Når det er moro å prøve “gamle” kjoler!

 

I dag prøvde jeg kjolen som jeg fikk sydd til konfirmasjonen til yngstemann for to år siden.

Den gangen følte jeg meg utilpass i kjolen….

Den strammet på overarmene og rundt magen……

 

Ellers kjente jeg at magen var i veien da jeg skulle knyte skoene.

Bukfettet presset seg oppunder ribbeina når jeg bøyde meg, slik at det ble tungt å puste

Sure oppstøt var en dagligdags affære……..

 

I dag var kjolen romslig rundt magen.

Jeg lurte faktisk på om jeg hadde glemt å dra opp glidelåsen i siden!

En god følelse…….

 


Enda en “Selfie framma spelen”……!

Joda….kjolen sitter penere enn den gjorde  – ingen  tvil om det…….

Sjølsagt tok je 7-8 bilder –  og vælte ut ett der je hadde “Jåle’ meg tel” og syntes je såg fjong ut!.

(Man er da KVINNE!)

 

For noen år siden gikk jeg tur i fjellet med to venninner.

De måtte stadig vente på meg fordi jeg ble andpusten og sliten i de bratteste og mest uframkommelige kneikene.

Det handlet nok om at de var bedre trent enn meg……

….men OGSÅ om at de var minst 10 kilo lettere enn meg!

 

Jeg likte ikke å være hun som de to andre måtte vente på……

 

I dag er vekta redusert med 4-5 kg i forhold til den gangen…..

Jeg trener for lite…… men har stadig gode forsetter om mer turgåing…….

(Blogginga “stjeler” av den tida jeg kunne ha brukt på å holde meg i bedre form….jeg er pinlig klar over det!)

MEN : Det hjelper godt at noen av kiloene “Rundt Vomma” har forsvunnet.

Det er blitt lettere å knyte skoa, og klærne sitter penere!

De sure oppstøtene (i RENT fysisk forstand 😉) har blitt færre!

 

Vi prøver gjerne å finne unnskyldninger for at vi er overvektige:

“Jeg har lav forbrenning……

….lavt stoffskifte….

…..insulinresistens…”

“Alle i min familie er overvektige. Det ligger i genene!

(Er det DET det handler om, eller er det matvaner som går i arv, fordi det er den typen kosthold man er blitt vant til hjemmefra?)

“Jeg kan jo nesten ikke SE mat uten å legge på meg, jeg!”

 

Jo – noen HAR, tilsynelatende, lettere for å legge på seg enn andre……..

…….og forbrenninga går ned når vi blir eldre, muskelmassen blir mindre og aktivitetsnivået synker.

 

Sjukdommer kan føre til at man blir mindre bevegelig, og kanskje blir det lett til at man trøstespiser fordi tilværelsen føles begredelig på grunn av smerter og ubehag……..

….men man gjør jo bare vondt verre ved å overspise.

 

Jeg har lett for å putte i meg for mye når jeg er LITT lei meg og LITT stresset.
Blir presset veldig stort, forsvinner matlysta i stedet, og det er heller ikke bra!

 

Det er mye diabetes i min familie…..

….og jeg vil virkelig klandre meg sjøl om jeg utvikler diabetes 2 på grunn av at jeg ikke klarer å begrense matinntaket.

For det er DET det hander om for de ALLER, aller fleste av oss……..

……når matinntaket går ned, og man er bevisst på HVA slags mat man putter i seg….

……så går man ned i vekt.

 

Det er lett å gå i forsvar når man blir møtt med slike uttalelser!

……..man blir provosert…..

……..for det er et uendelig sårbart tema!

 

Det er lett å dømme en svært overvektig person…….

….tenke at vedkommende ikke EIER karakterstyrke og vilje…..

 

Jeg har ingen grunn til  å “hovere” over at jeg er noen kilo lettere enn jeg var for noen år siden……

….men jeg er glad for at vekta ikke bare har fortsatt å gå oppover for hvert år som har gått etter at jeg fylte 45!

Hadde jeg vært mer konsekvent, hadde jeg klart å komme meg under Den Magiske 70 – kilosgrensa for lenge siden!

 

Da trives jeg nemlig best med skrotten min…..

……og den vekta er absolutt innen rekkevidde…..

 

Det er helt opp til MEG!

 

Det er forresten en ting som er litt ille………

Vi har så god tilgang på mat her til lands at vårt “store” problem (tilsynelatende) er…..

…….at vi overspiser!

 

De aller fleste av oss som bor her, trenger ikke å bekymre oss så mye som ETT sekund……..

……om at vi ikke skal ha tilgang til mat……..

 

 

 

13 kommentarer
    1. Jeg har også jobbet meg under 70, faktisk nærmere 67 gir øyeblikket, men det datt hardt… Du er nydelig i kjolen, feminin og fin. Og fantastisk fin på håret sånn som du hadde det nå 🙂

    2. Isj ja kjenner DEN følelsen. Ingen ting er verre enn å føle seg som en stappet medisterpølse i finkjolen. Og DEN gode følelsen når den en dag nesten svinser litt rundt midjen, ja da kan en smile fra øre til øre. Kjolen din var smellfin 🙂 og ikke rart du fjonger deg foran speilet 🙂

    3. Så flott bildet av deg! og du var skikkelig lekker i den kjolen! Den ser nesten litt stor ut til deg..Må være en deilig følelse..Her har jeg ikke viljestyrke..eller orker ikke ta den kampen med meg selv..for jeg er ikke sååå overvektig..men hadde også vært glad om magen kunne blitt litt mindre.. men som sagt, orker ikke jobbe med det også..Så da får det bare være sånn nå..Men er helt enig i at mye, og som oftest det meste, står på oss selv! 🙂 Ha en god kveld!

    4. frodith: Tusen takk! Du har aldri vært overvektig ut fra det jeg har sett, men det handler om å føle seg vel! Jeg er noen cm kortere enn deg, men jeg er veldig fornøyd hvis jeg kommer ned på 70 kg. (Det er ikke så langt ned dit, så det er overkommelig!) 😉

    5. MOONBEAMSCORNER: Takk! Ja, det var rette ordet – stappet medisterpølse! Jeg følte meg litt som det i den konfirmasjonen. Kunne ikke bøye meg for da var jeg redd at kjolen kunne revne i sømmene. Ikke kunne jeg strekke armene over hodet heller – av samme årsak. Når jeg må opp i str 42/44 – da føles det ikke ok! 😛

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk! Jeg liker at det ikke strammer noe sted, men det er jo en grense for hvor vid en kjole bør være også – hvis det ikke e ren sånn “flagremodell”!! Nei, du er definitivt ikke sååååå overvektig. En må kjenne på hvor mye en er villig til å forsake for å være veldig slank. Jeg orker ikke å tenke på det støtt, men det er klart at det er mye lettere å bevege seg når man ikke har særlig mye ekstra å bære på! 🙂

    7. Hei!
      Åh så fin du er på det bildet 😀 Og den kjolen er superlekker til deg. Og fin på håret og ja……….. du stråler der 🙂 Og du kledde det der veldig godt 🙂 Fin!!!! Jeg er litt som deg, at jeg ikke liker at det strammer noe sted. Heller litt for vidt enn …………….
      Ja jeg er så enig med deg…… det er egentlig opp til hver enkelt av oss…… man MÅ jobbe…. iallefall nesten alle……… må jobbe med vekta om man vil oppnå å gå ned noen kilo. Jeg synes det er blitt vanskeligere med åra. Kiloa sitter mere bomfast rundt magen………. men det er bare å snu litt på kostvanene…….. gå litt mere………. ja…. det er ikke bare bare det heller men den må begynne i det små 🙂
      Alt blir lettere når man ikke har så mye å bære på <3

    8. Etdiktomdagen: Tusen takk! Du er jo veldig aktiv og går mye tur. Ja, kiloene legger seg lettere rundt magen når vi blir eldre, og det er der vi aller minst vil ha dem. Det er jo det “farligste” fettet også, men verken du eller jeg har vel så veeeeeldig mye ekstra der! 😉

    9. Deilig å føle seg vel, og hvor mange kilo det er varierer jo fra person til person :)) Nydelig bilde av deg…fin både kjolen og du <3<3

    10. Du var virkelig flott i den kjolen! Og kjekt å ha noe ikke alle har, for det er vel ikke så mange av den siden du fikk den sydd….
      Har du gått ned i vekt ved selvdisiplin? For ofte er det jo det som skal til…
      Men jeg tror også at man legger på seg fordi man beveger seg mindre med alderen…, jeg synes det er mer ork å trene nå enn før….Men av en eller annen grunn greier jeg heller ikke spise så mye, så føler vekten har stabilisert seg litt for min del, selv om man “alltid” tenker man har noen kilo for mye…

    11. maiken: Litt selvdisiplin ….og våren var litt ekstra tøff i år, så da gikk jeg ned et par-tre kg , helt “gratis”! Nei, den kjolen har ingen HELT maken til, for den ble til vd et samarbeid mellom sydama og meg! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg