“Har du en datter som du elsker over alt på jord? Sett denne statusen på din profil i en time……….”

 

Joda, jeg har ei datter som jeg både er glad i og stolt av , men jeg har ikke noe behov for å vise det på Facebook gjennom å : 

Kopiere,lime inn og styre med noe som minner temmelig mye om “Kjedebrev”.

“Nå gjør vi SÅNN – alle sammen dere, for det er det noen som har funnet på at vi skal!

 

Den som ikke gjør det……er “æinsless” (annerledes) og sær!

 

Jeg tror ikke dattera mi ville bli så hoppende begeistret om jeg gjorde det……..

 

Jeg er faktisk OVERBEVIST om at hun ville bli………

……..det stikk motsatte……..

 

 

Bildet er hentet fra Facebook-profilen til dattera. (Fotograf : Åsmund Grini)

 

Som sagt er jeg stolt av dattera mi,…….(og jeg synes at dette er et nydelig og fargerikt bilde av henne!)

MEN :  Jeg vil vise det på MIN måte, når jeg har lyst til det – i stedet for å følge en “Oppskrift” som andre har laget.

 

____________________________________________________________________________________________________

 

“Er du min venn, kopier og del og lik og blablabla……..”

…….blir litt i samme gate!

 

Jeg kommer aldri til å skrive “banan” eller “eple” på facebook – profilen min i solidaritet med kvinner som har fått brystkreft. Det hjelper da vel ingen at jeg er så “Liksom – solidarisk for syns skyld” at jeg bruker fem sekunder på å skrive navnet på en frukt på facebook-profilen min?? 

(Etter at jeg hadde lagt ut dette innlegget, var det ei som gjorde meg oppmerksom på at “Frukt-saken” ikke hadde noe med støtte til brystkreftrammede å gjøre. Prinsippet er likevel det samme!)

 

Jeg vil heller ikke være med på noen andre former for “hemmelige” kode –  leker : “Oss Kvinner i mellom”.

 

Jeg er for øvrig unnskyldt for å anlegge “Movember – Bart”, eller hva det heter……

(Sjøl om jeg har fått et par stive hår på overleppa med åra, så holder det på langt nær til noe som kan kalles en bart!!!)

 

Vi er visstnok flokkdyr.

Det betyr ikke at vi blindt må følge flokken i alle sammenhenger.

Så fattig og kjedelig verden ville bli, dersom det ikke fantes en aldri så liten, egenrådig rebell i hver og en av oss!

 

 

 

30 kommentarer
    1. Der er jeg veldig enig med deg..jeg heller orker ikke det svar innen et minutt..ellers skylder den og den deg en flaske vin..Men tror ikke alle gjør dette, selv om vi er flokk dyr..hihi..så da er vi flere som er litt annerledes..og det er bra! hihih..flott bilde av datteren din ja!!

    2. jeg er enige,hadde ikke postet mine døtre heller på komando fra andre,hver og en må selv få bestemme hva dei vil skrive og legge ut på sosiale medier

    3. Hei Karidansen 🙂
      Jeg er så enig med deg!!!!! Jeg liker ikke disse “har du en datter …………. ” har du en sønn………………. ” om du er så glad i de så lim og klipp og………….. NEI! Jeg gjør ikke det. Og som du sier, jeg tror ikke de (våre barn) synes det var så morsomt om vi gjorde det.
      Nydelig bilde av dattera di 🙂
      Jeg tok en selfie der jeg hadde anlagt bart med jord………….. hehehe lagt ut på instagram 🙂
      Ønsker deg gode dager <3

    4. Takk 🙂 Jeg henger meg aldri på sånne ”kjedebrev” på facebook, ei heller sånne tester i vanvittige mengder som skal fortelle deg alt mulig. Legger jeg ut noe så er det egne innlegg, eller deler innlegg jeg synes mye om 🙂 Ha en fin helg 🙂

    5. dedicat: Av og til klikker jeg på de testene, sjøl om det bare er noe fjolleri, men jeg deler ikke resultatet! 😉 Kjedebrev – lignende greier skyr jeg som pesten! 😛

    6. Jeg er ikke med på noe som minner om kjedebrev..”Hata” det som barn, og det gjør jeg fortsatt :)) Kan bli med på fotoutfordringer o.l på bloggen, men det er fordi jeg har lyst og er glad i å ta bilder :)) Veldig søt datter og et fint bilde av henne <3

    7. Må le av dette kjedebrevet da, for om du skrev banan, så betydde det at du var gift!!!!! De som ikke hadde fått forklaringen trodde det handlet om kreftsaken, og enda mer lo de innvidde. Datteren din er vakker og fortjener jammen å synes!!! 🙂

    8. natheless: Takk! Ååååååå – derer fikk jeg oppklart en misforståelse….Uansett synes jeg det blir sånn “Venninne-klubben – grei” – tulleballeri og fjas! 🙂

    9. Det ble mye moro av det, men jeg skrev ikke noe jeg, for sånne kjedebrev holder jeg ikke på med heller. Bare tull. Kan vi ikke heller si noe koselig til hverandre da! Nyt dagen fine du! 🙂

    10. dvergpinschere i mitt hjerte: Det med vinflaska er jo utpressing. Æsj! Greit å være litt annerledes. Ikke for enhver pris og veldig demonstrativt, men våge å gå utenfor allfarvei i blant 🙂

    11. Etdiktomdagen: Greit med bart som kan vaskes bort, og fint at vi kan stort sett kan velge å si “Nei takk!” til det vi ikke har lyst til å være med på! 🙂

    12. annebe: Foto-utfordring er noe annet. Det er jo høyst frivillig, og en er ikke “kjip” om en velger å la være! En kan jo like fullt kikke på bildene som andre har deltatt med! 🙂

    13. Som tidligere IT-ansvarlig er jeg helt enig med deg. Det som minner om kjedebrev eller sånn som skal spinnes videre og videre anser jeg som spam, jeg deltar IKKE.

    14. Så hjertens enig med deg. Vel er vi flokkdyr, men man må kunne tenke selv og ikke henge seg på alt mulig.
      Så flott bilde av en flott datter, hun ligner på deg i smilet tror jeg…

    15. det som du er sa nå, er noe som jeg har sagt milion ganger. det er hvis du spørre meg, en ubetydelig handlingen. hvis jeg må få en lenk på facebok at jeg kan huske noen person, da det forteller all om mitt forhold med denne personen. også en annen ting om SN. sosiale nettverker har brakt mye gode ting, men også noen som er ikke så gode. vi kan ta som et veldig dårlig eksempelet “videresending ubekreftete nyheter”, og nå jeg snakker om veldig alvorlige ting, som eksempelet “på hvilken måte behandler sykdommen”, og mange folk tror på disse typer av nyheter og fortsette å sende det videre. har ikke kritisk tenkning hos mennesker (hvis jeg gjør en ting, hva skal bli som konsekvenser), folk som sauer, hvor flokken går, der jeg går også. eller alle hopper inn i en brønn, så hvorfor jeg skal ikke 🙂

    16. maiken: Takk. Tror nok hun ligner mest på far – sida mht utseende, men ser også likheter med min mor og søster. Ja, vi må kjenne etter hva som føles riktig for oss – ikke blindt følge strømmen. 🙂

    17. milan: Ja, det finnes skrekkeksempler på at mennesker har mottatt dødsbudskap ved å lese på facebook, fordi noen har vært ivrige etter å være først ute med en nyhet. Jeg synes også at gledelige budskap, som for eksempel forlovelse, bryllupsplaner og graviditeter, gjerne kan deles med familien før det legges ut på sosiale medier.
      Ja, vi må tenke oss om og KJENNE etter – i stedet for blindt å følge flokken! 🙂

    18. funderier: Ja, ikke sant? Synes vel at en del blogger er et typisk eksempler på dette med å følge strømmen. : En blogger gjør suksess med et konsept, og da følger det gjerne mange “kopier” etter. 😛

    19. Skjønner absolutt hva du mener. Reagerer sjøl slik på disse oppfordringene. Men du har en flott datter.
      Men jeg har muligens kunne vært med i moving…..ja,ja….. :).

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg