Innfløtningsgave i frå syster mi!

 

I går fekk je besøk tå mor mi og syster mi. 

A’ mor har vøri her en gong før, men det var første gongen (ætter at je fløtte’) at syster mi kom på besøk

Ho hadde me’ en “Innvielsespressang!”

Vet du å dætta er?

 


“Duk” og rundstykkjer neri……..

(Je hadde baka rundstykkjer me’ krydderurter på toppen tel døm kom!)

 


Så kan ‘n legga over “lokket” så døm høll seg varme………

 

Praktisk hvis’n sitt ute og vil hølle flua unna!

Syster mi finn’ støtt på litt spessielle gaver!

Ho tenkjer, funderer og leter……

 

“Det er itte verdt å kjøpe PYNT åt a’ Kari –

for pyntinga HENNES skar’n itte legga seg opp i” sa a’ mor.

(Og det har a’ rætt i!)

“Det var det je tenkte, så derfor kjøfte je noe som kan BRUKES” , sa syster mi.

Dætta var midt i blinken det!!

Stili’ var’n!

 

 

Je fekk lyst tel å dele et innlegg je skrev om syster mi i bynelsen tå “Blogger- virksomheta” mi :

 

Finstemt og følsomt ………. eller veldig virtuost?

Søstra mi var knakende god på pianoet.

Når jeg møtte på fremmede, og skulle presentere meg, fikk jeg ofte følgende spørsmål :

– Er du søstra til hun som spiller piano?

Ja, jeg var jo det………

Så kom neste spørsmål :

– Er du like musikalsk som søstra di, kanskje……..??

DET var det litt vanskeligere å svare på.

For hvordan måler man musikalitet??

Det er jo så mye……….

Søstra mi har ekstremt godt gehør!

Hun kan si hvilken tone som blir spilt på et finstemt piano.

Hos meg er rytmesansen ganske godt utviklet.

Det som utgjorde den aller største forskjellen

 mellom oss to søstrene når det gjaldt musikken…….

………var nok viljen til å øve.

Mens søstra mi terpet, og terpet og TERPET

mellom en og to timer nesten hver dag….

………tok jeg en liten halvtime i ny og ne….

…………når det passet meg.

(Og det passet meg ikke så veldig ofte, egentlig….)

Derfor kom jeg aldri særlig lenger enn til

“Sommervise” av Agathe Backer Grøndahl.

Den spilte jeg til gjengjeld ganske godt…….

 

Søstra mi var god til å spille Bach.

Pianokonsert i F-moll (tror jeg det var),

kan jeg nynne mye av den dag i dag.

 

Kjempeviseslåtten av Harald Sæverud

var også ett av glansnumrene hennes.

Jeg husker at glassvasen,

som sto på det svarte flygelet hos pianolærerinna,

fikk kjørt seg skikkelig i den siste delen av Kjempeviseslåtten.

Den ristet og skaket,

og beveget seg innimellom faretruende nær kanten av stupet…….. 

Søstra mi hadde et kraftig anslag når det trengtes!

  Det gikk så det gnistret (og dundret)!! 

 

Enkelte ganger, når jeg hører kjente pianister spille

noen av de stykkene hun spilte mest,

tenker jeg :

– Astrid spilte den BEDRE……

Det hun eventuelt måtte mangle

med hensyn til brillianse og virtuositet…………..

………….tok hun igjen i fullt monn via følsomhet og musikalitet.

(Jeg innser at jeg ikke er i stand til å vurdere dette på et nøytralt og upartisk grunnlag!)

 

Søstra mi spilte på ornt’li, mens  jeg drev med tullballeri…….

………og slik fortsatte vi…..

“Slik har det vøri slik vil det bli….

………………….i all vår ti’!

 

 

 

16 kommentarer
    1. frodith: Vi får drive med det vi er best til alle sammen……Litt særriøst og litt tullballeri i en fin blanding. (Jeg driver ikke bare med tullballeri – da. Noen ganger tar jeg meg i å være litt for alvorlig og “Særriøs” også!)

    2. Søstrer er en gullgruve, når man bare forstår å sette pris på hverandre slik man er forskjellig…Hører at du er glad i din. Og gaven var fin. Det er bakstetid nå forstår jeg, flere som har innlegg om det. Krydderurter ovenpå høres godt ut.

    3. ingen søsken er like og godt er det )) du har nok dine ting du er flinkest i du også ))
      Den skåla til boller og brød likte jeg veldig godt,en praktisk gave som det er bedre en pynteting ja,for når det kommer til pynteting,ja da har vi jammen mange forskjellige smaker

    4. Så enkelt og fint det fatet var, og smart med “lokket” :)) Koselig med nybakte rundstykker og besøk tenker jeg :)) Så gøy at søsteren din er så musikalsk, noen bare har det talentet..Jeg er nok ganske musikalsk, men som deg er jeg ikke så glad i terping…
      Har jo hørt deg synge og det var jo veldig fint da <3<3

    5. maiken: Søster og jeg treffes ikke så ofte. Det er stor aldersforskjell og vi er ganske forskjellige – og samtidig like. Vi har det koselig når vi først treffes! Hun er stillferdig og omtenksom! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg