Om å “Hygge seg med Intelligente Venninner”………..

 

For en tid tilbake så jeg at noen hadde skrevet nettopp dette……….

…….på et sosialt medium……

 

Vedkommende hadde altså tilbrakt en helg sammen med “Intelligente venninner”!

I sånne tilfelle farer det en liten f…. i meg…….

……. og jeg får lyst til å skrive en aldri så liten kommentar :

 

“Ååååååå, var det DÆFFØR je itte vart innvitert???”

(Men jeg lot det være, altså! Man trenger ikke være EKKEL, heller!!

Dessuten er jeg ikke venninne med vedkommende, så det hadde uansett ikke vært aktuelt.)

 

Er det sånn at man må gjennom en slags INTELLIGENSTEST for å få delta på “Intelligente Venninnetreff”?

Hvordan måles i så fall denne intelligensen……?

Må man ha en MASTER (eller helst flere) å vise til……

……..for bli funnet VERDIG, kanskje???

 

Ho her får nok itte væra me’ på slike Intelligente Venninnetræff.

Ho passerer nok itte nåløye’ førr å bli medlem i “Dom&Deili’- klubben hell. (Er itte deili’ nok!)

 

Hva snakker man om på sånne “Intelligente Venninnetreff”, mon tro?

Matoppskrifter…….. er kanskje ikke heeeelt tingen?

 

Man bør vel heller ikke komme med noe sånt som :

“Åkken tå friera trur døkk går videre i Bonderomantikken???”

 

Uansett : Hva er det som er VIKTIG i livet……..?

Er det å ha mest mulig å VISE til? (Utdannelse, materielle goder eller “fine” hobbier???)

Er det å omgåes “De Rette Menneskene”. (De som det følger litt “status” med)?

 

IGJEN : Den som er rimelig trygg på seg sjøl og det han/hun står for………

……. TRENGER ikke så mye “ytre staffasje”.

 

Jeg har jobbet som assistent i en omsorgsbolig i noen år nå.

Hvis jeg blir spurt om hva slags jobb jeg har, tar jeg meg ofte i å slenge på et :

“Jeg er EGENTLIG lærerutdannet, men ønsket å prøve noe annet i en periode!”

(Den perioden har vart i noen år nå, gitt!)

 

Hvorfor i HULESTE skal jeg si det?? Er det ikke “Bra nok” å jobbe som assistent?
 

Det viktigste er vel at jeg bestreber meg på å gjøre en så god jobb som mulig……..

……. uansett hva jeg blir satt til å gjøre!

 

De fine titlene, mastergradene……….(og intelligensen) får vi ikke med oss i grava – uansett!

 

“Berre tel slutt er vi jamsis og like….”

 

Teksten nedenfor skrev jeg for over ett år siden. Jeg synes den passer i denne sammenhengen……

 

Å ER du for no’ ?

Å driv’ DU me’ a’?

Å ER du for no’?

Å er det du JOBBER me’?

Er du VASKEKJERRING?

Er du DOM?!

SKOLEFLINK er du

i hvert fall itte!!

Tjukk i hue…..?
 

Er du LEGE?!

DA må du vara skikk’li

INT’LIGENT!!

…….men det kan gøtt hende at du er

en kald BOKØRM,

som itte ei åkke sossiale antenner

–  hell evne tel å vara

EMPATISK!!

Int’ligent, kald Bokørm….?

 

ER du RØRLEGGER?

DU lik fell å fortælja GROVE VITSER, du da??

Du RØYKER sikkert og……..!

Stæmmer du Arbeiderparti’ hell SV ??

Sikkert litt Grov i Kjæften….!

 

Er du NATTURTERRAPEUT!?

Da sitt’ du nok og mediterer både sent og tidli’

– mens du drekk urtete og

snuser inn lufta tå EKSOTISK RØKELSE!!

Sitt fell slik støtt, hu…..!

Å kjæm det ut tå slikt,a’ egentli’??

En kæin byne å lure……

 

Er du UFØRETRYGDE’ ?

Er du NEVROTISK…..

hell er du en …. LATSABB?!!

Du er fell helst

BEGGE DELER

……..tenkjer je…….!!

 

 SLIK går det

– me’ nevrotiske LATSABBER!!!!!

  

26 kommentarer
    1. He, he, du har orda på det.
      “Intelligente venninner” ja……hørtes litt ut som en kan være glad for at en slapp å bli med i det selskapet. Det hørtes lite koselig ut. Sjøl om intelligens kan være helt greit det….om den virker og ikke er “pynt”.
      Men vi er nok fæle til å sette både andre og oss sjøl i båstenkning. Har vi greid å konsentrert oss mer om å være MENNESKE, har det blitt bedre for oss alle. Kjenner den der “egentlig så er jeg…” greia. Heldigvis blir det mindre og mindre interessant etter som en blir eldre. Så sjøl om det er veldig lite populært å bli “eldre” er det ikke så bortkasta :). Ha en fin dag :))).

    2. Syns hu som skreiv det på Fb virka mer dum enn intelligent..hehe.. Jeg jobba som assistent i barnehagen (i flere år var jeg avdelingsleder også ), og jeg tror og fikk tilbakemeldinger på at jeg gjorde minst like bra og bedre jobb en de fleste av førskolelærerne..så da så :)) Utrolig bra den teksten du har laget :))

    3. BforB: Ja, vi er blitt for opptatte av “Staffasjen” både når det gjelder utseende og status. Intelligens er så mye – det handler langt fra bare om å ha gode karakterer på skolen eller å ha universitetsutdannelse!:)

    4. annebe: Takk! Det hjelper ikke med all verdens utdannelse om det sunne vettet mangler. Sjøl om jeg har såkalt “pedagogisk bakgrunn”, ser jeg at jeg har hatt masse å lære i forhold til å brukere som blir sinte. I begynnelsen jeg jobbet i boligen, klarte jeg å “pådra meg” mange raserianfall fordi jeg ordla meg uheldig. Det gjelder å sette grenser uten å være avvisende eller altfor krass. Nå er det langt sjeldnere at jeg blir kalt opp eller får ei dør smelt igjen foran nesa på meg. Det er ikke fordi at de jeg jobber med har forandret seg, men fordi jeg har lært å håndtere ting på en bedre måte.

    5. Å gid, jeg ble heller ikke bedt!!!! Du skriver det akkurat som jeg tenker. Når jeg skjønner det og liker diktet ditt, så er jeg vel intelligent nok tenker jeg. Ha en herlig dag, og jeg vil i hvertfall være akkurat som jeg er! 🙂

    6. Jeg er nok det siste jeg 🙂 nevrotisk latsabb, hehe,men jeg kunne godt lagt ut status om intellegent venninnetreff hvis vi hadde hatt en kveld hvor vi følte vi løste all verdens problemer,hehe.

    7. Fabelaktig godt satt ord på….
      Det viktigste er vel å ha sosial intelligens nok til å kunne omgås ulike mennesker uansett hvilke bakgrunn de har….
      Jeg skal innrømme at jeg før i livet har unngått flere vennskap pga. at jeg har følt meg mindre”verdt”, fordi jeg ikke har hatt noen flott utdannelse å vise til…

    8. Ja det er mange som lager “skiller” på folk.. og mange som “antar” Flotte og morsomme ord du har skrevet om dette! 🙂

    9. Ja, folk skjærer lett noen over EN kam… Og jeg synes det spiller liten rolle hvilke “kriterier” som ligger til grunn for intelligensen. Om det er for å BRIEFE med utdannelser eller om det er pga MEDFØDT intelligens…Jeg ville aldri omtalt noen jeg skulle kose meg med som noe jeg måtte NEVNE var intelligente eller ikke..Synes helt klart det er noe ekkelt ved det jeg også. Man kan være intelligent uten at det skal være noe folk må trekke fram og NEVNE liksom…

    10. Mariann Sæther Tokle: Ja, du stiller nok i kategorien “nevrotisk latsabb!” 😉 et er vel ikke noe poeng å skrive at man har vært sammen med “intelligente” folk………Jeg kunne ha brukt uttrykk som “trivelige” eller “humoristiske” i en slik sammenheng…men ikke “intelligente”!:D

    11. maiken: Synd at det skal være slik. I noen miljøer er man dessverre ikke “Interessant” å snakke med man ikke har flere år på høyskole. Jeg kan sikkert ikke si meg fri for snobberi, men jeg orker ikke sånt som det jeg beskriver i dette innlegget. 🙂

    12. frodith: Tror at det bunner i en form for mindreverdskomplekser – at man må fremheve sånne ting. Den som gjør det, er kanskje ikke en gang klar over det!:)

    13. fruensvilje: Tror det hadde blitt litt for “Stivt” for min del. Jeg følger ikke så godt med i politikk og verdensproblemer, så jeg er blir nok litt for kjedelig for “Åndseliten”! 😉

    14. Fred være med de som elsker å sette folk i båser. Håper de har det godt med sine sysler. Før jeg ble leder i den bedriften jeg jobbet i over 20 år, var de for eksempel vanlig at ved bedriftens julebord ble det reservert bord for ledelsen og inviterte gjester. Det ble det slutt med gitt … for der ville verken jeg eller madammen sitte..

    15. Sjøl er jeg en enkel sjel, som ved flere tilfeller har frivillig og ufrivillig, oppholdt meg i selskap med damer som anser seg selv veldig intelligente. De er jo ikke det vettu, men de bruker så mange rare og ukjente fremmedord at man lett kan føle seg dum. Nå har jeg gjennomskuet dem for lenge siden… De bruker alle disse ordene for å imponere, og vet sikkert ikke hva hva halparten betyr en gang..

    16. Margrethe Hjertaas: Takk! Er en i bunn og grunn så trygg på seg sjøl nå det tilsynelatende er så viktig å fremheve sånne ting……tenker jeg……? 😉

    17. ehehehheheh intelligente venninner gitt…………. ja det er vel noe høgtsvevende de snakker om da………. formler og slikt??? hehehhehe jajajaa jeg er helt vanlig jeg. Intelligent nok til sitt bruk er jeg også 🙂 hehehehehe
      Herlig innlegg!!
      Ønsker deg en nydelig orsdag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg