Om å få lov til å være en HELT….på SIN måte……

 

Jeg følger med på “Vårt Lille Land” via TVSumo.

Det er programmer som gjør inntrykk …..i alle fall på meg!

 

Nå nylig så jeg programmet der vi møtte paret som hadde fått et barn med Downs Syndrom.

Pappaen hadde hatt store problemer med å takle situasjonen.

Han hadde kviet seg for å gå på trilletur med vesla, av frykt for folks reaksjoner når de kikket ned i vogna og så at hun var “annerledes”.

Han trakk seg inn i seg sjøl, og han og kona begynte etter hvert å slite med forholdet.

 

Han følte stor skam over……. 

…….at han følte skam!

 

En dag hørte han på et underholdningsprogram på radioen, der det ble vitset med Downs Syndrom……

……på en særdeles ufin måte…….

 

DA snudde det!

 

Han skrev et innlegg på facebook, der han ga uttrykk for hva han syntes om vitsinga…….

…….at han følte seg tråkket på….

…….og at han følte at DATTERA hans ble tråkket på!

 

Innlegget vakte stor oppsikt, og førte til at han har blitt en slags talsmann for de som har Downs Syndrom!

 

Både han og kona ble intervjuet i dette programmet.

Det var nesten HUN som gjorde ALLER mest inntrykk på meg.

Hun hadde en nydelig og varm utstråling!

 

Hun fortalte at da hun fikk se dattera for første gang, hadde hun ant at det var noe……..

…….men hun hadde ikke sagt det til mannen.


Hennes første tanke hadde vært : “Jeg må skåne ham for dette!”

Hun hadde likevel hele tida akseptert situasjonen og (tilsynelatende) aldri skammet seg over datteren.

 

Nå ga hun uttrykk for at hun var så stolt av mannen sin! 

Hun var så glad for at han hadde funnet en ny “rolle” overfor datteren, slik at han klarte å snu hele situasjonen til noe positivt og meningsfylt.

 

I stedet for å fortsette å føle forakt og skam overfor seg sjøl og måten han taklet situasjonen på ……..

……. gjorde han helomvending……..

……..og ble datterens BESKYTTER og HELT i stedet.

 

Det er vel det som er å være……….

……EN EKTE HELT?

 

Vesle Milla har sovnet til lyden av pappas fortellerstemme……..

(Skjermbilde fra Tv2sumo)

 

23 kommentarer
    1. jeg såg også det programmet,alle er vi likeverd ja og det med å bruke enkelte gruppet for å gjøre program av det så folk har noe å le av burde være forbudt

    2. Livet er ikke enkelt på sine mange måter og for så mange mennesker. Man kan vel aldri si og vite hvordan man ville reagert i ulike situasjoner. Men det er i alle fall en ting som er sikkert. Det må leves med de forutsetninger som dukker opp på vår vei. 🙂 Noe har man innflytelse på og noe ikke. Og gleder og sorger fordeles så langt fra rettferdig 🙂 Nå har jo vi hatt en sentralinstitusjon i bygda for Psykisk utviklingshemmede. Og mange valgte å bosette seg her når reformen kom. Så vi har jo vært vant til ”anderledes” siden jeg var liten gutt 🙂 Og det tror jeg har gjort noe med kulturen i bygda vår 🙂

    3. Det flere ganger jeg har spurt seg selv, hva slags personen må være noen, at kan le av andres ulykke.
      Av og til jeg har følelser at noen folk som har god liv, mener at det kan ikke bli annerledes, men ulykke kan komme til alle, dessverre
      hvis vi kan ikke hjelp noen, i alle fall vi trenger ikke å le av andres ulykke.

    4. Leste innlegget hans på facebook. Det var så håra sto rett opp på armene mine! Nydelig……. <3

    5. dedicat: Det man kjenner godt til – skal det mer til at man gjør narr av. Jeg har fått et helt annet syn på det å være psykisk utviklingshemmet nå enn jeg hadde før. Jeg har aldri gjort narr av – men etter at jeg begynte å jobbe med personer med særskilte behov, har jeg fått se bakenfor “annerledes” – fasaden. Det har vært en berikelse! 🙂

    6. fruensvilje: Det skjer alt for ofte dessverre. Man skal ikke være morsom på andres bekostning – gjøre narr av og henge ut! Det handler om uforstand, og mangel på fintfølelse!

    7. Alle er like verdifulle selv om noen ikke mener det så har alle mennesker lik verdi i og med at de er mennesker, tenker nå jeg da.
      Fint at du tar opp dette på bloggen din. det er ikke lett å bli foreldre alltid for det følger ikke med bruksanvisninger på noen barn. Kjærligheten, den kjenner ingen grenser og takk for det.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg