Polygami….?

 

Jeg har lest en kronikk om polygami –  skrevet av en kvinne som lever i et parforhold der både hun og han synes det er greit at man har flere kjærester.

 

Jeg skrev nylig et innlegg om å ville “eie”.

Nei, vi skal ikke “eie” hverandre.

Vi har heller ingen rett til å fordømme dem som velger en annen måte å leve på enn “Det oppleste og vedtatte”.

 

Vi skal ikke gå så veldig langt tilbake i historien for å finne eksempler på at homofili ble fordømt – og til og med straffet!

Kanskje polygami en dag vil bli sett på som like “naturlig” som monogami og homofili???

Ikke vet jeg…..

 

Jeg er imidlertid ganske sikker på at jeg er monogam…..

For meg er det “En av gangen!”

Om det er fordi det er noe som ligger i genene mine, og derfor er medfødt, eller fordi jeg har lært at det er “slik det skal være”……

…..DET vet jeg heller ikke…..

 

Jeg er imidlertid temmelig sikker på at jeg ville ikke ha taklet å ha en kjæreste som hadde en eller flere kjærester i tillegg til meg.

Jeg hadde nok lidd sjalusiens kvaler, og i alle fall ønsket at han skulle dele det mest intime kun med meg.

 

Dette fikk jeg bekreftet for en del år tilbake. 

Da jeg var i et forhold til en som stadig måtte ha bekreftelser på at han kunne “Sjarmere”. Til slutt var det forresten ikke sjalusien som var det verste for meg.

Det var mer en følelse av skam –  og ydmykelsen ved å være sammen med en Fjolle-Per som ikke var i stand til holde seg i skinnet…….

En som (både bak ryggen min og helt åpenlyst) flørtet vilt.

Det viste seg også at vedkommende var temmelig sjalu. Sjøl om han ikke hadde noe grunn til å frykte at jeg skulle kjøre “Tospann”………..

………så forfulgte han meg og spionerte på meg………

………særlig ETTER at jeg hadde avsluttet forholdet til ham.

 

(Jeg har ikke hatt kontakt med denne personen på mange år. Så vidt jeg vet har vi ikke lenger felles bekjente. I motsatt fall hadde jeg ikke delt dette på bloggen!)

 

Dette hadde for øvrig ingen ting med POLYGAMI (eller “poly-forhold”) å gjøre (slik jeg oppfatter begrepet).  Her var det ikke snakk om enighet oss i mellom, men mest om hans umodenhet, egoisme og evige behov for bekreftelser!

 

Jo –  jeg VET at det går an å føle seg tiltrukket av flere på en gang, men jeg har ganske sterke bremseklosser på det området…..

Jeg kan ikke tenke meg å “veksle” mellom to eller flere menn!

 

Det kan hende at jeg går glipp av noe…..?

Det kan hende at jeg er snever,  egoistisk og eiesjuk……?

 

…..men OM jeg hadde hatt en partner…….

…..hadde jeg ønsket at det bare var jeg som var KJÆRESTEN hans, sjøl om han gjerne kunne ha kvinnelige VENNER!

 

Jeg er nok litt DER………

…….men man trenger ikke nærmest “å sitte på fanget til hverandre” støtt og stadig av den grunn!

 

Det finnes mange vakre blomster…….

 

 

Men….om du bestemmer deg for en bestemt blomst, og tar ekstra godt vare på den……….

……. slik at den slipper å være “En av mange”……

 

Ja, da vil den trolig vare lenge……..

……..og virkelig blomstre………
 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Du skriver alltid så godt Kari, og jeg er som regel veldig enig med deg, veldig på nett 🙂 En blomst av gangen, og passe godt på den ene åpen fiiin måte 🙂

    2. Hmm, polygami eller ikke? Jeg vet ikke.
      Jeg har hatt flere damer og det var bare stress. Men selv å være en av mange? Det hadde nok gått helt fint. Hadde vel vært mest stress for henne.

    3. God morgen.Her er vi like du og jeg,aldrig om jeg hadde taklet et forhold der mannen hadde flere kjærester enn meg nei.
      Det er også sant att vi ikke eier et annet menneske ,så er det slutt så er det slutt og da skal en gi hverandre fred og ikke fortsette å følge med på hva den andre parten forholder seg til i sin nye hverdag ))
      Ønsker deg en fin lørdag

    4. Er så enig med deg! og jeg må nok ha følelsen av at jeg er spesiell..for EN person! Så jeg er nok heller ikke lagd for å deles..og han du hentydet til..han viste vel på sin egen adferd hvordan man kunne gjøre..så han trodde alle gjorde som han..fysj…godt du kom deg ut av det..Slike kjærester, er ikke gode kjærester..nei, takke meg til en mann! og ja, det finnes mange fine blomster, men noen må man bare seeee på.. 🙂

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, han var nok klar over at det kunne være flere som holdt på slik som han. Det er gjerne de verste flørterne som er mest sjalu. De vil gjerne ha et fast holdepunkt i tilværelsen mens de sjøl farter rundt! Ja, noen “blomster” er SE . men ikke røre! 😉

    6. fruensvilje: En skal i alle fall ikke spionere og bruke “kanaler” for å følge med den andre etter at det er slutt. Det skal man heller ikke gjøre når man er i et forhold så fremt man ikke ar mistanke om at man f. eks blir svindlet økonomisk. 🙂

    7. ruskerufsen: Jeg tror det er vanskelig å si noe sikkert om hvordan man ville ha taklet å være en av mange før man ER i situasjonen. Han jeg var sammen med sa at han bare hadde gledet seg på mine vegne om han hadde sett at jeg moret meg med en annen mann……….men det var nok ikke heeeeeeelt slik…….Det innrømmet han også da han ble konfrontert med spionasjevirksomheten sin!:P

    8. Ja det er vel de færreste som får det til i virkeligheten. Blir mest prat. For med en gang man starter med noe slikt så blir det balansering osv.
      Men jeg tror egentlig at noe slikt hadde passet kvinnen. Å ha to menn.
      En til det hverdagslige og en til fest. For han hun har til hverdags har hun en tendens til å bli litt lei av. Og han hun har til spenning og eventyr, ja han er mest til det.

    9. Jepp, det er sant. Om vi blir tatt vare på, så blomstrer vi. En er jo som ingen, og to er som ti, heter det!!!!! Nydelige dekorasjoner du hadde. Nyt lørdagen!

    10. ruskerufsen: Jeg ville droppet å ha han “Hverdagsmannen” og heller bare hatt han “Fest – mannen!” Noe annet ville jo ha vært utrolig kynisk – og veldig “Pose og sekk” -mentalitet!. Med “Fest-mann” mener jeg ikke “bare for gøy”, men at man bor hver for seg. Da slipper man den daglige slitasjen, dine og mine unger og hele pakka! Slik jeg ser det, er det uaktuelt å flytte sammen med en mann igjen. Det er godt å vite at man har et sted der man kan gjøre som man sjøl ønsker – og slippe å tilpasse seg andre hele tida.

    11. Jeg er nok enig i at jeg også mener en om gangen. Trur ikke helt jeg klarer å fremskaffe tillit og respekt for en som må ha flere for å få tilfredsstilt egne behov. Ønsker deg en fortsatt god dag.

    12. GTduA: Jeg tror de aller fleste har det sånn. Jeg tror også at mange av de som ikke klarer å ha “bare en om gangen”, gjerne vil ha et fast holdepunkt – men det blir ganske egoistisk hvis det bare er den ene som skal ha flere “på si”.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg