Det må være NOE gjensidighet…….

 

For noen år siden ble jeg kjent med ei dame…….

Hun var veldig hyggelig å snakke med.

Jeg ba meg sjøl til henne et par ganger, og inviterte henne også hjem til meg……….

…….men det kom aldri noe initiativ den andre veien.

(Vi bodde ikke så langt fra hverandre, så det dreide seg om korte samvær – kanskje et par timer hver gang.)

 

Hun fortalte meg en gang at det var ei venninne som hadde sagt til henne at hun savnet litt mer initiativ fra N.N. sin side.

Da hadde hun svart : “Det kan du ikke regne med!”

 

Ett års tid etter at jeg ble kjent med denne damen, flyttet hun nærmere der jeg bodde.

En gang møtte jeg henne på et kurs, og hun fikk skyss med meg hjem.

I bilen sa hun at hun snart var klar for å ta i mot besøk av meg :


“Så da får du bare ringe meg og si i fra når du vil komme!”

Da svarte jeg :

“Du kan heller ringe en dag det passer for deg, og har jeg anledning – så vil jeg gjerne komme!”

 

Dette er vel et par år siden, og jeg har ikke hørt noe mer fra henne.

 

Det behøver ikke å være slik at man tar initiativ annenhver gang…….

………men jeg orker ikke å ha relasjoner der jeg hele tida skal være “pådriveren” for å holde relasjonen ved like.

Da føler jeg at den andre ikke er så veldig interessert i å holde kontakten med meg, og da trekker jeg meg etter hvert unna.

 

Jeg har også opplevd at personer har vist at de har ønsket å ha kontakt med meg………

…….. uten at det har vært et ønske om kontakt fra min side.

Ved et par anledninger har jeg (omsider) sagt fra, og da har jeg følt meg “slem”……..

……..men når jeg tillater meg å avvise, så må jeg også tåle at andre sier “Nei, takk!” til meg.

 

 

Det må være en viss form for gjensidighet til stede i alle relasjoner, enten det er et “Facebook-vennskap”, et “Bloggvennskap”……..

 

…….eller en annen form for kontakt.

 

Disse trærne knipset jeg da jeg gikk en tur langs Mjøsa nå nylig…….

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Veldig enig i det, som du sier det trenger ikke være annenhver gang..men blir det bare en som tar kontakt eller kommenterer e.l blir det litt “feil”i lengden :)) Bedre å være tydelig om det er noen en ikke ønsker kontakt med, selv om det kan være vanskelig :)) Helt nydelig bilde <3

    2. Nydelig bildet fra Mjøsa! Det er klart man må få litt følelsen av at noen bryr seg..ellers går vennskapet over av seg selv..Men noen har vansker med å be folk hjem..men setter pris på om noen kommer.. Litt sånn er jeg..men jeg forstår at man blir frustrert, og ikke helt vet om den personen setter pris på DEG eller ikke..Jeg sier det som det er til mine venner..jeg er ikke flink til å be dere hjem, men kom gjerne innom..Men jeg holder jo kontakten uansett..

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Det trenger ikke å være slik at man ber noen hjem så ofte. Det er mer den biten med å ta et initiativ på en eller annen måte. Det kan være å ta en telefon eller et forslag om å møtes på ett eller annet sted. 🙂

    4. ja.. jeg enig, hvis initiativ hele tiden kommer bare fra en siden (vår siden), og fra annen side ingenting, vi skal til slutt tenke at den annen person ikke ønsker kontakt med oss, det er ikke vanskelig å konkludere.
      kanskje ville være litt bedre, når ville den annen person rett og slett fortell hva han/hun vil, men dette er vanskelig forventer, 100 folk 100 forskjellig temperamenter eller hvorfor ville noe være slett når kan være vanskelig 🙂
      Det vil alltid være folk som har lyst til å ha kontakt med oss og som har ikke lyst til

    5. annebe: Takk! Det gjør ingen ting for meg om jeg er den som tar mest initiativ, men jeg er nok avhengig av at det kommer noe fra den andre parten i blant også! 🙂

    6. Margrethe: Nei, enten det er fordi vedkommende ikke er så “flink” til å ta kontakt, eller om det er fordi vedkommende ikke vil….så blir resultatet til slutt at man gir opp og trekker seg unna. Vi må jo respektere at ikke alle VI har lyst til å ha kontakt med ønsker å ha kontakt med OSS. Som regel er det jo en gjensidig sympati, men ikke alltid. 🙂

    7. milan: Som regel er det slik at de vi sjøl liker – synes om oss; men så absolutt ikke alltid. Om man har veldig stor omgangskrets så må man også være selektiv i forhold til hvem man omgås, for tida strekker ikke til. Avvisning kan være tøffe saker, men det er en del av livet som de aller fleste får oppleve i en eller annen form. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg