“Ut av sandkassa” (Bokanmeldelse)

 

Jeg har nettopp lest boka : “Ut av sandkassa”, ført i pennen av par – terapeutene Nina og Sigmund Sontun.

 

Jeg har ledd så jeg har hikstet………

For eksempel da jeg leste Sigmunds humoristiske beskrivelse av “nevrose – partyet” han arrangerte da han fylte 40.

Han og Nina var da i en av sine utallige konflikt-perioder; noe som medførte mye drama (og også komikk) i forbindelse med denne begivenheten.

 

Jeg har nikket gjenkjennende………..

…..til Ninas beskrivelse av (delvis ubevisst) å ha vært på leting etter en trygg farsfigur i partneren……..

…..og hennes frykt for å bli avvist og forlatt!

 

Jeg har også kjent på klump i halsen……..

……flere ganger.

 

I første del av boka, forteller ekteparet åpent, og uten omsvøp, om sin stormfulle elske/hate – reise.

 

Det så temmelig håpløst ut, men omsider forsto de at de var “gaver” til hverandre.  

De skjønte at de begge hadde utrolig mye å lære av denne relasjonen ; derfor ga de aldri helt opp.

 (I alle fall ikke så lenge av gangen!)

 

Boka beskriver hvordan vi drar med oss barndommens bagasje, i form av ubearbeidede sår, inn i parforholdet……

……….og hvordan partnerens adferd kan trigge disse.

 

Forfatterne sier også noe om hvordan vi tolker og definerer hverandre ut fra eget ståsted og egne erfaringer………

 

Tittelen “Ut av sandkassa” er ganske treffende….

Skal vi, som voksne mennesker, få relasjonene våre til å fungere, så MÅ vi komme oss ut av sandkassa!

Vi må slutte å kaste sand på hverandre i form av skyllebøtter/anklager :

 

“Det er DIN skyld/feil at JEG har det vondt”.

“DU gir meg ikke det jeg trenger!”

 

Vi må, kort og godt, ta ansvar for egne følelser og behov…………

……..og være ærlige og oppriktige vedrørende disse!

 

Ei bok som dette burde være “pensum” for alle som ER eller ØNSKER Å VÆRE i et parforhold………

……..eller som føler at de samme mønstrene har gjentatt seg…….

……..hver gang de har vært i et forhold!

 

Forsiden av omslaget……..Bildet øverst har en egen historie……..


Sitat fra boka :
“Kort til Sigmund skrevet av Nina i varm kjærlighet i 1993. Noen dager senere, revet i stykker av Nina i kaldt hat.

Dagen etter plukket opp av søppelkassen, sammen med restavfall, og limt sammen av Sigmund.”

 

Dette sier vel kanskje det meste……..

………om hvordan parterapeutenes relasjon var de første årene?

 

Med andre ord :

Det er HÅP…….

………for to mennesker som EGENTLIG elsker hverandre………

…….. bare viljen til å jobbe seg i gjennom vanskene er til stede hos begge parter!

 

 

 

16 kommentarer
    1. Høres ut som en bok jeg kan være nysgjerrig på å lese…:) Skal skrive den opp på listen…
      Fint når man kan bruke humor også, selv med alvorlige ting

    2. Den hørtes bra ut, ja det er noe med å være klar og tydelig i sine behov. Ingen kan lese andre sine tanker. Og da helst fortelle om dem før man er på skrike, kjefte-nivået 😀

    3. høres ut som en bok mange burde lese ja,og det er sant,vi må alle ta eget annsvar og ikke sitte og vippe på kanten og vente på att partneren skal ta ansvaret for en )

    4. boka ser interessant ut, jeg ville like å ha mulighet til å lese litt mer
      tror jeg at eksisterer ikke noen par som har ikke problemer og konflikter av og til. Det er som vær. Noen ganger sola skinner og noen ganger er regner, og etter igjen sola skinner…… naturlig syklus.
      oo ja, kan bli noen ganger også naturkatastrofer, dessverre 🙂

    5. milan: Ja, det inntreffer nok en del “naturkatastrofer” rundt omkring, dessverre. Så gjelder det å reise seg etter katastrofene og ha troen på at en kan lære seg til å unngå dem i framtida.

      Litt sol og litt regn, vi trenger begge deler! Ellers blir det ingen vekst. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg