“Mor, mor….katta sleiker kremen tå kaka!!”

 

En mor forteller i et blogginnlegg at hun har bedt unga om å kaste smågodtet de fikk i forbindelse med Halloween.

Grunnen til dette var at hun fryktet at de skulle bli sjuke av alle basseluskene etter små never som har gravd i godteriskåla….

Jeg skal ikke blande meg så mye inn i DEN debatten, for det er det svært mange som har gjort før meg……

 

Jeg har imidlertid lyst til å dele en historie fra “Gamle Dager” :

 

Storebror er i barnebursdag.

Plutselig utbryter bursdagsbarnet :

“Mor, mor….katta sleiker kremen tå kaka!”

Da svarer moren (med den største sinnsro) :

“Je, har mer fløte, je O.. “ (guttens navn).

 

 

Broren min syntes nok at dette var litt rart, for VÅR mor ville nok definitivt ikke ha servert ei kake som katta hadde “føri over”!

 

Så vidt jeg vet, kom imidlertid broder’n fra kakespisinga uten varige men…….

 

Katta mi…..julekvelden 2015.

Jeg har ikke lov til å ha katt her jeg bor nå, så hun fikk et nytt hjem hos sønn og svigerdatter da jeg flyttet i vår.

 

Jeg må innrømme at jeg også har servert kake som pus har vært på bordet og snust på (før hun ble tatt på fersken………)

……..men noen “Rundsleiking” har det aldri vært snakk om……

 

Jeg er opptatt av god hygiene, i form av hyppig håndvask og rene redskaper, når jeg håndterer matvarer.

……men jeg tror hysteri kan være minst like skadelig som litt mangelfull hygiene!

 

 

 

25 kommentarer
    1. Ja jeg mener at vi bør få i oss litt baselusker så vi ikke blir så ømfintlige! Mine barn fikk lov å bli skitne, og jeg har aldri vært hysterisk!! Noen er jo helt på kanten av det som er lov, spør du meg..Men alle får da leve som de selv vil..men jeg tror ikke det gjør så mye skade med litt vanlige bakterier som kroppen helt fint klarer å jobbe seg unna..

    2. Ja god hygiene må det være, men overhysterisk er jeg ikke. Etter mange år i barnehage er jeg jo vant med litt av hvert , skitne hender på tur som tar ned i samme posen med boller har vel aldri tatt livet av noen…tror jeg :)) Pus var fin der han ligger å pynter til jul..hehe..

    3. at pus slikker i seg kremen og mor fyller på til poden hørtes no litt på kanten ut,men det er uansett en historie til ettertanke.
      Det var en sykepleier som sa en gang att det ikke var sundt med for streng hygiene,vi trenger litt bakterier for å bli sterke og tåle mere om en sykdom skulle bryte ut.
      At en mor først sender sitt barn ut på halloween for å hanke inn godis ,var det merkelig deretter å be barnetkaste halvparten,da var det bedre å ikke sende ut barnet fra begynnelsen av tenker no eg

    4. fruensvilje: Jeg har ikke så veldig sansen for denne skikken….I “gamle dager” da ungene gikk julebukk, fikk de vel helst litt småkaker, for da hadde folk bakt til jul. Jeg tror ingen kjøpte inn haugevis med godteri for å ta mot de som “Kvinket jul’bokkmål go’kvæll. go’kvæll…”. Ellers veldig enig med deg.Jeg skjønner at blogginnlegget om denne saken vakte reaksjoner, men man trenger ikke være ufin når man kommenterer likevel – enten man mener det ene eller det andre. 🙂

    5. annebe: Nei, ofte kan det virke som om det er ungene til de mest pertentlige som er mest plaget av allergier og forkjølelse(Uten at jeg har drevet forskning på området). I alle fall har jeg lest at unger som har vokst opp med kjæledyr ofte har utviklet et sterkere immunforsvar. Det er jo naturlig, for det kan følge litt av hvert med både pusen og vofsen! 🙂

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Nei, man skal jo utvikle et immunforsvar også. Jevnt over er det viktig med god håndhygiene. Det er det viktigste mht sjukdomsforebyggende hygiene.:)

    7. all det kommer fra misforståelsen om hva er egentlig bakterier og virus. det meste folk tror, dette er noe fryktelig, dette dreper, men alle som kjenner bare litt om disse tingene, vet at vi har god og dårlige bakterier og virus
      vårt immunsystem fungerer på prinsipper at dreper en små mengder dårlige bakterier og virus som kommer inn vår kroppen, og på den måten utvikler antistoffer som forsvarer vår organismen.
      hvis vi isolerer vår kroppen fra miljøet, vår kroppen skal ikke klare å utvikle antistoffer, og vi skal ha mer sjanser til å bli syk i framtid.
      vakker katta 🙂 , hva heter han/hun

    8. Et herlig innlegg, karidansen 🙂
      Jeg har lest noen kommentarer til det som skjedde med godteriet som ble kastet.
      Jeg har aldri og kommer aldri til å feire halloween. Å shoppe godis for så å gi bort til alle som går rundt og banker på døren………… nei………..
      Og det å kaste godteriet………….. nei…………
      Hygiene er viktig men man skal da ikke overdrive heller. Litt bakterier må vi ha så vi ikke blir så sterile at vi ikke tåler noe lenger.
      Hehehe katten kosa seg med kremen han ja…………… jeg hadde nok erstattet DEN kaka da kanskje eller kuttet av litt av den hihihi

    9. milan: Ja, slik er det. Vi trenger bakterier for ,blant annet, å opprettholde en god tarmflora. Pusen på bildet er ei jente, og hun heter Anastasia! 🙂

    10. Etdiktomdagen: Du kan si det slik at når “problematikken” rundt Halloween er det STORE i nyhetsbildet, så er det noe som er temmelig skjevt…. I likhet med deg er jeg blant dem som synes dette er en uskikk, men det er ingen “kampsak” for meg. Jeg synes imidlertid at det blir merkelig å sende unga av gårde med “Godte.spann” for så å kaste det de har fått når de kommer hjem – og DERETTER klage over at godteriet ikke var innpakket…..Kanskje lærer unga noe om hygiene og sunnhet, men de lærer lite om alminnelig folkeskikk og økonomi!

    11. Hehe, for mye og for lite skjemmer alt, pleide mamman min å si……. en må være ordentlig, men det skal da vel ikke overdrives! <3

    12. Godt skrevet! Personlig er jeg ikke fan av å spise andres godteri i løsvekt, men det er meg. Hysterisk er jeg ikke, lar for eksempel hunden slikke meg i ansiktet eller dele maten min uten at jeg synes det er ekkelt.

    13. Anonym: Vi har ulike grenser for hva vi synes er ekkelt. Jeg kjøper aldri smågodt mer. Kjøper heller is eller innpakket sjokolade. En hund har vel ikke “verre” bakterier i munnen enn et menneske…….? De fleste av oss har vel en og annen gang vært “på slikker’n” med noen? 😉

    14. Jepp, man må ha litt kontakt med bakterier, ellers blir man syk. Nytter ikke å bruke klorin på alt. Ikke lett å tilfredstille alle kanskje med den stålhygiene som enkelte krever. Jeg vet vi tåler mye mer enn vi tror jeg.

    15. Vi må få i oss litt bakterier for at vi skal opprettholde et sterkt immunforsvar, og unger trenger det mer enn noe annet. Da blir man ikke så lett syk som voksen. Jeg har også lagt merke til det med allergier og sykdom hos de som er altfor nøye med renhold.

    16. natheless: God og hyppig håndvask er viktig, uten at man må bli hysterisk med det heller. Jeg vasker alltid hendene før jeg spiser, så sant jeg har tilgang til rent vann! 🙂 Ellers tåler vi nok mer enn vi tror! 🙂

    17. Hanne Beate: Ja, og det er ikke sikkert at det ER så mye renere hos en som vasker støtt. Masse såpe fører ikke nødvendigvis til at det blir så mye renere! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg