“DU er også flott!”

 

I går skrev jeg om at det bør være en viss gjensidighet i enhver relasjon……..

Det gjelder også i form at at man gir hverandre et klapp på skuldra og kanskje noen anerkjennende ord…..

……..en gang i blant.

Man behøver imidlertid ikke nødvendigvis gjøre det SAMTIDIG!

 

Jeg skal gi et eksempel :
 

En kvinne har skiftet profilbilde på Facebook.

Bildet av henne er virkelig flott!

Jeg trykker “like”, og skal til å skrive en kommentar……..

…..men så ser jeg nedover kommentarfeltet………

 

Det er mange som har skrevet at det er et flott bilde av ei flott dame………

……som holder seg godt! (Og det er jeg jo enig i!)

 

Den som har lagt ut bildet har takket hver og en….

Dessuten har hun skrevet :

Du er også flott. Du holder deg også godt” …….. osv…..

…….til hver og en av de som har kommentert bildet hennes.

 

Så ble det til at jeg droppet å kommentere!

Jeg hadde ikke lyst til å få et “gjengjeldelses – kompliment”.

(For det måtte jo vedkommende nesten fortsette med når hun hadde begynt.)

Ellers ville trolig de som IKKE fikk en sånn respons bli litt fornærmet og støtt?

 

Noen ganger kan vi kanskje bare ta i mot et kompliment med et smil (Hvis det blir sagt ansikt til ansikt)…..

…… og et “Tusen takk!” ?

Så kan vi heller gi den andre et kompliment ved en annen anledning, når det føles naturlig?

 

Dette er mitt profilbilde på Facebook…….

 

Det ble tatt av bloggvenninne Eva da jeg var i Hellas for et drøyt år siden…….

 

(Om noen skulle føle seg kallet til å skrive at det er et fint bilde, så er jo det hyggelig…….

……. men det kommer ikke sporenstreks et tilsvarende kompliment tilbake fra meg! 😉 )

 

 

 

25 kommentarer
    1. Måtte smile her, for akkurat sånn er det jo! Herlig og fargerikt bilde av deg. Fotografen trenger også ros, for hun har fanget en fint øyeblikk. Ha en vakker dag!

    2. Som gammel gubbe som vil ha seg frabedt både å bli beskyldt for å være i griskallalderen vil han likevel si at det profilbildet var flott.
      Han ønsker heller ikke nødvendigvis noen tilbakekommentar.

    3. Det er sant. Veldig trivelig å få likes (og kommentarer) på bilder, men greit og bare takke 🙂 Synes det er helt greit når jeg gir kommentarer også, og jeg liker bildet ditt 🙂

    4. Du har godt poeng. Vi vil tekkes.
      Likevel, vil jeg tro, er greia når en har blitt såpass voksen-, et mer avslappa forhold til hva andre mener .
      Jeg prøver å tenke med hjertet, gjøre det som føles naturlig..om det er slik eller slik….når jeg svarer eller kommenterer. For oftest er det krevende, for jeg må kjenne etter, jeg kommenterer ikke om jeg ikke føler noe. Den som skriver bruker energi på skrivinga, uansett hva fokuset er, og da må en vise respekt for det. Svarene jeg gir går aldri på automat, de jeg følger her har krav på ordentlige svar. Men svara vil ofte speile kommentaren.
      Profilbildet ditt på face er flott, som det du har her – liker kanskje det her ennå bedre. Du er en flott dame og du har misunnelsesverdig fine lepper (jeg fikk bare utlevert strek:). Men – vi er som vi er. Det ytre er bestemt, det indre kan vi faktisk utvikle. Det syns jeg er veldig fint.
      Og det handler om å gi og ta på det viset som er naturlig for oss alle. Noen får en kjemi med…uansett hvor, andre ikke.
      Bloggen din er fengende, liker så godt måten du uttrykker deg på….du har en herlig “penn”. Og du har meninger bak orda, du ønsker refleksjon og du krafser i leserne dine. Av og til kan en tenke “var det meg hun mente nå”. For midt i seg sjøl vil en alltid bli.
      Ha en fin dag :).

    5. Ha-ha 😀 Men det ER jo et fint bilde av deg da, og nå sier jeg det KUN fordi jeg mener det, og ingen skjult agenda eller fisking 😀 Hi-hi, du kjenner meg. Veldig enig med deg. jeg gir veldig lite gjengjeldelse -komplimenter kjenner jeg 😮 Ha en flott kveld Kari <3

    6. Hei!
      Jeg var innom FB i går og da hadde kusinen min forandret profilbildet sitt. Og jeg var som deg, på vei til å skrive en kommentar, men stoppet like fort……….. for det ramlet inn med komplimanger (og det er bare gøy det) men jeg følte at jeg bare ble med lasset……… og droppet helt å skrive noe. Bare likte bildet – for det var jo skikkelig flott 😀 Også blir det alle disse – “Tusen takk – du er flott også” osv 🙂 Jeg følte ikke for det i går. Kanskje kaster jeg meg på den bølgen en annen gang hehehehe Flott profilbilde du har da, på FB 🙂
      Ønsker deg en herlig mandag kveld!!!

    7. det har ikke noen regler, all avhengig om en situasjon og om en person som vi gir komplimenter. har situasjoner når vi kan gi en kompliment uten at en som har fått komplimenten reagerer på den, også kan være helt annerledes situasjonen hvor vi skal få mer komplimenter enn som vi har gitt (og vi egentlig har ikke forventet ingenting).
      uansett, tror jeg det er eneste viktig her, hvor mye er en som gir komplimenter ærlig i disse komplimentene som gir rundt, dette er nøkkelspørsmålet.
      oooo ja, det er et fint bilde, og jeg virkelig mener det 🙂 .
      forresten, jeg ser at du hele tiden har “noe ting” på hodet, og det ser veldig flott ut på deg 🙂 , men jeg lurer på, hva heter dette ?? 🙂

    8. Ja det er sant..man er som regel ikke flinke nok til å bare ta i mot! Syns jeg er blitt flinkere..med årene..men mange som gjør som du sier ja..hihih. Flott bildet av deg!! 🙂

    9. natheless: Takk! Ja, hvem har vel ikke “fisket” etter komplimenter – eller”Gjengjeldt ” fordi man har følt at man burde – en eller flere ganger i livet? 😉

    10. BforB: Takk! Jeg skriver jo til meg sjøl også, for jeg har sjølsagt vandret i disse “grøftene” flere ganger.. Jeg ønsker ikke at noen skal føle seg “Truffet” eller hengt ut for det er fenomenet – ikke enkeltpersoner jeg sikter til. Jeg kommenterer heller ikke innlegg hvis de ikke vekker noe i meg på en eller annen måte. Gir jeg et kompliment, så prøver jeg å spesifisere HVA det er jeg liker – i stedet for bare :”Så fint!”. Når det gjelder lepper : Som ung ble jeg ertet for den store munnen med de tykke leppene. Med åra smalner munnen, og i dag er den ikke spesielt stor! 😉

    11. frodith: Det må i alle fall føles naturlig! Om noen oppmuntrer og backer meg,kan jeg få lyst til å gjøre gjengjeld, men ikke nødvendigvis der og da. 🙂

    12. Etdiktomdagen: Takk! Det er ikke noe galt i å gjengjelde et kompliment i blant, men det kan bli litt kinkig i sånne tilfeller som dette. Derfor er det greit å bare “like” eller skrive “Takk” !

    13. milan: Takk! Det er bare noen bomulls – tørkler som jeg tvinner rundt hodet. Jeg har hatt helt kort hår, og sparer til litt lengre, og da er det verken “fugl eller fisk”. Dessuten har jeg tynt og bløtt hår, som lett “Faller sammen”. Da er det kjekt å bruke et tørkle i stedet for å fikse og style så mye! Ja, komplimenter bør først og fremst være ærlige og oppriktige. Om den samme personen “skamroser” oss i tide og utide, blir ikke rosen så mye verdt. 🙂

    14. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk! Jeg har også gjort det, men jeg er blitt mer bevisst på å kjenne etter hva jeg VIRKELIG vil og mener, uavhengig av hva andre gjør.:)

    15. god morgen ) flere innlegg som får fram smilet mitt i dag hi hi ,men du har jo et poeng her som er verdt å tenke på.Tror jeg har sagt du er en flott dame før eg uanett bilde du har lagt ut ))

    16. tepausen.blogg.no: Ja, en kunne kanskje få inntrykk av at innlegget var noe annet en det som var tilfelle? Ros er hyggelig å få , og hyggelig å gjengjelde. Samtidig trenger vi ikke nødvendigvis gjengjelde den “med samme mynt” der og da! 😉 Det ER kanskje nok bare å ta den i mot og si “Takk!” 😀

    17. Du verden, det var et flott bilde av en flott dame, hihi. Jeg har, for å være ærlig, litt problemer med sånne ha en fin dag, kommentarer og jeg må innrømme at jeg ikke bestandig svarer i gjengjeld. Ikke fordi jeg ikke mener det, men fordi med min dialekt er det aldri noe vi bruker å si så det føles så falskt for meg, på et vis

    18. Mariann: Jeg synes det har gått litt inflasjon i dette med “Ha en fin dag, en fin kveld” eller lignende. Jeg skriver det sjelden eller aldri, verken av meg sjøl eller som gjengjeldelse ift noe en annen har skrevet. Det blir bare en automatisk høflighetsfrase, og jeg orker ikke å bruke tid på å skrive det! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg