Novelle : Vinterkjæreste……….?

 

“Om sommeren er det ikke så viktig for meg å ha kjæreste”, sa han. “Da har jeg så mange prosjekter å holde på med – at jeg knapt nok har tid til å ha dame!

Om vinteren derimot….DA synes jeg det er det koselig å ha ei………”

 

Jo………hun hadde merket at det var slik…….

 

Når våren kom, ble han rastløs og travel…… 

Han gjorde avtaler, og tok på seg så mange oppdrag at han knapt nok rakk over alt det han hadde satt seg fore.

 

Om vinteren gikk de lange skiturer når hun besøkte ham i helgene.

Når de kom hjem, laget de god mat og fyrte opp på peisen……

Kanskje delte de ei flaske vin……..

…..og masserte hverandre i skinnet fra peisen……

 

Kvelden ble gjerne avsluttet med het og inderlig elskov……

 

De hadde møtt hverandre sent på høsten…….

…….gjennom en datingside………

Utover høsten og vinteren hadde hun vært mer eller mindre beruset av forelskelse…..

 

Hun gledet seg til lange lyse sommerkvelder sammen med kjæresten…..

…..turer til stranda……

…..kanskje båtliv og bading……

 

Men så kom altså våren…….

 

Den første sommeren etter at de møttes, så hun ham knapt……

Det samme gjentok seg neste sommer………

…..og den neste……..

 

Forholdet tok slutt på forsommeren det tredje året.

 

En måned senere prøvde hun å få kontakt med ham……..

…..men ble møtt med en kald skulder……..

…..og nærmest bitende forakt…..

 

Hun forsonet seg med at det var slutt………

……og ble overrasket over hvor fort hun faktisk kom over ham……

 

En mørk oktoberkveld tikket det plutselig inn en melding på mobilen hennes…….

Hun kjente et sug i magen da hun så at det var fra HAM……..

 

Varme kjærlighetserklæringer…….

……..som om ingen ting hadde hendt……..

 

Han lovpriste matlagingen hennes……..

…..hvor dyktig hun var til å pynte opp og gjøre det koselig rundt seg……

 

Og dessuten……..

……..hadde hun vært helt herlig å ELSKE med…….

 

På ett vis gjorde det godt å lese det……..

Det var tydelig at han gjorde et forsøk å gjenopprette kontakten…..

 

Samtidig kjente hun på en viss bitterhet……

“Jaså, du er ferdig med “sommerjobben” nå? Det begynner visst å bli stille og stusselig for deg???

 

Hun merket også at det for en liten djevel i henne :


“Kanskje jeg skal be ham om å skrive “sluttattest” til meg?, tenkte hun……

“Eller kanskje jeg skal spørre om jeg kan oppgi ham som REFERANSE?” 

 

Det ble ikke noe mer mellom dem……

Hun fant ut at hun ikke ville være Vinterkjæresten hans mer…………………..

 


Høst………..

 

 

 

25 kommentarer
    1. Så herlig novelle! ja det hørtes lurt ut å komme seg ut av det forholdet! ingen god løsning og være vinterkjæreste! Da hadde jeg virkelig følt meg brukt..Uff..men er nok mye sånt ja..

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk! Nei, det bør være hele året, men ikke nødvendigvis HELE TIDA….Man trenger jo litt tid alene også. I alle fall gjør jeg det…Men kun Vinterkjæreste….??Definitivt ikke! 😛

    3. fruensvilje: Nei, “Stryk det som ikke passer”; funker ikke. Begge må i så fall være enige om at det i visse perioder ikke er aktuelt å treffes så ofte…. fordi man har det ekstra hektisk av en eller annen grunn.Men de periodene bør ikke vare i flere måneder av gangen. 😛

    4. Uff, det finnes forskjellig behov….han hadde bare behov for varme om vinteren. For så vidt logikk…ha ha. De fleste vil nok ha varmen fordelt utover hele året, og en skulle tru sommeren burde være en veldig fin tid for kjærestetid. Tre år er nok nok til et slikt vekselsbruk… Fin historie :).

    5. Det får væra måte på egoisme..høres jo helt “dust”ut..greit nok om man ikke passer sammen og gjør det slutt. Man kan ikke BARE ta hensyn til hva som passer for seg selv om en skal ha et forhold :)) Nydelig dekorasjon <3

    6. annebe: Takk! Kjøpte ei solsikke , klippet litt av uteplantene mine. Resten fant jeg i hagen her. Er så heldig at jeg får lov å ta litt av trær og bærbusker til matauk og dekorasjonsbruk! Nei, en skal ikke se på et annet menneske som “Bruk og kast”! 😛

    7. Så nydelig den dekorasjonen var.
      Om man har avklart et slikt forhold på forhånd , så synes jeg det må være greit, men ikke uten. Da blir det ren unyttelse…og noe stor kjærlighet blir det vel ikke når man vil ha det slik…
      Jeg skulle gjerne hatt et forhold der han var borte halve året, for det hadde passet meg. Man må jo få være litt i fred…:)

    8. Joelle: Nei……..men å gå inn i et kjæresteforhold er et valg. (I alle fall for de aller fleste her i Norge.) Det er fordeler og ulemper både med single-livet og med parforholdet. Man har mye frihet når man er alene, og velger man å gå inn i et parforhold , må man gi slipp på NOE av “Jeg gjør som jeg vil når det passer meg”….men man skal fortsatt ha følelsen av å være et sjølstendig individ…og la den andre parten få ha den følelsen også. 🙂

    9. Margrethe Hjertaas: Jeg har lagt meg til mange særegenheter gjennom de årene jeg har vært alene, så jeg vil trolig ha veldig vanskelig for å tilpasse meg en mann igjen. Tidligere hadde jeg litt for lett for å tilpasse meg……;)

    10. Hmm, kanskje dette er enda en mann/kvinne greie? At vi menn trenger dame om vinteren? Gir egentlig ikke mening iflg. meg. Skulle jo tro at damene var de som var mest interessert i å ha mann om vinteren. For da varmer jo ikke sola dem.
      Men dette systemet er ikke alltid like lett å bli klok på. Han skulle tøyd seg litt. Opplegget hans var ikke så ille, men han ble for prinsippfast. Det lønner seg sjelden. Man må være litt fleksibel ift. damene.

    11. tanketromling: Begge parter må være litt fleksible. Så gjelder det å finne en balanse : Ta vare på seg sjøl og holde på med ting man liker (på egenhånd ), samtidig som man ikke BARE kan sette egne behov og ønsker på førsteplass støtt.

    12. Arig med vår synkronisitet. Ka-ri-dan-sen. Snus-ke-las-ken. Samme stavelser. Nesten.
      Litt sånn som da jeg oppdaget at begge sønnene mine hadde dyrenavn. Rovdyr. Og det hadde jeg ikke tenkt på. De var med to forskjellige kvinner. Men begge var altså rovdyr. Sånt synes jeg er så spennende.
      Det var sånn for Odin også. Yggdrasil betyr “den hengtes tre”. Men ingen visste at det var det det betød. Før han hengte seg i det.

    13. snuskelasken: Visste ikke hva betydningen av Yggdrasil var – før nå. Av og til ser vi en form for synkronisitet – også på bloggen. Jeg tenker på å skrive om noe …. og plutselig ser jeg at en annen har skrevet om noe lignende!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg