Er jeg mer “verdt å ta vare på” nå….?

 

I store deler av mitt voksne liv har jeg levd med økonomisk usikkerhet.

På begynnelsen av 90 – tallet betalte min eks og jeg skyhøye renter fordi vi var “Risiko – kunder”.

“Åffer gjør døkk dætta?

Når vi må betala så mye i renter er jo sjansen førr at vi klarer øss ENDA mindre!” – utbrøt den unge (og temmelig naive) Karidansen.

Den bankansatte forklarte meg da at de gjorde det slik fordi de forutså at de ville gå på en smell i forhold til oss.

Derfor ville de “hale ut det de kunne” så lenge som mulig.

 

Banken hadde jo rett, for det lå i kortene at smellen måtte komme. Hvor stort det totale tapet ble for banken, vet jeg ikke…….

……..men den løsningen som vi kom fram til, var nok til det beste for alle parter, tror jeg!

 

For noen år tilbake ønsket jeg å flytte lånet mitt til en annen bank.

I forbindelse med at jeg satt som eier av en landbrukseiendom, brukte jeg nemlig den gangen en bank som hadde sitt sete i Oslo.

Banken hadde ingen filial i nærheten av der jeg bodde, og jeg så tydelig ulempene ved å måtte forholde meg til en bank som var så lite tilgjengelig i form av direkte kontakt.

Jeg trodde at det ikke ville være noe problem å få overført lånet, for jeg hadde aldri misligholdt noen av lånene jeg hadde stått som hovedansvarlig for.

Dessuten hadde jeg allerede lønnskonto i den banken jeg ville flytte over til.

 

Men den gang ei…..

“Du har egentlig ikke inntekter til å kunne klare dette”, sa en tydelig beklemt bankansatt.

På den tida jobbet jeg i 30% stilling som lærer.

Resten av “lønnsinntekta” mi var tidsbegrenset uføretrygd, eller “arbeidsavklaringspenger” som det heter i dag.

Jeg hadde jo også inntekter på garden, men altså ikke nok til både å kunne betjene gjelda og samtidig klare alle de øvrige utgiftene mine.

 

Enden på visa ble likevel at jeg fikk ja fra banken, og lånet ble overført.

De slapp å angre på det, for jeg klarte forpliktelsene mine, sjøl om det innimellom ble noen “Pisse i buksa førr å hølle seg varm” – løsninger.

 

Etter at jeg solgte garden til neste generasjon nå i januar, vurderte jeg sterkt å investere i en bolig.

I og med at jeg hadde en ganske så lav lønnsinntekt i fjor, fikk jeg imidlertid kun tilsagn om et lite lån.

 

Det hjelper ikke at man har en god egenkapital.

Man bør uansett ikke få et større lån enn det som inntekten tilsier at man er i stand til å betjene.

Egenkapitalen forsvinner jo når man investerer i boligen, og så sitter man der med lånet og en middelmådig lønnsinntekt……….

 

Jeg orker ikke flere økonomiske bekymringer med det første, så jeg er glad for at jeg valgte å leie i stedet for å kjøpe bolig………

Det lønner seg ikke, med tanke på dagens lave rente, men jeg trenger denne tryggheten og tid til å “Områ meg” nå.

 

 

Så kommer det “morsomme” :

 

Nå er jeg plutselig en “Interessant kunde” for banken.

 

Jeg får tilbud om høyere kreditt på “Mastercard”……

……gunstigere forsikringsordninger……

……lavere rente dersom jeg trenger et aldri så lite lån…….

……og flere andre fordeler.

 

Dersom jeg takker ja til tilbudet, vil jeg få tilsendt et nytt bankkort med en annen farge……..

……. som viser at jeg er en av “Fordelskundene” som banken synes det er verdt å ta litt ekstra godt vare på.

 

Først sa jeg ja til tilbudet……..

……men jeg har ikke signert avtalen ennå…….

 

For : Hvorfor er verden generelt sånn at man får gode tilbud og fordeler når man klarer seg godt……….

…..mens når man sliter, og føler seg tvunget til å komme med “Lua i handa”, så får man bare enda hardere vilkår???

 

Jo, jeg vet at det er mange som lever over evne. Det er “Luksusfellen” et synlig bevis på.

Når vi ikke er i stand til å styre økonomien vår, må det få konsekvenser – ellers lærer vi aldri!

 

Jeg er ingen “Super – Økonom”, men jeg har aldri flokset aldeles uhemmet og kjøpt masse, dyre luksusartikler.

Jeg er heller ingen “Gambler”, som foretar store investeringer, dersom jeg vet at det kan bety at jeg havner i et økonomisk uføre!

 

Mine største, økonomiske utskeielser foretok jeg da jeg slet med angst, depresjon og “ME”.

Da prøvde jeg ut alskens behandlinger og dyre kosttilskudd i et desperat håp om at noe eller noen kunne trylle meg frisk…….

(Men det er en annen historie!)

 

At i alt har jeg ikke blitt noe bedre menneske, som fortjener å bli møtt med mer respekt, fordi om jeg ikke lenger må be om henstand på regninger……..

……….eller søke om et midlertidig tilleggslån……….

……… eller må gå til det skrittet å hogge tømmer som ikke er hogstmodent…….

……….for å skaffe penger i kassa…….

(For ellers kom skattefuten og tok meg!)

 

Jeg er fortsatt bare Karidansen……..

…….men jeg har litt mindre anspente kjever……

…….og ikke fullt så høy skulderføring!

 

Om jeg takker nei til tilbudet, må jeg vel kunne kalles en stri og “dum” prinsipprytter……….

For det lønner seg jo å takke ja, så fremt jeg ikke begynner å dra kredittkortet i hytt og pine! 

 

Men……OM jeg signerer avtalen, tror jeg at jeg kommer til å dra det nye bankkortet, med “VIP – farge”…….

……… med en viss bismak i munnen……..

 

……….i alle fall til å begynne med……?

 

Vær så god…….?

(Bilde fra nettet)

 

16 kommentarer
    1. Kjenner igjen følelsen her ja..men jeg fikk et helt flott møte med en fantastisk saksbehandler en gang jeg gikk for å få hjelp til å refinansiere og prøve å komme oss over vann..Hun var så forståelsesfull og hjelpsom at jeg begynte å grine..for jeg hadde grua meg såååå for dette møte..Men de ser jo at man ikke sløser og gambler osv..jeg var jo bare blitt ufør..og alt gikk i stå økonomisk en liten stund..Men er jo ikke lett å være alene og få lån nå..Hus koster, og med en inntekt, så er ikke det lett..så fortsett å leie..ja, det beste er å eie..men noen ganger er det faktisk best å ha tryggheten..

    2. frodith: Jeg bruker Mastercard i utlandet og hvis jeg får et godt tilbud i en butikk hvis jeg bruker det. Men : jeg er nøye med å betale tilbake FØR rentene begynner å løpe!

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Bra du også er over kneika! Jeg har ikke lyst til å leie for resten av livet, men om et boligkjøp medfører at jeg får trang økonomi igjen, så synes jeg ikke at det er verdt det! Det er godt å ha frihet til å unne seg en ferietur (eller en massasje) uten å ha dårlig samvittighet……. 😉

    4. jeg er ikke sikker hva klokt å si for din situasjoner 🙁
      Det er alltid vanskelig når vi må tenke om lån, ta eller ikke ta. tror jeg at alle folk har lyst til å eie noe, et sted som kan kalle hjem. hvis du spør meg, dette er menneskeretten til å ha hjem. bør ikke forventer fra banker følsomheter eller noe mer, banker er her for å generere profitt for de som eier dem, og ingenting mer. du trenger å se på deg selv, og hva egentlig du vil. du vet hvor mye tjener du nå og hvor mye du betaler for leie, og selvsagt, hvor mye til slutt du har penger for å leve. hvis du signerer avtalen, hva skal bli endret, dette er sentralt spørsmål. vanligvis vi hele liv (flertallet av oss) løper for noe andre, uten at vi tror om det som virkelig gjør oss glad. du er en veldig flink og ærlig personen, uansett hva du tenker om deg selv, og uansett hva du bestemmer, jeg virkelig håper at du skal bli lykkelig

    5. milan: Takk for hyggelig kommentar, Milan! Jeg har sagt det før : Jeg synes det er utrolig at en 16-åring er så reflektert som du ser ut til å være! Jeg lurer på en ting : Hvor i verden kommer du fra? Det vil nok ikke utgjøre så store endringer for meg om jeg signerer denne avtalen. Det er kanskje mer følelsene rundt det! Når det gjelder “eie eller “leie” så er det fordeler og ulemper med begge deler. Akkurat nå synes jeg det er godt å leie. Jeg har ingen andre forpliktelser enn å betale husleie og holde det noenlunde i orden rundt meg, slik at jeg ikke er til unødig bry/plage for mine husverter! 🙂

    6. jeg tror du er en oppegående dame som hvet hva du gjør )) jeg synes kredittkort er skummelt,liker å vite att mine kjøp er betalt med en gang,vil ikke være skyldig noe eller noen )) men har da en masterkort som jeg bruker i utlandet.
      Bankene ønsker å tene mest mulig penger selv,så dei tenker seg om både en og to ganger så om det skulle slå feil så taper dei minst mulig selv

    7. hei Kari, hmmmm 16-åring mener på norsk at noen er gammel 16 år, ikke sant :)) , uansett, jeg mener at jeg er 33 åring :), akkurat jeg er sikker i det hehe
      kommer fra kroatia (bor i london UK i siste 2 år) , jeg antar at du vet hvor det er, men hvis du vet ikke , dette er en lite land med tusen øyer og med den vakrest sjøen i europa :). så, nå har du en kontakt hvis du bestemmer deg for å dra på ferie 🙂

    8. milan: Takk for det. Jo, jeg vet hvor Kroatia er, men har aldri vært der. Jeg mente at det sto 16 år den gangen jeg var innom bloggen din, men jeg har stusset veldig over hvor voksen den 16-åringen virker ut fra hva han skriver! 😉 Du skriver jo ellers veldig godt norsk – særlig med tanke på at du ikke har bodd i Norge!

    9. har et ordtak og det sier, “aldri ikke sier aldri” 😉
      ja, det er sant, aldri bodd i Norge, bare 2 ganger har vært og den sist gang var i februar i år.
      Det var veldig hyggelig, men jeg følte meg litt trist fordi jeg forsto ingenting av språk. jeg personlig mener at kunnskap om språk og kultur av andre land er veldig viktig. På den måten vi respekterer andre mennesker, og også vi har mulighet til å dele ideer og tanker med andre. jeg er i norsk språk til nå circa 8 måneder (har en lærer som hjelper med) men mest av time jeg er bare med meg selv og min vilje til å lære språket. neste år i sommer jeg skal være igjen i norge men denne gang med mer litt muligheter til å prate med andre, jeg håper 🙂

    10. milan: Jeg synes det er godt gjort at du står på slik for å lære deg det norske språket. Norge er jo et ganske lite land med ca 5 millioner innbyggere. Derfor er jo ikke dette språket så utbredt. Det vil si at man ikke kan dra så mye nytte av kunnskapen ellers i verden, slik man kan med f. eks engelsk, fransk, spansk og portugisisk. Ellers helt enig i at det er viktig å lære seg om andres kultur. Vi har ikke så lett for å trekke raske slutninger (eller fordømme) det vi har kunnskap om fordi vi lettere kan forstå mekanismene som ligger bak det vi ser. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg