Kolleger som nære venner?

 

Gjennom alle mine yrkesaktive år (med unntak av da jeg var ganske nyutdannet lærer –  og innflytter i bygda)……

…..har jeg fulgt samme linje når det gjelder å tilbringe tid sammen med kolleger utenom arbeidstid :

Jeg har gjort svært lite av det.

Jeg HAR fått nære venner via jobb, men da har det som regel ikke vært kolleger som jeg har jobbet tett sammen med. Vi har bare hatt samme arbeidsplass (f. eks på en stor skole) og har møttes på lærerværelset eller ute på inspeksjonsrunden.

 

Jeg har hyggelige kolleger, som jeg gjerne småprater om løst og fast med……..

……men det blir som regel ikke så mye tid til det.

Vi er jo ikke på jobb for å sitte og “skravle”!

 

Ellers praktiserer jeg altså de samme prinsippene som jeg (stort sett) har gjort støtt :

Jeg gjør ingen avtaler med kollegene mine utenom ordinær arbeidstid.

(Jeg ser ikke bort fra at jeg kan komme til gjøre unntak en sjelden gang!)

Jeg er heller ikke venn med noen av dem på Facebook.

Derimot er jeg venn med enkelte TIDLIGERE kolleger på “fjesboka”.

 

Om man er kollega med en nær venninne, kjæreste eller ektefelle, kan det by på noen ekstra utfordringer.

Det er ikke lett å være objektiv………

……dersom en kollega som står en nær “På Privaten” får problemer på jobb.

Dessuten tror jeg at slitasjen på vennskapet/kjæresteforholdet, fort kan bli stor dersom man skal omgåes mye på jobben OGSÅ!

 

Om man jobber sammen med noen man kjenner godt, bør man i alle fall være bevisst på at man KUN fungerer som KOLLEGER  mens man er på jobb.

Privat snakk mellom to kolleger bør helst ikke forekomme når det er andre til stede……

……det kan oppleves både som ubehagelig og ekskluderende.

 

Joda, gode venner er gull verdt…..men kanskje er det enklere hvis de nærmeste vennene dine…..

……ikke OGSÅ er kollegene dine …..

(Illustrasjonen er hentet fra nettet!)

 

En gang jeg jobbet på en stor arbeidsplass, ble jeg invitert på fest.

Jeg fikk høre at sjefen var en av dem som pleide å bli fullest av alle……..

……..og at vedkommende kanskje til og med kunne finne på å danse på bordet!

 

Jeg dro ikke på festen…..

Jeg synes ikke at sjefer som drikker seg snydens fulle, og danser på bordet, er spesielt “kule”.

Jeg vil ha problemer med å respektere en leder som oppfører seg slik.

 

En sjef må også ha lov til å slå ut håret i blant……

…….og ta seg en real fest hvis han/hun har lyst til det!

…….men da er det er kanskje klokt å velge enn annen arena enn personalfesten……..

…….tenker jeg!

Firmafest…?

(Illustrasjonen er hentet fra nettet!)

 

Det SKAL være en form for “avstand” mellom lederen og de øvrige ansatte…….

(………etter mitt syn!)

 

En sjef skal stille strenge krav til seg sjøl i jobbsammenheng –  og gå foran med et godt eksempel.

Det er viktig å ha en viss autoritet (som er noe helt annet enn å være AUTORITÆR!).

 

Alt i alt gjelder det å unngå å blande kortene.

Det handler om å være profesjonell!


Ingen klarer å være det støtt……..

…..men det er enklere hvis man lager seg noen faste kjøreregler….

…..som fungerer!

 

Det er sikkert noen som har erfart at det har fungert fint å ha mye omgang med kolleger på fritida.

Det er ikke så mye som er ABSOLUTT……..

 

Etter mange yrkesaktive år, har jeg imidlertid erfart at det er greit å være litt forsiktig med å blande jobb og privatliv!

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Jeg kan godt å noen kolleger som nære venner, men da er det gjerne sånn en og en, vi treffes på kaffe osv. Vi mikser ikke rollene på jobb, da jeg ofte har blitt kjent med dem på jobb først. Men det andre du nevner der, sånn julebord-greier, eller fester med kolleger….hater det. Jeg liker ikke den miksen. Helt enig med deg, for problemer med å ha respekt for sjefen som har tafset på mange av damene osv.. Ikke det at det ville vært noe problem med sjefen jeg har i dag, men jeg har vært med på det for mange år siden. Så jeg liker ikke den omgamgsformen, og skyr sånne situasjoner.

    2. Ja det er kanskje sant det..har aldri tenkt over, eller vært i den situasjonen, så aner ikke hvordan det er..for har hatt masse gode kollegaer, men ingen som har blitt nære venner..og har jobbet på samme sykehus som min beste venninne, men ikke samme avdeling, og ja, på jobb, jobber man, privaten kan man gjøre hva man vil..en sjef skal holde seg på matta syns jeg også…

    3. jeg er litt motsatt her jeg, jeg syns det er veldig hyggelig å omgås med kollegaer på fritiden, for å få et bedre forhold, som igjen kan resultere i at man jobber og trives bedre 🙂

    4. Det beste er å ikke blande korta som du sier, om en kan unngå det :)) Jeg hadde ingen personlige venner på jobben..men spesielt de 10 første åra (før barnehagen ble bygd ut) var vi en gjeng (alle som jobba der), som trivdes veldig sammen og gikk ut å spiste, hadde fester og gikk turer i fritida..det var et helt spessielt bra arbeidsmiljø..sjefen også 🙂 Da det ble mange flere ansatte kom det inn en del folk som hadde litt for mye med hverandre å gjøre på fritida..da gikk miljøet fra PERFEKT til GREIT NOK :)) Kos deg med helga videre <3

    5. Det var kloke ord. Tror det er viktig å skille arbeidkollega fra venn, eller kan det bli mye tull. Men jeg har fått fine venner gjennom jobb også, så det er sagt! 🙂

    6. frodith: Jeg skyr vel generelt fester der alkoholen flyter, og SÆRLIG i jobbsammenheng, men jeg synes det kan være hyggelig å nippe til et glass vin. 🙂

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Skal jeg nyte alkohol vil jeg gjøre det sammen med folk jeg er trygg på – folk som ikke bruker det mot meg etterpå. Nå pleier jeg ikke å “kikke så dypt i glasset” (Har sjelden vært ordentlig på’n), men uansett vil jeg være ekstra forsiktig i jobbsammenheng. 🙂

    8. katrine: Sjølsagt kan det slå den veien også, men det er ikke gitt at man trives sammen/fungerer som nære venner på fritida om man har det ok sammen på jobb!:)

    9. annebe: Ja, “Venninneklubben Grei” eller “Gutta Krutt” – kompiser kan bli slitsomt i jobbsammenheng. Det blir fort “De som er innafor” og “De som er uttafor!”. Jeg har opplevd det, men det er ikke på den måten der jeg er nå. Noen av kollegene har vel litt kontakt med hverandre utenom jobb. men det er ikke noe som merkes på en ubehagelig måte. 🙂

    10. natheless: Det er jo ingen regel som sier at man IKKE kan finne nære venner via jobben, men det er uansett viktig å skille rollene som venner og kolleger (Hvis man er flere enn to i kollegiet!) Om jeg skulle jobbe sammen med ei nær venninne, måtte vi ha hatt hvert vårt felt – kanskje jobbet som sjølstendig næringsdrivende og leid lokaler sammen. 🙂

    11. Har sjelden hatt kollegaer som venner, men en venninne som jeg hadde fra jeg var 15 har jeg jobbet med i mange år etterpå….. det gikk helt greit. Nå er vi bare 3 på arbeidsplassen min og det er ingen stor forskjell på meg og sjefen (dame det også)….. men vi omgåes ikke privat…….. <3

    12. Margrethe Hjertaas: Det komme helt an på typen arbeidsplass, men det er viktig å skille mellom privatliv og jobb – nesten uansett, tenker jeg! 🙂

    13. Jeg tenker det gjelder først og fremst for ledere , at de ikke bør ha et for nært forhold til ansatte…Har opplevd mye rart opp igjennom ulike arbeidsplasser….
      Jeg ser også tydelig det du sier om venner/kollegaer på min nåværende arbeidsplass. Det har vært mye mellommenneskelige problemer med den settingen. Og jeg har mye derfor latt være å bli venner utenom arb.tiden.
      Samtidig savner jeg arbeidsstedet jeg hadde før med gode arb.kollegaer man bare måtte jobbe tett sammen med. Det ble vennskap , men ikke så mye utenom på jobb. Men for meg var det nok sosialt utenom familien. Og jeg savner den kollega/vennskap relasjonen nå. Siden jeg jobber så mye alene…

    14. maiken: Hvis man omgåes kolleger på fritida tror jeg i allef all det er klokt å gjøre en avtale om at arbeidsplassen stort sett er ikke-tema når man tilbringer fritid sammen og at privatlivet er ikke-tema på jobb! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg