Om å “eie”……..

 

Jeg leste nylig en bokanmeldelse på bloggen : “Etdiktomdagen” :

Anbefaling

 

Bloggeren har valgt ut noen sitater fra boka; blant annet DETTE :

“Ingen sorger kan ramme den som aldri har prøvd å eie verken mennesker eller ting.”

 

En gang (da jeg var lita jente) var jeg med foreldrene mine på besøk hos en eldre dame…….

Hun var opprørt og lei seg……..

Hushjelpen (som det het den gangen) hadde nemlig vært uheldig og knust en asjett som var en del av et gammelt porselen – service.

Hun så på faren min med et sørgmodig blikk, mens hun sa :

“Vet De, Herr S. – jeg kommer ikke OVER det!”

Far gjorde så godt han kunne for å virke “forståelsesfull og medfølende”, men det var ikke vanskelig å se at han syntes dette var ytterst merkverdig.

Hjemme hos oss hadde vi ikke så mye dyrebart arvegods………

……for å si det slik…….

……men man skal jo ikke kimse av andre menneskers følelser.


Vi er jo forskjellige!!

 

Jeg tror ikke jeg eier en eneste ting………

…….som jeg ville bli aldeles KNUST……..

…….om ble knust……

…….men jeg har jo enkelte gjenstander som har en viss affeksjonsverdi for meg.

 

Denne “korken” tilhørte en fin karaffel jeg hadde……

Jeg knuste nylig karaffelen…….

Det var ergerlig……..men jeg har kommet over det!

(Dessuten har jeg jo korken!)


 

Gjennom livet knytter vi oss til mange ulike mennesker.

Foreldre, søsken, barn, kjærester og venner……..

Når det er noen vi har knyttet oss sterkt til, så kan vi fort få et slags EIERFORHOLD til dem.

 

Da blir vi redde for å MISTE……

……og det kan gi mange, rare utslag.

 

Det kan, blant annet, medføre sjalusi………

“Min verden raser sammen om du forsvinner ut av livet mitt!”

 

Det skal vel noe til å være så tøff at man klarer å stå alene i enhver sammenheng.

Vi trenger jo noen å “kaste ball med”……

……men jeg tror man har et enklere liv om man ikke tillater seg å utvikle en voldsom, mental avhengighet til ETT enkelt menneske…..

 

Om vi blir sjuke og hjelpeløse for en kortere eller lengre periode, har vi ikke noe valg :

Da BLIR vi temmelig avhengig av andres omsorg og velvilje…….

 

Men som vanlige, friske mennesker må vi være bevisste i forhold til dette…….

“Om du elsker noen – slipp dem fri!”

 

Lev ditt eget liv…..

…….OGSÅ!!!

 

 

 

15 kommentarer
    1. Ja noen ting er man litt mer redd for enn andre..men jeg blir heller ikke helt “knust” om en ting skulle bli ødelagt..
      Fint å folk en har nær og er glad i , men viktig å beholde selvstendigheten sin også :)) Kos deg med lørdagen videre <3

    2. Ja, er så enig..man må ikke bli for avhengig av et annet menneske, eller ting! Det er ikke sunt..

    3. Å elske og eie er så langt fra det samme, som du sier. Og ingen mennesker skal kunne eie et annet menneske. I mine ører er det veldig negativt. Man skal elske og utvikle og ta vare på hverandre. Det er ikke enkelt, livet er jo slett ikke enkelt. Og alle bakker er både nedover og oppover bakker på samme tid, kommer jo litt an på åssen ende av skrotten rompa sitter. Men om den blir sittende pal i en sofa eller en stol.. skjer det jo ingenting.. og det må i alle fall være drittkjedelig 🙂

    4. Storste problem med følelser er fordi vi oftest kan ikke kontrollere dem. Følelser tvinger oss til å gjøre forskjellige ting, følelser styrer verden, kan vi si. Knytter med andre personer eller ting også har sted i naturen. Vi alle liker å føle god følelser, men uten dårlige (av og til) hvordan vi kan være i stand til å føle hva er god. Uansett, jeg tror at følelser er det som gjør oss, hva vi er.
      … også, enig som Kari sa “Om du elsker noen – slipp dem fri!”
      å være fri er forutsetning for gode følelser 🙂

    5. annebe: Jeg er verken veldig knyttet til folk eller ting. Om unga mine skulle trenge min støtte i en akuttsituasjon ville jeg sjølsagt gjøre det jeg kunne for å stille opp, men i hverdagen får de leve sine egne liv – nå som de er voksne. Det samme kan jeg gjøre. Om jeg skulle hatt en kjæreste nå, måtte det være en som var veldig sjølstendig! 🙂

    6. dedicat: Livet føles ofte langt fra enkelt, men ofte kompliserer vi det mer enn nødvendig. Jeg kan være både en grubler og en “drøvtygger” – og det er jeg klar over, men jeg øver på å redusere begge deler! 😉

    7. milan: Følelsene våre har sitt utspring i tankene våre. En tanke etterfølges alltid av en følelse, sjøl om tanken kanskje bare varer i en brøkdel av et sekund. Enig med deg i at vi kanskje trenger å kjenne på noen “dårlig” følelser for å verdsette “Godfølelsen” – og kjenne på kontrasten. Vi kan ikke styre følelsene og tankene, men vi kan bestemme hva vi GJØR med dem – ift aktive handlinger! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg