Er det et motsetningsforhold mellom å være “Jordnær” og å være “Åndelig”?

 

Jeg tror ikke det…..

Det ene utelukker ikke det andre…….

Jeg regner meg for å være relativt jordnær…….

Samtidig er jeg ganske impulsiv, veldig nysgjerrig, og har lyst til å prøve nye ting……

 

I fjor ble jeg oppmerksom på at det fantes et sted i England som het “Arthur Findlay College”!

Det var “Lillasjel” som fortalte meg om det her på bloggen……

Jeg lekte litt med tanken om å bli med på “Norsk uke” der borte nå i høst, men så var det så mye å forholde seg til i første halvdel av 2016, at jeg skrinla planene!

 

For en stund siden fikk jeg vite at “Lillasjel” skulle tilbake til AFC utpå sensommeren i 2017……..

Jeg klikket på en av linkene hun hadde lagt ut…….

…….og da kjente jeg i hele meg….

…….at NÅ var tida inne…..

Så…..

……til neste år slår jeg følge med henne!

Jeg har bestilt kursplass og flybilletter!

 

Så var det dette motsetningsforholdet……..

 

Innimellom sliter jeg litt…………

Det handler vel om røtter. Jeg har levd i et jordbruksmiljø nesten hele livet………

 

“Man skal stikke fingeren i jorda……..”

Joda det er sunt å være jordnær og realistisk, men man trenger ikke stikke fingeren så dypt ned i jorda at man gror fast i “Det Jordiske”………….

……….eller bare vil godta det som kan forklares ut fra forskning og vitenskap!

 

Da jeg slet som  aller verst med “nerver” for ca 10 år tilbake, ble jeg veldig opptatt av det åndelige…….

Jeg søkte trøst og støtte i miljøer som jeg ikke vet om jeg ville ha ønsket å forholde meg til i dag.

Det var ikke “Mørkemiljøer”, og det foregikk absolutt ikke noe alvorlig “galt”……..

….men jeg følte at det var ledere som opphøyde seg sjøl til “allvitere” og “gururer”.

Etter mitt syn, var det enkelte som misbrukte den statusen de oppnådde blant de som gikk på kurs hos dem……

……….for å tilfredsstille egoet sitt……..

………gjennom å føle seg viktig og uunnværlig.

Jeg følte det, til dels, som om jeg hadde havnet i en slags “sekt”….

………..og at det innimellom ble en form for massesuggesjon………

 

Jeg ville ikke ha vært det foruten, for det var nok med på å hjelpe meg til å komme meg opp igjen…….

…….slik at jeg klarte å ta tak i noe av det som ikke fungerte i livet mitt.

 

Så…….

…… for mitt vedkommende handler det mest om at jeg må vedkjenne meg denne interessen og dragningen for det som ikke helt kan forklares………

Jeg skal kunne fortelle om det, uten å unnskylde meg, eller fleipe om det…..

(Ja, jeg har merket at jeg har hatt en tendens til å gjøre det for å “Ufarliggjøre” det for meg sjøl og andre!)

 

Et ledd i dette er å våge å skrive om det på bloggen………..

 

Bilderesultat for arthur findlay college

Arthur Findlay College ser ut til å være et flott sted, på flere måter!

 

(Bilde fra google)

 

 

23 kommentarer
    1. Jeg er nok veldig lite “der”, mens en alle skal kose seg med det de vil selv, uten at andre må mene så mye om det 🙂 Kos deg du 🙂

    2. frodith: Man kan jo alltids mene noe, men man trenger ikke “Blande seg” hvis det ikke er slik at det går veldig mye ut over en sjøl. Å ha evne til å respektere ulikheter er viktig! 🙂

    3. Margrethe: Ja, jeg tror det – uten at det er noe jeg føler behov for å “flagge” så veldig mye. Å vedkjenne seg det – og stå for det – er imidlertid viktig for meg. <3

    4. Det er på en måte det jeg mener, at selv om ikke JEG er der selv, så mener jeg alle må gjøre som de vil og liker. Og jeg er nok litt irritert på at alle skal mene så mye om hva som er riktig for folk, sånn i det offentlige. Noe er rett for DEG, men ikke meg. Og folk bør ikke alltid blande seg så mye, det er det jeg mener. Sosiale medier er på en måte blitt et sted man skal mene så mye om alt og alle, og jeg kjenner at jeg ikke alltid liker det, og at mange ganger blir det litt kranglete fordi noen vet best hva ALLE bør gjøre. Jeg vil ikke være med på det. Jeg synes det er fint at du har funnet noe du vil og liker, og gleder deg til 🙂

    5. <3 Det å være jordnær er faktisk utrolig viktig når det gjelder det åndelige. Jordnær, skeptisk, kjenne egne grenser og lytte innover, nettopp for å finne egne svar, aldri følge noen slavisk. <3 Gleder meg til vi skal på tur. Når innlegget handler om AFC, kan du også dele den i den norske gruppen. :)

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, det er jeg overbevist om. Det er ikke før på sensommeren i 2017, men så tidlig i forveien må man melde seg på for å få plass! 🙂

    7. frodith: Jeg kan mene noe GENERELT og da kan enkelte kanskje føle seg truffet og tenke at det handler om DEM personlig, Det gjelder å skille sak og person. Jeg tror jeg er ganske bevisst på å styre unna personangrep. Jeg ville f.eks aldri legge ut stygge, svært støtende kommentarer under et blogginnlegg, sjøl om jeg er uenig i det som står skrevet. 🙂

    8. Det må jeg innom å sjekke. Hørtes interessant ut.
      Likte formuleringa di “man trenger ikke stikke fingeren så dypt ned i jorda at man gror fast”…..veldig sant. Bakkekontakt er greit, men ikke gro fast :).
      Det finnes så mange mennesker i alle sjikt og miljøer. Noen vil alltid prøve å utnytte posisjonen uansett hvor. Og vi mennesker vil nok også alltid leite.. Og utvikle oss skal vi.
      Klem.

    9. Åndelighet og alt som finnes rundt oss som vi ikke helt kan forklare, har alltid hatt en plass i livet mitt, på forskjellige måter.
      Jeg er en av de som har fulgt med på lillasjel sine innlegg fra AFC. Også fordi jeg fra før av kjenner noen som har vært der flere ganger.
      Jeg synes du er både tøff og uredd som drar. Håper så inderlig du kommer deg vel avgårde. jeg synes det er veldig spennende….

    10. Går nok fint an å være både og ja..og det tror jeg du balansere bra :)) Så artig at du skal på tur med Lillasjel, det ser jo skikkelig trivelig ut på det stedet..og spennende å oppleve noe nytt blir det nok også :)) Kos deg med dagen videre :))

    11. uansett hva vi gjør i livet vårt, viktig delen er at vi gjør dette fordi vi vil dette gjør og også fordi dette er vår avgjørelsen. folk har en hjerne til å tenke og til å bruke den, og i alle fall ikke til å blindt følge hva andre forteller dem. Så Kari du trenger å gjøre uansett hva du føler (selvsagt, hvis det “noe” ikke er til skade for andre).
      forresten, jeg har passert flere ganger nær afc, og hvis du har et fly til stansted, god for deg, du har bare 10 eller 15 min til der 🙂
      jeg håper du skal nyte i UK. og så kanskje, hvis jeg kan hjelpe deg med noe informasjon eller på en annen måte, du vet, jeg er ennå i uk 😉

    12. milan: Takk for det Milan! Det var hyggelig tenkt!:) Ja, du har rett i at vi må gjøre egne valg og “bestemme sjøl” så lenge det ikke går veldig mye ut over andre. Noen ganger må vi kanskje ta avgjørelser som blir vonde for andre, rett og slett for å “Overleve” sjøl.

    13. maiken: Takk! Ja, dette ser jeg fram til. Har skjønt at du også er litt ekstra interessert i “Det som ikke helt kan forklares”! Kanskje det blir et AFC – opphold på deg også etter hvert……. Hvem vet? 🙂

    14. annebe: Ja, Lillasjel og jeg, og i hvert fall en blogger til skal dit. Jeg skal dele rom med ei jeg aldri har møtt, så det blir jo spennende for oss begge!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg