Heme…….”Vil du komma ne’ att ve grindshølet?”

 

Je sier “heme” om flere stæller………

 

Je sier “heme” om leiligheta je bor i nå……..

…..sjøl om det “bære” er ei leid leilighet som je itte har tenkt å bo i så mange år framover.

 

Det er der je har tinga mine………

…..og det er godt å komma attende dit etter ei lang kvældsvakt……

……hell når je har vøri på farten ellers.

 

Je sier “Heme” om plassen je er på akkurat nå og, je!

Sætersmoen……..

Der je har vøksi opp……..

…..sjøl om je itte har bodd der på over trædve år…….

 

I dag har a’ mor å je gått en lang tur.

Først gikk vi ner åt ælva……..

……så tusle vi oppatt, krysse riksveien og gikk oppover i furuskogen.

 

Vi fann en kantarell……..

 

“Skogens gull”?

 


A’ mor går føre……og viser vei……..

 

 

……mens den som knipser bilder blir hengendes litt ætter…….

 

Det er gøtt førr bena å gå på slikt mjukt underlag…….

 

“Kari, vil du komma ne’ att ve’ busslommen hell ve’ grindshølet?”

“Ve’ grindshølet”, sier je………

(Grindshølet betyr omtrent det samma som “porten” – bære att det itte er no’n port hell grind der……..

…….bære et høl!!)

 


Så ser vi gar’n i milla trelegga………

 

……nesten hemmatt………

 

16 kommentarer
    1. Så herlig å lese det du skriver. Sånne ord får meg til å føle meg hjemme!!!!! Man er hjemme der man er trygg vet jeg! Ha en vakker kveld 🙂

    2. Fint å ha flere steder å kalle hjemme. Barndomshjemmet mitt ble jo solgt for ca 10 år siden, så det hjemmet har jeg ikke mer..men både huset vi bor i og Mjøndalen kaller jeg hjemme :)) Ser ut som det er et fint sted dere går tur, og koselig at du og moren din finner på slike ting sammen :)) God helg videre <3

    3. Ja de to stedene er jo hjemme..for det er jo barndomshjemmet og ditt nye hjem..så det forstår jeg..Ser så koselig ut den skogen da!! og stor gård!! Kos deg!! hemme!

    4. annebe: Takk – og det samme. Mor og far bygde hus på 80-tallet, og det er huset mor fortsatt bor i. et ligger 2-300 meter unna barnsdomshjemmet mitt, der broren min bor. Det er noe eget med den første plassen man har bodd. I 19 år var det mitt hjem! Husker du har vist bilde av ditt barndomshjem på bloggen. Det er jo fortsatt det,sjøl om din familie ikke bor der! 🙂

    5. frodith: Det er fint å ha flere plasser man kan kalle “hjemme”. Jeg omstiller meg fort – og er ikke så redd for å flytte på meg. Jeg er mer redd for å bli ufri og “Fastgrodd”! 😉

    6. Så fint innlegg… Det er godt å kalle barndomshjemmet for hjemme, synes jeg. Selv om jeg ikke har bodd hjemme siden jeg var 16-17. Men har jo planer om å flytte dit igjen. må bare vente litt til….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg