“Hun som tar for stor plass” …og “Hun som ikke får vist hvem hun EGENTLIG er…….”

 

Det gjentar seg hvert år…….

I “Jakten på kjærligheten”……..

Det er minst ei av jentene som “tar for stor plass” (i følge de andre jentene)……

……..og minst ei som : “Ikke får vist hvem jeg egentlig er!”

Sistnevnte pleier gjerne å ta bonden til side og fortelle ham at hun vurderer å reise hjem……

 

Det har ikke skjedd ennå i årets sesong, men det ville være merkelig om det ikke blir noe “Jeg vil reise hjem”– dramatikk i år også!

De som lager programmene vil sjølsagt gjerne ha litt intriger og drama. Da blir nemlig Tv-seerne engasjerte!

Hvis programmene ble en eneste lang “Gøy på landet” – føljetong, så ville det jo bli ensformig og kjedelig!

 

Jevnt over opplever jeg det som om kvinner (meg sjøl inkludert) er mer tilbøyelige til å “konstruere mellom – menneskelige drama” enn menn.

Det er farlig å generalisere, for her finnes det unntak begge veier, men det bor nok en liten “Drama-Queen” (eller “Drama-King”) i mange av oss. 

 

Tenk deg at du er i et forhold til en mann….

Du synes ikke at du blir sett, verdsatt og tatt hensyn til i den grad du ønsker.


Hva gjør du?

Ber du ham om en “pause”, eller antyder du kanskje at du har tenkt på at det er like greit å avslutte hele forholdet?

(Jada, Karidansen har gjort begge deler, hun – så hun vet hva hun snakker om!)

Dette er lite hensiktsmessig hvis du ikke er sikker på at det er DET du faktisk ønsker.

 

Hvis det underliggende motivet er et ønske om bekreftelse på at han bryr seg om deg…..

…….og faktisk innerst inne……..

…….elsker deg………

…….sjøl om han ikke støtt og stadig klarer å vise deg det på den måten DU ønsker…

…..så er det bedre å gi vennlig uttrykk for HVA du ønsker MER av, enn å “true” med pause eller avslutning av forholdet.

 

Det er slitsomt å skulle bekrefte et annet menneske støtt og stadig……….

Det er slitsomt å ha behov for andres bekreftelse hele tida også………

 

Hvis je sier at je vil ha pause …….så skjønner’n sikkert ALVORET……

…..og så blir’n redd førr å miste meg…..og da går det opp førr’n å mye je egent’li betyr i live’ hass……

…..så DA skjerper’n seg nok…..

…..kanskje????

 

“Nei, Karidansen, han gjør ikke det….

Du kan ikke forandre ett annet menneske til å bli slik DU vil!

Du bedriver en form for manipulering – antagelig uten å være ordentlig klar over hva du holder på med!

Skjerp deg Sjøl du, jenta mi!”

(Hvis du lurer : Dette er Dagens Utgave av Karidansen –  som snakker til (forhåpentligvis) Den Gamle Varianten av seg sjøl)

 

Hadde jeg vært en av bøndene som blir stilt overfor :

 “Jeg tror kanskje at jeg vil reise hjem, jeg…….

……. for jeg trekker meg inn i meg sjøl når det er noen rundt meg som er så dominerende……

……..og jeg får ikke vist hvem jeg egentlig er…..og sånn!”……..

 

……..så hadde i alle fall JEG blitt betenkt…….

……..for det er ikke noe godt tegn……….

 

Jeg tror fortsettelsen fort kan bli en sammenhengende berg – og dalbane av mistillit, misforståelser, krangler og forsoning……

 

 

 

16 kommentarer
    1. Har ikke sett Jakten på kjærligheten de siste sesongene, men har tidligere fått med meg disse typene ja… Nå har jo jeg hatt en mann som har vært flink til å vise at han bryr seg om meg ..og motsatt, men ingen av oss er så opptatt av de “store”tinga..så bare det at vi prioriterer å være mye sammen holder i grunnen for oss :)) Masse trusler fører nok ikke til noe bra ..veldig enig :)) God helg videre :))

    2. annebe: Det enkle er ofte det beste. Nei, det trenger ikke å være de store tinga. Om en er noenlunde trygg på seg sjøl, så trenger en ikke holde på med alt fjaset og spillet. Ingen skal være dørmatte og gå for lut og kaldt vann over tid, men man kan heller ikke stille urealistiske “krav”. At man er solid og rakrygget er viktigere enn at man er så VELDIG romantisk! 😀

    3. En meget interessant diskusjon “Karidanser i mellom”. Kanskje man skulle bli flinkere til å ta sånne refleksjoner med seg selv. 🙂 Men jeg tror nok det er mange som bruker den type metoder for å tvinge frem en endring. Og jeg er skjønt enig i at det burde være bedre å jumpe midt i smørøyet på grøten enn å manipulere seg helt i ytterkant. 🙂

    4. I unge år kjente jeg også på følelsen av at noen tok for mye plass, og nærmest “stjal” de kjekkeste gutta. Etterhvert som jeg har blitt eldre og fått mer tro på meg selv, bryr jeg meg ikke om sånt. Jeg er heldig og har en samboer som jeg vet er glad i meg, selv om han ikke sier det. Man trenger ikke fine gaver eller ord, – det er mange andre måter å vise det på som holder i massevis.

    5. Du har så rett! og ja, jeg har også brukt begge disse metodene..uten hell..Det viktigste er å SI HVA/Hvordan du ønsker ting..så kan man se om det er liv laga..om den personen faktisk ER noe for deg!

    6. Hei!
      Her er jeg enig med deg. Det er ikke bra når man begynner prøve forandre et annet menneske slik en vil at noen skal være. Jeg har vært der selv jeg……….. oppdaget feil hos partneren som jeg vil at han skal rette på,,,,,,,,,,, hva med meg selv da???? Det er noe med å godta og møtes på halvveien. Denne snikmanipuleringen er ikke god nei.
      Jeg ser ikke på bonderomantikken eller var det ikke det det het? men jeg forstår hva dumener 🙂
      Ønsker deg en herlig dag, karidansen 😀

    7. dedicat: Å bli avvist er noe av det vondeste som finnes. Da er det lett å ty til manipulering…men der er,som du sier, bedre å jumpe midt i smørøyet! 😀

    8. Hanne Beate: Det finnes ulike måter å vise kjærlighet på. Masse fine ord som ikke blir forsterket av handling har ikke så mye for seg i lengden. Nei, ingen kan “stjele” noen fra noen hvis ikke den som blir “Stjålet” vil. Ingen er tjent med en partner som heller vil ha en annen! 🙂

    9. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja! Jeg har vært single i flere år, så for meg er de ingen aktuell problemstilling nå. Skulle det noen gang bli aktuelt å involvere seg igjen, så vil jeg nok være mye tøffere – i den forstand at jeg kaller en spade for en spade i stedet for å gå rundt grøten og si ting jeg ikke mener! 🙂

    10. Etdiktomdagen: Takk og det samme! Den som har god sjølfølelse trenger ikke holde på slik. Da våger man å si det som det er – og ta sjansen på at forholdet sprekker. Er det ikke liv laga, så er det ikke, men en må være litt raus med hverandre også. Ingen er perfekte! (Sjøl om vi gjerne synes vi har aldri så “Rett”!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg