Sove hver for seg….?

 

“Det er skilsmissegrunn!”

 

Det var ei jevnaldrende jente som en gang fortalte meg at faren hennes hadde kommet med dette utbruddet.

Det hadde skjedd i forbindelse med at kona hadde foreslått at de skulle begynne å sove på hvert sitt rom…….

……..på grunn av snorkinga hans!

 

Jeg vet ikke hvordan det gikk……..

……..om det ble ørepropper ……

……..eller skilsmisse!

 

Samlivseksperter anbefaler gjerne separate soverom!

God nattesøvn er svært viktig med hensyn til å opprettholde en god helse!

Om vi deler seng med en partner som snorker, ligger urolig eller kanskje har en annen døgnrytme enn oss……..

…….så er det kanskje like greit å sove på hvert sitt rom?

 

I følge en artikkel jeg nylig leste, er det også flere og flere par som nettopp velger å sove på hvert sitt rom.

 

Jeg kan ikke tenke meg å dele seng med NOEN på “Heltid” mer, uansett hva som skjer i framtida.

(Jeg håper at jeg i alle fall får min egen seng om jeg må på “Hjem”, sjøl om jeg kanskje må dele rom med et annet menneske.)

 

Det er deilig å kunne legge seg når jeg har lyst………

……. lese på senga uten å være redd for å irritere noen…………..

……. snorke (og fjerte) alt jeg lyster……

……..uten å være til plage for noen………

(Og så slipper jeg tilsvarende fra en annen part!)

 

Så….jeg synes definitivt at fordelene med enkeltrom er MANGE flere enn ulempene!

 

Separate soverom forutsetter jo at man har MINST to soverom i en bolig…….

Hvis DET kan være med på å bidra til at den ene eller begge får bedre nattesøvn, og generelt har det bedre sammen, så må det jo være verdt det??

Joda, denne dobbeltsenga (som jeg knipset bilde av en gang jeg var på IKEA)……..

…..er definitivt innbydende………

 

……..men den som eventuelt ligger i enkeltsenga på det minste soverommet, kan jo komme på besøk til den som holder til i dobbeltsenga……

Eller…….

……så kan man bytte soverom i blant, slik at det varierer hvem som er “Vert” og hvem som er “Gjest”!

Det finnes mange muligheter, bare man er litt leken og kreativ!

 

Hva tenker du……?

“Double-room or single-room”….?

 

 

 

31 kommentarer
    1. To dobbeltsenger syns jeg må være det beste :). På alle rom, slik at det er plass til å breie seg.
      Ellers veit jeg ikke, jeg kan ikke klare å tenke hva som har føltes riktig. To leiligheter kanskje….
      Men sove vil jeg definitiv få lov til å gjøre om natta…..så om å ligge inntulla i hverandre, i skje eller på hvert sitt rom eller i hver sin by…bare jeg fikk sove, så har det ikke noe å si. Akkurat nå setter jeg pris på at denne problemstillingen ikke finnes.

    2. no liker jeg å ha min bedre halvdel i senga mi ) men jeg har hørt noen utale att det er en menneskerett å få en god nattesøvn,så i enkelte tilfeller er nok separate rom en grei alternativ,hadde min mann snorket hadde jeg hatt et stort soveproblem hi hi

    3. Søvn er viktig :)) Vi ligger stort sett i samme seng…men om en sliter ekstra med å sove i perioder har vi mulighet til å ligge på et annet rom ..og da er det mannen som må flytte på seg..hehe… Lekker seng på bildet <3

    4. BforB: Det er vel slik med meg også, der jeg er nå. Ja, to leiligheter er best – slik at partene kan trekke seg tilbake til sitt eget når de føler for det. Men – det er jo ikke slik for alle. Mange vil gjerne ha felles hjem – og felles seng. 🙂

    5. Det er både fordeler og ulemper med det 🙂 Jeg tenker som så at et ekstra soverom med stooooooor seng er kjekt å ha til de dagene/kveldene/nettene man kanskje føler for å være litt for seg selv 🙂

    6. fruensvilje: Er forholdet godt, og man har levd sammen lenge, så er det sikkert koselig å ha det fellesskapet! Ja, snorking er forferdelig – hvis det blir mye av det. Jeg snorker ikke særlig mye til vanlig tror jeg, men er jeg forkjølet, så kan jeg nok holde leven. 😉

    7. Da vi fikk hvert vårt soverom så var det noen venner som reagerte. Jeg svarte at vi gjorde det samme som dronning Elisabeth. Nei takke meg til at vi begge får sove godt om natten. En god natts søvn betyr mye. Hva er det de er redde for som ikke kan ha egne soverom? De kan jo besøke hverandre <3

    8. Elin Slåen: Det er veldig godt å ha ei romslig seng. I dag sover jeg i ei seng som er 90 cm bred. Den tilhører de som eier leiligheten jeg leier. Jeg satte igjen dobbeltsenga mi på garden jeg flyttet fra! (Det var bare en billig rammemadrass!) Jeg trives godt i enkeltsenga, men såpass bred må den også være for at den ikke skal føles trang! Det er i alle fall ikke plass til flere i den! 😉

    9. tepausen.blogg.no: Ja, det er nettopp det! 😀 Har man behov for å være nær, så er det jo bare å besøke hverandre. Jeg tror mange ser på det å flytte på hvert sitt soverom som noe skummelt. “Er vi på vei mot skilsmisse nå, eller??”

    10. Dersom det er et godt forhold med god kommunikasjon så vil det ikke oppleves truende men kanskje den som snorker føler seg såret og avvist? Men etter at vi gjorde det så har jo flere fulgt vårt eksempel selv om de reagerte i begynnelsen.

    11. tepausen.blogg.no: Da “ufarliggjorde” dere det kanskje for de andre? De som protesterer høyest når noen gjør noe utenom det oppleste og vedtatte – er kanskje de som har mest frykt i seg?:)

    12. Det var en spennende tanke. Kanskje det er det at de frykter noe eller er redd det ukjente og på grunn av det ikke kan se de positive sidene. Tror du er inne på noe der ja

    13. Hmmm… jeg liker begge deler! Er vel ca 70 prosent samboer, m3n det er en bra løsning. Setter pris på alenetid, også om natta! Klemmer – og bra skrevet! <3

    14. Jeg tenker at de som er i forholdet får finne ut det som passer for dem uten at andres meninger skal telle. Vi har stor/bred seng og ingen snorker, så det er greit 🙂

    15. Ja det er mange som sover hver for seg, og heller går på besøk..sikkert veldig fint om man har vanskelig for å sove.. Så jeg forstår det..men jeg ville nå følt det veldig rart å ikke dele soverom med mannen min.. Men har ikke noe problem med snorking eller noe..Alt blir en vane også..men forstår de som må det, vist plagene er for store..Ser ikke noe galt i det heller..man må innrette seg som best er..men begge må være enig da..ellers blir det skillsmissegrunn.. 🙂

    16. Siv Svanem: Ja, noen “fasit” som gjelder for “Alle” – finnes ikke. Hvert enkelt par må kjenne på hva som fungerer for nettopp dem! Problemer oppstår når det er stort sprik mellom hva partene ønsker! 🙂

    17. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, det er best hvis man i alle fall kommer fram til et kompromiss. Dersom jeg hadde snorket som et uvær støtt, så hadde jeg ikke ønsket å plage en annen med snorkinga mi. Jeg vet hvor ille det er å sove ved siden av noen som snorker, og jeg vil ikke ha det slik mer. En gang i blant kan man tåle det, for å dele seng kan også innebære nærhet og samhørighetsfølelse. 🙂

    18. Dette er nok ganske individuelt, og avhengig av. Jeg får snakke om oss gamle, og da er mange av oss plaget med urolige netter, og kanskje tiltakende snorking. Det er viktig å beholde søvnen i alle aldre. Derfor kan det for noen av oss eldre være praktisk å sove på hvert vårt rom…En og annen gjestevisitt i ektesenga er det vel råd med likevel…
      Ha en snorkefri natt…

    19. Jeg detter ut av dobbeltsengen rett som det er, så noe under 180 cm blir veldig lite for meg 😛 ha ha. Når vi er på turer og slikt så er det gjerne 90 cm senger og da blir det en del bråk i fra rommet mitt siden jeg smeller armer og bein i veggen når jeg snur meg og ramler på gulvet x-antall ganger. Jeg ligger ikke så mye i ro liksom 😛 ha ha

    20. synes jeg at det helt avhengig av hvem sover nær oss, og også på hvilken slags atmosfære vi er vant til å sove. for meg snorking mener et mareritt. jeg liker å sove på steder hvor er stillheten, og hvis noen som sover i samme rom med meg kan ikke bli stille, synes jeg bedre for både at vi sover i separate rom 🙂

    21. funderier: Ja, snorkefri natt får jeg garantert. Jeg har ennå til gode å våkne av min egen snorking! 😉 det er bare dumt å ligge våken fordi man MÅ dele seng når man er et par. Det viktigste er å bevare nattesøvnen….. og husfreden!:)

    22. Elin Slåen: Da er det bra at du har en bred seng. Det kan godt hende jeg går til anskaffelse av bred seng neste gang jeg flytter, men ikke fordi jeg nødvendigvis skal ha en sengekamerat. Det blir i tilfelle mer for å ha litt boltreplass sjøl! 🙂

    23. milan: Ja, definitivt. Å sove sammen med en “tåkelur” er slitsomt. Jeg vil heller ikke være til plage for andre, så jeg vil hovedsakelig sove alene!:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg