Et skikkelig dilemma…..

 

Livet består av mange valg………

Sier du JA til noe, innebærer det gjerne NEI til noe annet……

Hverdags – valgene får (som regel) ikke så store konsekvenser for livet vårt……

…..men før eller senere står de aller fleste av oss overfor noen STORE valg…..

 

Er det et valg vi har mulighet til å bruke tid på, kan prosessen fram til valget er tatt være den TØFFESTE delen av det.

 

For en del år siden sto jeg overfor et veldig stort valg.

Fortsette i ekteskapet…….

……eller ta ut separasjon/skilsmisse?

 

Jeg visste at det siste ville medføre at flere personer jeg var glad i ville oppleve store omveltninger i livet…..

…….og bli sinte, skuffet, såret og lei seg…….

……..og at jeg antagelig ville bli den som ble sett på som “Den Harde, Utakknemlige og Slemme”!

 

Det var et voldsomt dilemma……..

……..og jeg følte at jeg nesten ikke kunne bære det.

 

Derfor “pansret” jeg meg, og fremsto nok som temmelig uforsonlig og hard.

Det var (og er) min måte å holde meg oppreist på.

Hvis alternativet er å kollapse, og bli “liggende nede” i lang tid, (slik jeg hadde gjort i lang tid) så tenker jeg at hensikten helliger middelet!

 


“Hard som Hønn”………men det er utenpå…….

 

I denne situasjonen flyktet jeg også inn i noe (et nytt forhold) som jeg i ettertid vil karakterisere som ganske håpløst……

…….noe som jeg gjerne skulle ha hatt ugjort……

…….men der og da ble det en nødvendig virkelighetsflukt  –  en slags redningsplanke!!

Det ble en læringsprosess ut av DET….også!!

 

Når jeg ser tilbake, ser jeg altså at jeg kunne gjort en del ting annerledes………

Det er, for eksempel, enkelte ting jeg (med fordel) kunne ha latt være å si……

…….og gjøre….

…….men når hele tilværelsen oppleves som et eneste kaos, og man føler at man beveger seg helt ut i ytterkanten av hva man makter………

…….er det fort gjort å trø feil!

 

Om jeg hadde kunnet spole tida tilbake, hadde jeg tatt de samme STORE valgene i denne prosessen.

 

Jeg har forståelse for at mange velger å bli i ekteskap som de mistrives i og ønsker seg ut av. 

Det er en drastisk avgjørelse å bestemme seg for å gå, for : “Man vet hva man har, men ikke hva man får”!

Belastningen ved å bryte ut, og føle at man blir stemplet som “Den Slemme”, ER tøff.

 

Man mister kontakten med folk man har hatt mye omgang med. 

De som før smilte, og stoppet for å veksle noen ord, ser en annen vei, eller har det “veldig travelt” når man møter dem. 

I et gjennomsiktig bygdemiljø blir dette kanskje ekstra merkbart.

 

Jeg er fortsatt overbevist om at mitt valg, totalt sett, var det beste – på sikt……

……for alle involverte……

 

Det var definitivt til det beste for meg sjøl……..

 

Uansett hva livet har bydd på i etterkant…….

……. har jeg aldri ønsket meg tilbake til det som var…….

 

 

Langt fra alle trenger å få vite “Min versjon av saken”…….

………..verken den gangen ……..

………..eller nå………

 

Det er slett ikke alle som HAR hørt den, som hadde BEHØVD å få høre den heller…..

 

Noen ganger blir imidlertid behovet for å rettferdiggjøre seg sjøl og egne handlinger så stort…..

………….at det “renner over”!

 

Jeg må uansett stå for de valgene jeg har tatt!

 

Det må vi alle – på ett eller annet vis!

 

 

 

Om høsten og vinteren er det høysesong for telys hjemme hos meg!

 


Denne turkise telysestaken kjøpte jeg da jeg var med ei venninne til Lillehammer i høst.

Jeg synes den er nydelig!

 

 

 

20 kommentarer
    1. Ja det er ofte dillemaer i livet..noen større en andre..men man må gjøre det som er, eller gjør best for en selv.. DET mener nå jeg..Vi kan ikke leve et liv i en hverdag som bryter en ned..da må man bare hoppe i noe tungt, og ta det som kommer.. Ja det er tid for lys nå! og det ER koselig! Ha en riktig god dag!

    2. Helt klart et tøft valg, å gå ut fra et ekteskap. Skjønner du skaper deg et skall da, for å tåle. Og på bilde så du virkelig tøff ut! En som du IKKE vil pille på nesen ;))

    3. Du beskriver dette så fint. Det med hvordan det føles. Hva som virker nødvendig der og da, og alt kaoset som følger med. Kjenner meg godt igjen, fra mitt eget liv, min egen situasjon.
      Jeg er nok ikke så tøff utenpå. Jeg er nok tøffere inni enn jeg fremstår på utsiden. Men likevel så er det jo likt.
      Man tar sine valg, og man tar konsekvensene. Enkelt og greit. Og dette gjør at vi vokser som mennesker <3 Vi har jo nemlig krav på et godt liv vi også, akkurat som alle dem rundt oss 🙂
      Klem <3

    4. Jeg er så takknemlig at jeg har vært så heldig med valg av livsledsager. Først møttes vi på en dans når jeg var 16 år, men deretter lot jeg som jeg ikke kjente han, neste gang vi møttes. Så etter to år til, møttes vi på nytt og siden har det vært oss. Totalt forskjellig er vi som typer, men likevel har vi nok de samme grunnverdier og er enige om det viktigste, heldigvis. <3

    5. ja det er som regel alltid vanskelig å ta steget og gå ut av et ektaskap,særlig når det er barn inni bilde,gode venner kan bli dei verste monstre i etterkant,men over tid går det seg som regel til og livene går videre )) godt du har det godt no iallefall ) telysholderen var skikkelig fin,så lite som skal til for å skape litt ekstra hygge

    6. Hmmm… der kjente jeg meg virkelig igjen! Jeg fikk også det stempelet….. men nå – etter 13,5 år, er alle glade i meg igjen… iallfall de fleste, hihi <3 Klem

    7. Det å gå fra ekteskapet er et stort valg. Har hørt folk si “det er så lett og skille seg i dag”, det tror jeg er feil for alle som drar jeg seg gjennom denne prosessen. Men ingen har følt mer enn sin egne erfaringer. Det er en tung prosess. Ikke sikkert det blir noe lettere etterpå, men det blir riktigere. For de fleste…..tror jeg.
      Reaksjonsmønsteret vårt er forskjellig, det er dumt det ikke finnes en luke for å se inn i mennesker, for det vi tror vi ser utenpå trenger ikke harmonere med følelsene inni.
      Valg er så mye, det å ikke ta valg er også et valg. Valg er alltid et dilemma…..noen ganger enklere og noen ganger vanskeligere. Men vi, som du sier, lærer. Hele tiden lærer vi og forhåpentligvis hjelper lærdommen oss videre. Ha en vakker desemberdag :):

    8. ja.. livet består av mange valg og hver eneste avgjørelsen skal ha inflytelse på noe senere. ellers i vitenskapelige terminologi det kalles The butterfly effect eller på norsk Sommerfugleffekten (hvis du vil mer info. har på wikipedia om denne fenomen 🙂 ).
      jeg er ikke sikker at jeg er riktig personen at jeg snakker om ekteskap (ikke gift og aldri vært ) men min meningen er hvis 2 personer kan ikke være sammen i fred, da er mye bedre at alle går på sin egen vei.
      jeg enig og synes også at telysestaken din er nydelig, du har smaken for nydelig 🙂

    9. fruensvilje: Tror mange dømmer ut fra frykt. Kanskje er det noen som kjenner at det knirker i eget ekteskap, og da kan alle utbrytere føles som en ekstra trussel, altså hvis man kjenner på at man sjøl kan ha lyst til å gå. 🙂

    10. BforB: Ja, det å ikke ta et valg er også et valg – altså å bli i det som er. Ja, for mange blir det riktigere sjøl om det ikke nødvendigvis blir lettere. På NOEN måter blir det i alle fall lettere.. Det er bedre å være alene enn å være i et parforhold som man (av ulike årsaker) har mistrivdes veldig i! 🙂

    11. milan: Takk! Ja, alle valgene vi tar får konsekvenser for det som skjer videre, men vi kommer jo ikke utenom valg, så vi må bare ta dem. Uansett om vi velger å la være å endre på noe, så er det også et valg, (som BforB skriver i sin kommentar!) 🙂 Skal lese litt om The Butterfly Effect”! Har faktisk ikke hørt det uttrykket før! 🙂

    12. Kommenterer selv om det er noen dager siden innlegget ditt.
      Takk for at du deler. Jeg har også hatt slike livserfaringer og i dag har jeg reflektert litt over valg jeg har tatt, menn som jeg har forlatt og som har forlatt meg.
      Jeg tenker på hvor enkelt jeg kunne hatt det om jeg hadde valgt annerledes de gangene jg kunne det, men jeg kan heller ikke si jeg angrer, bare det at livet ble litt mer vanskelig en lang periode….
      Telysestaken var virkelig nydelig

    13. maiken: Det er mer ensomt å være i et dårlig forhold enn å bo alene! Det skal enormt mye til at jeg flytter sammen med en mann igjen noen gang! 😀 Takk for hyggelig kommentar!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg