“Er du itte redd førr å møte ælj når du går tur i skogen alene?”

 

Det var noen som spurte meg om det en gang. 

Da svarte jeg :

“Nei, je er itte så redd førr å møte på ælj,……Je er mer redd førr å møte på “stygge menner”!

 

Jeg har aldri opplevd alvorlige, seksuelle overgrep.

Da jeg var tenåring, opplevde jeg imidlertid to ganger å møte på blottere.

Begge gangene var jeg alene. 

 

Den ene gangen var jeg i ute i skogen.

Jeg satt på ei togrampe, og ventet på skoletoget, da jeg hørte at det knaket i en kvist bak meg.

Da jeg snudde meg, fikk jeg se en kar som ikke hadde på seg noe “nedentil”.

Han kom med buksa i neven, og gikk målbevisst nedover mot der jeg satt.

Jeg reiste meg….ville brøle til ham, men det kom bare noen ynkelige pip………

……..for jeg ble så redd!

Jeg var nemlig overbevist om at han hadde tenkt å voldta meg!

 

Før han kom helt ned til togrampa, hørte vi toget tute i det fjerne……..

Da fikk karen fart på seg! Jeg så bare ei kvit rumpe som forsvant mellom trærne…..

 

Den andre gangen var jeg på sykkeltur langs riksvei 3.

Plutselig så jeg en bil stå parkert på siden av veien, midt i en bakke.

Da jeg kom opp på siden av bilen, kom det en mann ut i veien.

Han hadde dratt buksa ned på knærne og han holdt fram “Utstyret” slik at det var godt synlig.

Jeg kan vel si det slik som at det var ei som fikk god fart på sykkelen da!!

 

I etterkant av denne episoden var jeg i avhør hos politiet, fordi denne karen hadde skremt flere.

Han ble tatt, og fikk en advarsel, men han hadde ikke direkte forgrepet seg på noen.

Derfor jeg tror ikke det fikk andre konsekvenser for ham.

 

Det skjedde jo ikke noe “verre” enn at disse mennene blottet seg, men jeg syntes det var fryktelig ekkelt.

 

I lang tid etterpå skvatt jeg hver gang jeg møtte på en fremmed mann……..

……hvis det ikke var noen andre i nærheten.

 

Jeg gikk også med steiner i lomma de gangene jeg var ute og gikk tur i skogen alene.

Om det kom en kar og dro av seg buksa foran meg……..

…….så skulle han jammen få angre, for da skulle jeg kaste stein på ham!!!

 

Nei, jeg er ikke så redd for å møte på elg.

Som regel forsvinner den med lange byks når den kjenner lukta av menneske…….

(Bilde fra nettet)

 

Bilderesultat for flasher

Det er mer ubehagelig å møte på en slik en (Synes jeg!)

(Bildet fra nettet.)

 

 

Hemsedal  – saken og frifinnelsen av de tre mennene har fått mye oppmerksomhet i det siste!

Kanskje må det skje noe så ille …..og kanskje må det ropes så høyt, for at holdninger som :

“Hun har seg sjøl å takke!” gradvis skal endres!

 

Det er aldri voldtektsofferets egen skyld at hun/han blir voldtatt, eller seksuelt misbrukt!

Jo, vi må dessverre ta våre forholdsregler…….

…….passe på oss sjøl som best vi kan……

…….fordi det finnes gale og/eller skruppeløse personer rundt forbi…..

Men den som utfører voldtekten har ALLTID skylden for det!

 

Jo, det finnes eksempler på at uskyldige menn har blitt anklaget (og kanskje dømt?) for voldtekt……

….men det er nok langt flere som har fått slippe unna!

 

 

Jeg deler, for øvrig, innlegget som dattera (Pantalone blogg.no) har skrevet om voldtekt :

 

Personen bevisstløs? Det er fortsatt voldtekt.

 

Nå har jeg lyst til å smelle med dører og slå i vegger, for jeg er så sint. Jeg er sint og lei meg på vegne av jenta som i 2014 ble voldtatt av tre menn, og nå opplever etter en lang kamp at overgriperne går fri. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan det er mulig at disse mennene har blitt frikjent.

Et argument som har blitt brukt mot henne er at hun tok imot narkotika fra av voldtektsmennene. Hun var rusa og var derfor ikke i stand til å si mennene imot eller gjøre noe for å hindre det som ble gjort med henne. Det jeg ikke forstår her er hvordan det endrer det faktum at de voldtok henne. Er personen så full eller rusa at h*n ikke har begrep om hva som foregår, da skal man heller ikke ha sex med vedkommende. Dessverre har det seg slik at ikke alle har forstått dette. Jeg leste et kommetarfelt for et par dager siden hvor noen hadde skrevet at voldtekt av en bevisstløs person ikke er voldtekt, fordi personen vet ikke at h*n blir voldtatt. Når jeg hører sånn blir jeg ikke bare ildsint, men jeg lurer også på om denne tankegangen gjelder andre ting. F.eks, om jeg stjeler lommeboka til en person og h*n ikke oppdager meg mens jeg gjør det, er det da IKKE et tyveri? Har jeg lov til å stjele fra folk, så lenge ingen av dem ser meg gjøre det? Jeg tar en råsjangs og gjetter på at svaret her er “nei”. 

Jeg forstår ikke hvordan noen kan argumentere for at voldtekt (eller “sex” som noen kaller det) av en bevisstløs er greit. Dette dreier seg om samtykke, hvilket er det aller første man skal ha på plass før han ligger sammen. Ikke prevensjon, ikke hvor, når eller hvordan, men om begge har lyst. Et klart, tydelig og entusiastisk “Ja” er det eneste som er godkjent. Ikke et “nja”, “kanskje” eller at vedkommende er så borte at h*n ikke har mulighet til å svare. For å gjøre det veldig enkelt:

A: er personen for full eller rusa til å svare

B:  har personen sovna

eller C: er bevisstløs

er vedkommende i en tilstand hvor sex ikke er et alternativ. Ligger man med noen som faller innenfor en av disse kategoriene, da er det ikke sex. Da er det voldtekt.

Jeg ser at det er ganske mange som ikke ser alvoret i å forgripe seg på noen. Blant annet i en kronikk, skrevet av høyesterettsadvokat Gunnar Nerdrum, kommer han med følgende uttalelse ang. strafferammene i forb. med voldtekstsaker:«Voldtekt er jo så mangt. Det kan være en ung mann, for øvrig plettfri og med gode karrieremuligheter, som blir belønnet med dette for en kort utskeielse. Eller det kan være en ektemann som vil gjøre bruk av sine ekteskapelige rettigheter, men som overser at kona sier «nei».» Ja, for som vi alle vet er det synd på dem som voldtar. De må jo ta konsekvensene etterpå. Stakkars altså.

Nei, det er ikke synd på den som voldtar. Det har vedkommende valgt helt selv, i motsetning til den som blir voldtatt.

Nå, det å kalle voldtekt “en utskeielse” må være årets underdrivelse, og faller på ingen måte innenfor det jeg vil regne som en utskeielse. Når jeg tenker utskeielse, da tenker jeg på å kjøpe en flaske vin midt i uka, dra på kino, spise en dyr middag og lignende. Å forgripe seg på et annet menneske er ikke en utskeielse, men en forbrytelse. Man får kalle en spade for en spade.

“Ekteskapelige rettigheter”? En høyesterettsadvokat omtaler sex med ektefelle som en rettighet, enten partner vil eller ei. Vel, nå har det seg sånn at sex er ikke en plikt, og det å ha sex er ikke en menneskerett. Det er noe man må gjøre seg fortjent til gjennom tillit og respekt, og begge parter må ha lyst. Ingen har noen slags rettigheter til en annens kropp, enten det er kjæreste, samboer eller ektefelle. Å være i et parforhold innebærer ikke at man må ha sex hver gang partner vil. Man kan foreslå å ha sex, men sier partner nei, da betyr det nei.

Dette med samtykke er noe jeg har kjefta for tidligere, både her på bloggen, men også ellers. Jeg har måtte forklare voksne mennesker hva samtykke innebærer. At jeg i det hele tatt må forklare det, og det til folk som gjerne har vært seksuelt aktive i mange år, er skremmende og vitner om at vi har et alvorlig problem. Og at voldtektsforbrytere går fri til tross for en solid porsjon med bevis er rett og slett for jævlig. Tre voksne menn dopet ned og forgrep seg på en 18 år gammel jente i 2014. Senere har det kommet ut at dette er noe de har forsøkt tidligere, og likevel går de fri. Voldtekt blir ikke tatt på alvor, og de som blir utsatt for det opplever ofte å ikke bli trodd eller hørt. Sånn skal det ikke være og sånn får det ikke fortsette.

Ellen

“Pantalone”

 

16 kommentarer
    1. Jeg er på tur i helgen, og skriften er vanskelig å lese fra nettbrettet, jeg må lese når jeg kommer hjem 🙂 Men så det var blotter der, og det var typisk før ja. Hilsen fra Stavern 🙂

    2. Flott innlegg fra datteren din..og uff for en opplevelse for deg..jeg har gudskjelov ALDRI opplevd noen av dette her..DET er jeg veldig glad for.. og det er helt forferdelig at man blir mistrodd og at det blir satt spørsmålstegn ved dette..voldtekt ER voldtekt..Ja jeg ble faktisk litt redd når jeg hørte om en sint elg i turstien vår..da gikk jeg med en stokk..hihih..akkurat som DEN hadde skremt en elg..hihihi..men kan jo vifte med den da.. Traff en nå før ferien også…fikk litt angst..for de ER virkelig store altså..og hva gjør man om de kommer mot en..så jeg tok en kvist den gangen også..og tenkte jeg skulle jage om den kom..er jo redd for at den skader hundene mine også.. men ja, er mer redd for mennesker!! DE kan jo virkelig gjøre mye vondt.. både fysisk og psykisk! Flott innlegg

    3. uff hadde blitt vettaskremt jeg også om en mann plutselig blotta seg forran meg,jeg var i en elgpark en sommer,og han som passet elgene sa at elgen er vegetarianer og spisser ikke mennesker hi hi ,ja storvilt rømmer nok fort om dei får snusen i et menneske .
      Voldtekt er en grusom handling,og jeg er enig i att det alltid er forgriperen sin skyld,dei burde få straff alle som en

    4. Så enig med deg. Æljen er nok mye mindre skummel enn skumle herrer…. 🙂 Jeg løper gladelig sammen med æljen om en skummel herre kommer….

    5. Jeg er også mer redd for å møte på” skumle” menner..enn elg… Har ikke møtt blottere i skogen..men møtte på et par stykker i “sentrum” da jeg var yngre…merkelig nok tror jeg det var flere av dem før..ellers er det jeg som har blitt for gammel så de ikke syns det er så spennede å vise meg “stasen” sin..husker jeg syns det var ekkelt..
      Flott , gjennomtenkt innlegg fra datteren din. Skulle vært en selvfølge at ingen gjorde overgrep mot andre… God helg :))..og det der med sangen,jeg har liksom ikke finni ut hvordan jeg kan filme med lyd enda..men det kommer..hehe…

    6. Er iallfall ikke redd for elg nei….. men skumle menn er jeg alltid på vakt mot! Hmmmm…… mye ille som skjer…. og ingenting vi kan gardere oss mot! Det er ikke greit <3

    7. Når det gjelder elgen så er heller ikke jeg redd, men litt engstelig for å treffe på bjørn. Jeg hadde med gutten vår på moltetur i et øde område uten mobildekning, hvor det kan være både bjørn (sjelden) og gaupe, men vi traff heldigvis ikke på noen. Jeg har heldigvis ikke vært utsatt for verken blotting eller verre ting, men helt forferdelig for de som opplever sånt! Håper virkelig rettsvesenet skjerper seg! Flott innlegg av datteren din!

    8. Hanne Beate: Takk! Blotting er ubehagelig – voldtekt er forferdelig. Ja, om jeg møtte på Bamse Brakar så ville jeg nok ikke være særlig høy i hatten! Nei, det er ikke alle steder det er mobildekning. Vi er jo blitt så vant til at kontakte med omverdenen er bare noen tastetrykk unna. Var i USA for et par år siden, og på den plassen var det veldig dårlig dekning. Da var jeg så og si uten mobil i ei uke.

    9. Margrethe: Nei, vi kan ikke gardere. Det blir fort et “hat” mot alle menn når det skjer så mange voldtekter. Langt fra alle er jo slike at de kan tenke seg å voldta!

    10. annebe: Takk! Ja, synes hun har skrevet et veldig godt innlegg! Nei, hører mindre om blotting nå. Det blir kanskje sett på som så “bagatellmessig” at det ikke får plass i nyhetene?

    11. fruensvilje: Ja, alle som voldtar bør få straff. Straffen bør graderes etter hvor “Grov” voldtekten er., men i slike saker er det vanskelig å skaffe vitner, for det er som regel ingen. Nei elgen spiser ikke folk. Om den anriper er det helst fordi den skal beskytte kalven sin eller føler at den ikke har noen fluktmulighet.

    12. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk! Elger KAN angripe, men det er heldigvis sjelden. Jeg er glad for at jeg “Bare” har opplevd å møte på blottere. Det er ekkelt, men det er jo langt fra det samme som å oppleve voldtekt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg