“Norske kvinnfolk har vørti HELT ummulie’!”

 

Det var en kar fra Hedemarken som nylig uttalte dette.

Han hadde planer om å dra til Østen for å finne seg dame.

Der borte hadde nemlig ikke “Kvinnfolka” rukket å bli så “Ummulie'” ennå!

 

Når vi mister “goder”, føler vi oss truet. Verden blir uhåndterlig når (kvinn)folk slutter å oppføre seg slik de alltid har gjort.

“Vi er liksom itte bra nok vi kara lenger. Dekk har liksom vørti så jævli’ sjølstendige’!”

(Jeg har flere ganger hørt ulike menn komme med sånne, eller tilsvarende, uttalelser!)

 

“Hun var en hjemmets kvinne, som alltid satte andres behov foran sine egne!” 

Dette var vanlig å lese i nekrologer “Før i væl’n”. ” En Hjemmets kvinne” var en hedersbetegnelse – og ikke uten grunn.

Det var nok mange staute, flotte damer blant dem som fikk slik rosende omtale!

 

Men – vi er ikke dårlige mennesker om vi har ønske om noe annet enn å stå ved kjøkkenbenken og varte opp andre på heltid…….

 

I det siste synes jeg det virker som om det har gått feil vei med likestillinga………

Ikke på den måten at unge kvinner nærmest blir alene om husarbeid og oppfølging av unger…..

 

Men : Jeg synes jeg ser mer og mer “Barbie-dukke” – tendenser rundt omkring…….

Falske øyevipper, falske pupper, Hair-Extension og design-negler……..

En del bloggere fremstår i mine øyne nesten som Barbie-dukker på bildene de legger ut.

Mange av dem skriver imidlertid på en måte som gjør at jeg oppfatter det som at de langt fra er noen “tomhodede, påkostede skall”, slik jeg lett kan bli forledet til å tro hvis jeg velger å gå i den berømmelige “Stigmatiseringsgrøfta”!

(DEN grøfta har jeg gått i mange ganger!)

 

Det er mange som velger :” ………frue” som navn på bloggene sine.

Jeg reagerer på dette!

Man blogger vel i kraft av seg sjøl  –   ikke som “Frua” til en kar med en eller annen slags tittel?

 

Jeg har for øvrig ikke sett at noen har titulert seg som “Rørlegger – frue” eller “Vaktmester – frue”.

 

Disse yrkene blir ikke sett på som “Høystatus – yrker”.

Det blir ikke regnet som særlig prestisjefylt  å være gift med en av “Gutta på gølvet” ………

…… en som verken kan skilte med mastergrader, berømmelse……..

…… eller skyhøy lønn…….??

 

Hvis jeg skulle ha hatt en Frue – tittel som navn på bloggen min…….

……. måtte det i så fall ha vært : “Eks-frue”.

 

 

Mariahoili (her på blogg.no) tok nylig et oppgjør med en spesiell trend :

Godt voksne, velsituerte, “Vellykkede” menn som er i forhold med unge, vakre kvinner.

På en måte er det en “Vinn – vinn – situasjon”. Jenta får økonomisk trygghet og handlefrihet (Med hensyn til penger) mens mannen kan sole seg i glansen av å ha en ung vakker (og medgjørlig?) kvinne ved sin side!

Det blir imidlertid noe “Dukkehjemsk” over det……….

 

Etter X antall år, våkner kanskje “Dukken” fra dvalen……….

Hennes identitet som “Den Unge Vakre” er i ferd med å smuldre opp, og den en gang så sjarmerende, mannen, begynner å bli “En gammal kall” – enda så mye han strever for å holde tritt med sin mye yngre livsledsager……

Den Unge, Vakre og Medgjørlige, har kanskje forvandlet seg til en kvinne med egne, sterke meninger…….

Hun har føyd seg inn i rekken av “Ummulie’  kyniske kvinnfolk”, som har innsett hvilket mellommenneskelig spill de har vært en del av.

Igjen sitter det, kan hende, en vraket, bitter gammel kall………

…..som føler at han har gitt henne “alt”.

Kanskje setter han seg på flyet til Østen………..?

 

(NB!! Jeg er ikke ute etter å latterliggjøre (eller henge ut) enkeltpersoner når jeg snakker om “Barbie-dukker” eller “Gamle Kaller”.

Det er TRENDEN – eller FENOMENET jeg reagerer på……

…..og undres over…….)

 

Er vi mennesker rett og slett ofre for en eller annen slags form for UR -instinkter?

Er det derfor vi (på ett eller annet vis) faller tilbake (eller i noen kulturer tvinges til å gå tilbake) til gamle kjønnsrollemønstre……….

……..gang på gang???

 

“I’m a Barbie Girl”……….

……in a Barbie-world???

 

Sorry…..

…… je “glømte” at je er treogfæmti år…….

…….og at je itte har vøri sta’ å fått disaine’ negla mine før je tok bilde’

Men :  Je har da føri over truten  me’ læbestift’n, og ti’i tå meg de strenge brillen’ me’ proggressive glass……

(På EN måte førr “syns skyld” og på en anna måte DEFINITIVT ITTE førr “syns skyld”…..

…….om døkk skjønner……?)

 

Bilde’ er uskart (uskarpt)…….

…..og det er i grunn’ bære bra…….

…..når et telårskømmint kvinnfolk prøver seg som “Barbie-girl”!

 

Medsøstre :

Vi blir ikke mer kvinnelige eller feminine om vi spjåker oss til……….

 

Kvinneligheten sitter ikke i de falske øyevippene……..

… i silikonleppene og puppene…….

…..eller i koke – og vaskekunstene våre……….

 

Vi må først innse det sjøl………….

……..og så kan den delen av den mannlige befolkningen som HELLER ikke har skjønt det…….

…….. etter hvert kanskje innse det også???

 

 

 

 

29 kommentarer
    1. Ja å bare være “frua”til noen høres litt stusselig ut.. jeg liker at det er litt forskjell på damer og menn, men hva folk velger å dele på av arbeidsoppgaver kan jo være ulikt , men det bør ikke være en selvfølge at jenter bare “stuller”rundt mannen…
      Jeg syns rett og slett alt dette med løshår, falske øynevipper o.l gjør at de som i utgangspunktet var søte..bare mister personlighet og sjarm.. Du var jo en lekker Barbie girl, og tror ikke du hadde vært så ille om bildet var helt skarpt heller :))

    2. annebe: Takk! ;)Ja, jeg liker også at det er en viss forskjell. Jeg liker å lage mat og å gjøre det koselig rundt meg, men å bli ved “alt” husarbeidet når man er to – det er ikke noe kjekt! Jeg liker å pynte meg, men ønsker ikke å se ut som et “maleskrin”! Tror du og jeg er ganske like på det feltet! 🙂

    3. måtte flire litt av noen utsgn her )) for jeg har hatt mine 2 døtre her i dag og yngste har nettopp vært på kurt i å sette på negler og male dem )) ja hun har egen hudpleiesalong hi hi ,men hun er slettes ikke redd for å kle seg i kjeldress og få jord under neglene.
      Men att noen norske menn vil ha kvinner fra Østen har jeg også hørt for dei er mer medgjørlige en norske kvinner,synes det forteller litt om dei menna som velger det jeg,men det er heldigvis et fåtall av dem da

    4. fruensvilje: Ikke noe galt i negledesign og i å pynte seg, men hvis det tilsynelatende er hovedfokuset i tilværelsen, da blir det litt fåfengt. Det med å dra til Østen handler om gammeldagse holdninger om at kvinnen i ditt liv skal være som mødregenerasjonen….Ting tar tid – ikke minst holdningsendringer, og vi faller stadig tilbake til “Gamle Synder”. 🙂

    5. Så bra at flere tar opp dette. Vi har sagt A med likestillingen. Men er vi villige til å si B? Eller feiger vi ut nå?
      Jeg har tro på likestillingen. Jeg har tro på at kvinnen blir mann og mannen kvinne i førtiårene. Jeg har tro på rollebytte. Men det er klart at dette er både skummelt og flaut for alle involverte. Menn blir pysemenn og damer blir mannedamer. Skummelt!!!
      Men tenk så spennende da! Nei, la oss omfavne dette nye og se hvor det fører oss. I stedet for å ønske oss tilbake til “dukkehjems” tiden. FLOTT innlegg!!!!!!!

    6. Velsksrevet innlegg 🙂 Så enig. Her er det lite falske øyevippper og ekstra stæsj. Jeg får duge som jeg er 🙂 Og heldigvis har jeg en Hr Frodith som ikke bryr seg om shaving av legger og napping av bryn 😀 Hippie-Frodith får leve videre 😉

    7. Veldig god beskrivelse, kjenner igjen det der ja. Har eksemplarer rundt omkring i de aller fleste kategoriene.
      Som pensjonist har jeg nok “falt tilbake til gamle synder” hva huslige sysler angår, og fordeling av denslags. Men kunne ikke falle meg inn å titulerer meg som frue. Jeg er fortsatt meg i egen person.

    8. Godt og morsomt skrevet! ja, vi er nok umulige kvinnfolk i noen menns øyne..men noen setter pris på oss akkurat som vi er også.. Det er forskjeller..:-)

    9. Frue meg her og frue meg der- man finner mange kopier hvis man ser litt rundt. Det er trist. Fotballfrue og komikerfrue (hvor av sistnevnte blei beskyldt for å herme førstnevnte) har gjort det veldig bra- brått kom det flere fruer som prøvde å herme, men livsstilen dems nådde liksom ikke helt opp til toppen- alle trudde på en måte de skulle bli millionærer på bloggen med å legge til “frue”. Nei, jeg veit ikke jeg.
      Det er helt ok å pynte seg, og som du sier, mange av disse bloggerne er svært oppegående mennesker. Sophie Elise, blant annet, har fått mye pepper pga utseendet og blir jo stadig stemplet som dum. Dette gjorde meg nysgjerrig, så selv om hu i utgangspunktet ikke har en blogg som interesserer meg har jeg valgt å lese bloggen hennes litt nå og da- og jenta er faktisk svært oppegående, smart og utrolig flink. Til tross for silikonpupper, løsnegler, restalyne, neseoperasjon og jeg veit ikke hva. Noen ganger må man bare se forbi det man ser, som Timon så fint sa 🙂
      Å hente seg kone fra Østen er sikkert fint det, men hva med når kona har kommet til Norge og lært seg kulturen- hvor enkel er hu da å ha med å gjøre? 😉 he he

    10. Oj, her var det mye og jeg skal ikke kommentere alt. Men det var et godt innlegg som jeg synes mange bør lese….
      Jeg tror de unge jentene som følger trenden med alt fra falske vipper og hår til kosmetiske operasjoner og alt som er mulig…likevel er noen tøffinger. De vil ikke la seg pelle på nesen over menn som ikke vil være med på å dele hus og barn og alt som skal gjøres der…
      Jeg undres likevel på om det ikke er litt mange tilfeller av at unge mødre i full jobb tar det meste av det som kommer innunder hjem også i dag…
      Jeg kommer til å få erfaring med det i nærmeste fremtid og tenkte blogge litt om det i all forsiktighet….:)
      Jeg forstår egentlig godt menn som drar til østen, for om det er det som er det viktigste for de, å ha en som steller hjemme og forguder de på alle måter, så værsgo…
      Jeg synes du gjorde deg bra som Barbie jeg, selv om du ikke er i nærheten av det på innsiden…..:)

    11. en gang til veldig interessant temaet fra deg, og synd som offentlige mediene snakker ikke mer om lignende temaer
      her vi har flere grunner hvorfor vi har samfunnet som vi kan se. du forteller om barbie-world, så kan vi si at mediene har opprettet det bilde om hva er vakker og hva er ikke vakker. selfølgelige, under trykk av industrier som vil selge produkter og selsagt, øke fortjenesten. forbrukersamfunn som vi har i dag, forteller oss hver dag og hver dag og hver dag gjenom alle medier at vi må bruker forskjelie produkter hvis vi vil bli ung og sunt. ungene ennå har ikke utviklet forsvarsmekanismer og mange skal dessverre bli ofre fra denne galskapen. også i dag vi har internett og vi kan se på samme tid hva skje på andre steder av verden. og når “du” ser hva noen “kjendis” har på seg selv, “du” tror wooowww dette er “cool” jeg må det har også, spesielt hvis du er ung eller du har ikke utviklet “egen jeg”. Et annet problem som vi har i dag er, forelder har mye mindre tid for barn sine, og barn er overlatt til sin egen, dessverre.I verden hvor vi alt ser gjennom penger, veldig vanskelig at kan ikke bli bedre enn som er nå. i en ideell samfunnet, kvinne eller mann, det spiller ingen rolle, vi har født til å hjelpe hverandre, gjøre et liv bedre, men dessverre vi lever hvor vi lever, og dette er verden uten moral hvor er kvinner “barbie” or menn dum “ken”

    12. En kan spekulere….men kanskje har alle tidsperioder sine “greier”. Men på en måte er pendelen på tur tilbake, til en annen tidsalder – men likevel ingen reprise, tror jeg.
      Et bra innlegg med interessante spørsmål.
      Vi lever i en overfladisk tidsalder, kanskje har alle tidsaldere vært det-.
      Det er perioder og akkurat nå er vi kanskje i en mer utrygg tid.
      Men vi er forskjellige, alle – både menn og kvinner. Noen kvinner trives muligens ved kjøkkenbenken…I don’t know…
      Ønsker bare vi mennesker kunne får den friheten til å være den vi er, noen liker neglelakk, andre syns ikke noe om det. Greier vi å fylle oss sjøl med den vi er gir vi andre og friheta til å være det. Har vi lys til å være Barbie på femti…kjør på, men orker vi ikke det kjøret med å bli likt av en potensiell partner…så vær den du er. Menn eller kvinner…vi er så mange utgaver.
      Natta og sov riktig herlig :)))).

    13. BforB: Det er akkurat det….og få være som en er….i stedet for en “kopi”. Et hvert par må få innrette seg som de vil, hvis BEGGE trives med slik de har det! Når en eller begge begynner å mistrives veldig med situasjonen, så går det ofte ikke lenger!

    14. Milan: Takk! Det er nok mye i det du skriver her – og vi lar oss påvirke mer enn vi er klar over når vi ser reklame for ulike produkter. Vi er flokkdyr og vi har lett for å ville gjøre det “alle andre” gjør – kanskje særlig når vi er unge.

    15. maiken: Takk! Jeg tror mange av de som drar til Østen møter sg sjøl i døra etter hvert. Når kvinnene ser hvordan vi har det her, vil de ikke lenger finne seg i å være “bare” husmødre/kosedokker.

    16. Elin Slåen: Man skal ikke skue hunden på hårene, og jeg ser helt klart at Sophie Elise og flere andre som “Stæsjer” seg opp noe veldig egentlig er svært så oppegående! Du har definitivt et poeng vedrørende de som lærer kulturen her å kjenne. Da vil de ikke ha det sånn lenger. Ellers tror jeg at det finnes par (Mann fra Norge, dame fra Østen) som har det godt sammen og som viser hverandre respekt på alle vis.. Vi skal ikke dra alle over en kam!!

    17. GTduA: Arbeidsfordelingen må være slik at begge føler at det er noenlunde rettferdig. Ellers blir det gnisninger. Hvordan denne fordelinga er, kan jo variere mye fra par til par! 🙂

    18. frodith: Hurra for Hippie-Frodith! Jeg tror at Herr Hippie-Frodith får lov til å være omtrent sånn som han er han også….uten alt for mye “rettelser” fra sin samboer! 😉

    19. ruskerufsen: Takk! Det behøver ikke nødvendigvis bli et “rollebytte” . Ingen har rett til å “bruke” eller kue et annet menneske – uansett kjønn! Det kan godt hende at jeg er litt “Mannedame”, men jeg bor alene, så derfor går det ikke så mye ut over noen! 😉

    20. Nei, jeg mente så absolutt ikke å dra alle fra østen over en kam, heller at norske menn noen ganger får seg en overraskelse. Uansett så har vi ulike syn på hva kjærlighet er, og det er ofte der vi kanskje føler at de andre er litt mindre “selvstendige”, om man kan si det slik. Eks. Kjærlighet for ei fra østen er gjerne at barna får vokse opp i et trygt land, med tak over hodet, mat på bordet hver dag og at får skolegang. Her i Norge tar vi slike ting som en selvfølge (selv om Norge gjerne glemmer de fattige her i landet), og blir ikke sett på som kjærlighet i samme grad. Derfor trives kanskje de fra østen mer hjemme med å ta vare på barn, vaske hus og ha maten ferdig på bordet til mannen kommer hjem 🙂 Og da skal vi ikke glemme at det så visst finnes norske koner som gjør akkurat det samme- skal ikke dra alle under en kam her heller med at alle kvinner er “selvstendige” og vanskelige som noen menn kanskje mener 😉

    21. Elin Slåen: Ja, det er sant at her i landet får vi dekket de grunnleggende behovene for husrom, mat og klær. Vi er ikke avhengige av en partner for å klare oss og å ta vare på ungene våre. Derfor finner vi oss i mindre også. 🙂

    22. Ja, der ha du ett påeng. Ha sjøl tenkt over fenomenet. En ænna eierform vi i området bruker kan være :” A Berit hass Nils”. Akkurat som om dom eies ta nåen. Ha sjøl vørti omtalt som nåen sin. Og som den protestanten je æ, gå dæ dårlig. Je æ vanskelig, stri, og lite medgjørlig. Je må passes på før je kæn kåmmå tel å spørja om nåe je itte ska, ell kommentere nåe je itte burde. “Nå si du ittnå om dæ æltså !!!” ha je fått beskjed om.
      Godt den tia æ førbi. Je ha vørti før mye ta meg sjøl.
      Et godt innlegg og tankevekkende.

    23. Sonya Solvang: Takk! Ja, den “tituleringa” har jeg hørt, men ikke om meg sjøl… (Je er berre “Mi si” – og slik skar det væra all mi ti’!) 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg