Tilpasningsdyktig….?

 

Det er bra å være tilpasningsdyktig……..

…..i en del sammenhenger!

Jeg omstiller meg ganske raskt til nye omgivelser……..

…….når jeg ser at jeg er nødt til det!

Jeg kan BESTEMME meg for å trives…….

……og velge å se det positive i den nye situasjonen.

Det har jeg gjort nå det siste året.

 

Når det gjelder mellom – menneskelige relasjoner, ser jeg at jeg har hatt en tendens til å være litt FOR tilpasningsdyktig………

…….en stund……

Jeg har i noen tilfeller hatt en tendens til å si nei……..

……en stund,,,,,,,

Så har jeg, omsider, gitt etter for press…….

……og blitt FLY FORBANNET både på meg sjøl og andre…..

…….når konsekvensene av min ettergivenhet i enkelte tilfeller har vist seg å bli ganske ubehagelige……

 

Så har jeg blitt sett på som aggressiv, stivbeint og vanskelig, når jeg omsider har satt foten ned……..

……TIL GAGNS!!

(Og det har jeg nok i noen tilfeller vært også!)

 

For kort tid siden opplevde jeg en situasjon….

…….som egentlig var nokså udramatisk……..

…….men like fullt var det som skjedde viktig for meg. 

 

Jeg hadde blitt spurt om å møte et menneske som var på et kortvarig besøk i nærheten av her jeg bor.

(Nei – det var ikke en “date”!)

 

Noen timer før møtet skulle finne sted, fikk jeg en melding :

Kunne vi møtes dagen etter i stedet…..??

Det hadde skjedd en misforståelse, og nå følte personen at h*n  fikk mindre tid enn ønskelig sammen med de personene vedkommende var på besøk hos.

Dette passet mye dårligere for meg, fordi jeg skulle på jobb dagen etter.

Vedkommende foreslo da at h*n kunne sitte på med meg når jeg var ferdig på jobb, og at vi dro rett til Hamar og fant på noe hyggelig sammen.

Da kjente jeg at dette ble litt for mye på andres premisser.

Jeg følte at jeg ble “Skaltet og Valtet med”………

……..uten at det var vedkommendes mening å gjøre det.

 

Nå var det opp til meg å håndtere dette, slik at jeg slapp å føle at jeg ble den…….

……..som bare endte opp med å tilpasse meg andres ønsker og behov………..

 

Rett etter jobb trenger jeg å ha litt tid for meg sjøl. Jeg er rett og slett ikke noe godt selskap, når jeg i mange timer har måttet forholde meg til personer som er avhengige av at jeg er tålmodig og behjelpelig. Jeg har behov for å “ta meg inn” litt før jeg orker å være sosial!

Så :

Hva ville JEG i denne situasjonen??

VAR det SÅ viktig for meg å treffe den andre at jeg var villig til å strekke meg langt for å få til at vi møttes??

Jeg valgte å gå for “Den Gyldne Middelvei”:

Jeg ga beskjed om at jeg kunne møte N.N. neste dag, men at jeg ville kjøre hjem fra jobb alene, ta meg en dusj og slappe av en times tid ……..

………FØR jeg dro tilbake for å møte vedkommende……

Dette ble akseptert.

Hadde det IKKE blitt det, var jeg innstilt på å skrinlegge planene om samvær denne gangen………….

………. sjøl om det kanskje hadde betydd at vedkommende hadde blitt litt såret og følt at jeg ikke brydde meg……..

 

Vi hadde en veldig koselig ettermiddag/kveld sammen!

Jeg hadde ingen dårlig samvittighet fordi jeg hadde vært “VRANG”!

Jeg tok hensyn til meg sjøl og mine behov……….

……. lot være å danse etter andres pipe………

…….samtidig som jeg aksepterte at samværet ble flyttet fra den ene dagen til den andre!

Jeg hadde ikke hatt noen glede av å “ri prinsipper” og tviholde på at ALT skulle bli som først avtalt, når jeg visste at det ville gå veldig mye på bekostning av andre!

 

Om man stadig føyer seg 100% etter omgivelsenes ønsker og behov………

…….enten det gjelder familie, kjæreste, venner eller kolleger…….

…… blir man sannsynligvis tatt for gitt.

 

Jeg har GARANTERT også tatt andre personer for gitt.

De som har vært  “snille” – de som alltid har sagt “JA”…….

……..og så har jeg fått meg en skikkelig overraskelse den dagen de plutselig har sagt “NEI”!

 

Kanskje blir man litt snurt med en gang……..

……….men så vokser respekten fram…….

……….når man forstår at man ikke kan “skalte og valte” med et annet menneske etter eget forgodtbefinnende!!!

Slik har det vært for mitt vedkommende i hvert fall!

 

Jeg trives mye bedre med meg sjøl når jeg våger å sette grenser…….

Det er også mye lettere å forholde seg til mennesker som er tydelige på hva de vil……..

…….og hva de er i stand til å akseptere!

 

Dette kortet er en del av en orakel-kortstokk jeg har.

 

I veiledningsheftet som følger med, står det blant annet (Jeg har oversatt teksten fra engelsk) :

“Å være bestemt/selvsikker/trygg er det motsatte av å være aggressiv.

 En selvsikker person er i stand til å ta hensyn til alles rettigheter – inkludert sine egne.

Selvsikre mennesker (Les : De som har god selvfølelse) er lette å omgås, fordi det er enkelt å vite hvor man har dem. 

Si det du mener med kjærlighet/vennlighet, og gi slipp på gamle, uheldige kommunikasjons – mønstre!”

 

 

 

18 kommentarer
    1. Hmmm…. jeg er virkelig igang med å lære meg dette sjøl! Dette blir møe bra for meg – det kjenner jeg….. du er flink, og det skal jeg også bli <3

    2. Dette du skriver om her er så viktig og kan være så vanskelig. Men det var bra du klarte å løse det møtet så fint, at det gikk an å finne fram og at du huska på å kjenne på hva som var riktig for deg. Dette er så mye enklere å finne fram til når en har det bra, er i balanse med seg sjøl. Ellers er det så lett å strekke og trekke og bli sint på alt og alle. Dette livet er en kunst :))).

    3. BforB: Noen er det vanskelig å si nei til – uten å kjenne på dårlig samvittighet. Men : det er best for alle at en våger å kjenne etter hvor langt en er villig til å strekke seg – UTEN å føle at man er den som bare føyer seg! 🙂

    4. GTduA: Hensyn må man alltid ta – det er til det beste for en sjøl også…men ikke blind tilpasning for å tekkes andre i alle sammenhenger! 😉

    5. Det funker ikke i lengda, om en ikke vil tilintetgjøre seg selv som person hvertfall. Men ja, vi må ta noen hensyn. Og livet består av at en må gi litt og ta litt. Gjensidig tillit og respekt er en fin ting.

    6. helt riktig,det er viktig å tenke på seg selv også og ikke bare danse etter andres behov støtt og stadig i ett og alt )) kjekt att ettermiddagen og kvelden ble fin da

    7. Ja det er viktig å stå opp for seg selv..og vist man forklarer og forteller hvorfor, vil de fleste forstå.. Ikke alle kan sette seg inn i mine tanker og følelser..så viktig å forklar noen ganger..Du gjorde jo helt rett..og ingen som kan bli snurt for det vel..men er vel kanskje det..Jeg har alltid vært et JA menneske..og prøvd å tilpasse meg andre..men har blitt flinkere til å sette mine behov foran også..uten for mye dårlig samvittighet.. en treningsak..

    8. Jeg har vel slitt litt med å si nei i mange sammenhenger. Men det har da gått bra, og jeg har snertet innom veldig masse. Men da har jeg hatt lyst da.. og der er vel den store forskjellen. Å gå på akkord med seg selv og sine følelser er slett ikke bra.. ikke for en selv og slett ikke for omgivelsene 🙂

    9. Synes du løste det på en veldig grei måte. Og det kjente du vel på i ettertid også…
      Det forteller jo også deg selv om deg selv og selvfølelsen du har, for det er så viktig…
      Noe annet er det i nære relasjoner, der kjemper jeg stadig om hva det er JEG vil….

    10. hvis vet du ikke, når bør si nei, folk skal venne seg at du er altid tilgjengelig for dem. senere, du skal si “nei” bare en gang, og alle gode hva har du gjørt tidligere skal bli glemt. det skjedde meg flere ganger i fortida, men dette er uerfarenhet, eller læring fra egen feil.

    11. milan: Ja, den som “alltid” sir “Ja” – kanskje av frykt for ikke å bli likt kan oppleve ubehagelige overraskelser når han7hun en vakker dag ser “Nei”….men de menneskene som er verdt å ha kontakt med vil akseptere det og forstå etter hvert! 🙂

    12. maiken: Jeg har blitt flinkere til å si nei i de nære relasjonene også, for DET er nesten viktigst. På den måten godtar jeg også lettere å få nei sjøl. Mange av oss sliter med å si nei til/sette grenser for unga, men det er ingen tjent med – og aller minst unga! 🙂

    13. dedicat: Om det er noe en har LYST til så er et jo enklere, men man kan fort blir et “Ja. menneske” alle andre steder og veldig fraværende for f. eks familie og unger. Det gjelder å finne en balanse som stort sett fungerer. 🙂

    14. dvergpinschere i mitt hjerte: Noen ganger er det viktig å forklare. Andre ganger kan man bare si, “Nei, takk – det passer ikke nå!” – uten å begrunne hvorfor. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg