pyntedame egentlig. Jeg liker interiør, men blir lei når alle skal ha de samme tinga inn i husene sine. Tror forresten fargene er på tur inn igjen, slikt går i bølger.
      Men likte veldig godt gitaren i sofaen, og i og med den lå der går jeg ut fra den er i bruk…..og det er koselig det :).

    7. milan: Jeg liker også best varme toner i interiøret. Her blir det nok ikke ordentlig juletre, men jeg har en tuja pyntet med batteridrevet lyslenke i gangen! 😉

    8. fruensvilje: Nei, jeg husker at du pyntet mye både ute og inne i fjor, og det er jo koselig med tradisjonell julepynt. Jeg gjør det lettvint i og med at jeg bor alene og skal jobbe på julekvelden. 🙂

    9. natheless: Ja, det kan være hyggelig sjøl om det er elegant og stilig. Det er verst hvis det ikke finnes NOE rot, for da blir jeg redd for å rote eller ødelegge! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg