Candida-sopp, kurer, stress og styr……

 

Da jeg var som lengst nede for drøyt ti år siden, oppsøkte jeg mange, ulike alternative behandlere. Veldig mange av dem snakket om Candida-sopp!

Det var Candida – soppen som var hovedårsaken til alle mine plager!

(Mage-tarm-problemer, eksem, utmattelse, depresjon, angst osv…………)

Den ene terapeuten sa til og med at om man ikke fikk stoppet Candidaen i tide, så gikk den på HJERNEN…..

…….og da ble man SPRØ!!!

 

Var det rart at jeg følte meg omtåket og rar??

 

Jeg hadde sikkert sopp på hjernen!!!

 

Jeg trengte så INDERLIG noe å tro på………

Jeg lette så DESPERAT etter et svar på hvorfor jeg følte meg så elendig………..

……..så jeg satte (blant annet) i gang med en steinhard Candida – diett.

Null sukker, null gjær, null mjølk, gluten……….osv…… osv…..

Lista over alt jeg måtte passe meg for var lang som et vondt år!!

 

Jeg var fanatisk opptatt av hva jeg puttet i munnen……

Jeg spiste vitaminer, mineraler og soppdrepende midler (Olivenblad – ekstrakt).…….

……for slik skulle jeg nemlig sulte ut soppen!

 

Joda, jeg gravde definitivt dypt i slike bokser ei stund!

(Og jeg skal langt fra påstå at dette ikke kan være gunstig for NOE eller NOEN!)

 

Jeg ble imidlertid bare enda verre da jeg begynte med diett og soppdrepende midler……

 

Terapeutene hadde forklaring på dette også:

Det var soppen som var sinna…………fordi den ble sultet ut.

……..og det var helt naturlig å bli VERRE……

……..FØR man ble bedre.

 

Da jeg hadde holdt på med dette i ti måneder, blitt skikkelog tynn…….

…….og enda sjukere og mer energiløs…….

…….ga jeg opp……

 

Jeg ble ikke så mye bedre av å slutte med Candida – diett og soppdrepende piller…….

……men jeg ble ikke verre heller…….

……for jeg sluttet å leve på………

……nesten ingenting!

 

Dessuten fikk jeg litt bedre råd da jeg ble mer selektiv med hensyn til å gå til alle mulige terapeuter……..

…..og sluttet med å kjøpe så mange rådyre kosttilskudd……..

 

Jeg skal absolutt ikke påstå at det med Candida – sopp er reinspikka vås!

Jeg tror ALLE har godt av å spise minst mulig sukker og andre raske karbohydrater!

(Jeg merker f. eks at jeg tåler dårlig å spise mye gjærbakst, og SÆRLIG søt gjærbakst!)

……men jeg tror at tankene våre påvirker kroppen vår mer enn vi aner!

 

Går vi rundt og er mer eller mindre stresset hele tida, synes livet er vanskelig og føler oss utilstrekkelige…….

….så blir immunforsvaret dårlig og den kjemiske balansen i kroppen blir forstyrret!

DET kan igjen føre til oppblomstring av sopp!

(TROR jeg –  uten at jeg skal påberope meg å ha så god fagkunnskap om dette!!)

 

Da hjelper det kanskje ikke så mye med strenge dietter og soppdrepende midler??

Det er mye egenkjærlighet i å ta vare på seg sjøl, spise variert og sunt –  og trene moderat!

Kanskje til og med ta et kosttilskudd eller to i form av piller?

 

MEN :  Om fokuset på dette nærmest blir ALTOPPSLUKENDE……

….da blir DET bare enda en stressfaktor for en kropp som allerede er i ubalanse.

 

Da jeg begynte i min første lærerjobb (da jeg var 23 år) slo magen seg fullstendig vrang!

Jeg hadde krafig diare i mange uker!

Jeg fløy på toalettet flere ganger om morgenen før jeg dro på jobb.

Jeg måtte også fly på do i friminuttene.

Om ettermiddagen/kvelden roet det seg litt, men neste morgen var det like ille igjen!

Det er vel unødvendig å si at jeg var fortvilet??

 

To måneder før jeg begynte i denne jobben, døde faren min av kreft………

Han hadde vært sjuk i over to år, og det var en vond og slitsom prosess for oss alle….

Håp….skuffelse….håp….skuffelse……

 

Dette + flytting til et nytt sted, der jeg ikke hadde NOE nettverk i starten……

….samt overgangen fra å være student til å skulle ha ansvar for å undervise…….

…..ble litt for tøft!

 

Da slo magen seg vrang!

Litt utpå høsten roet det seg!

Da hadde jeg blitt vant til den nye situasjonen, slik at ikke alt ble så overveldende!

Den gangen gikk det ikke så langt at jeg søkte hjelp for plagene.

 

Det gikk bare over av seg sjøl…….

………da jeg ble i stand til å senke skuldrene igjen!

 

 

 

22 kommentarer
    1. Det høres ut som du har vært skikkelig plaget! Selv er jeg veldig skeptisk til strenge dietter som anbefales av forskjellige terapeuter. Alt med måte! Den eneste grunnen til å fanatisk kutte ting fra kostholdet er hvis du har påvist allergi. Alle har godt av å kutte ned på søt gjærbakst, raske karbohydrater, sukker og slikkerier men de fleste trenger ikke å være fanatisk 🙂 Man skal da leve også!

    2. Viktig og veldig riktig! Jeg er også overbevist om at tanker kan ødelegge mye i kroppen.. også det med stress, og dårlige tanker, gir jo stress..så har du det godt med deg selv, ja da har kroppen det også godt.. Men er jo ikke lett å styre alltid. Noen ganger må man ha litt hjelp! ja det med sopp er jeg også litt usikker på..veldig lett for alternative behandlere å bruke dette som en diagnose! og som du sier..vi prøver jo ALT når vi blir oppgitte nok. Godt du fant ut hvordan DU skulle takle din kropp..i en vanskelig tid..HA en god dag!

    3. nei å gå på en slik diett som det du gjorde var nok ikke det rette,min mage slår seg også vrang når nye ting skal skje,særlig om det er ting som er utenfor min kontroll,og den eneste kuren som da hjelper er å roe helt ned og se att ting går seg til og blir bedre av seg selv )) ha en fin dag,med en forhåpentligvis grei mage )min er litt i krøll i dag,men det går seg nok til )

    4. Uff da du har nok hatt det tøft. Plagene dine kjenner jeg veldig godt igjen med to kroniske sykdommer som stjeler krefter. Men godt å høre at det gikk bedre etter hvert da.

    5. Kjære vene… Huff, da!
      Det meste har sin(e) naturlige forklaring(er).
      Husker du aske-avkok; da dèt var den store ‘greia’ og ‘svaret på alt’? Milde himmel…
      Ha en fin ukestart!

    6. Interessant! Du har i alle fall prøvd ut candida diett. jeg tror det har noe for seg, men mest på det fysiske. Synes det er skremmende med de behandlerne som trakk slutninger mellom candida sopp og psykiske promlemer.
      Men maten gjør mye med oss. også med det mentale. Jeg merker i alle fall godt når jeg spiser “dårlig” , mye sukker , gjær, ferdigmat etc, at jeg blir både sur og grinete, slapp og trøtt og ikke noe kjekk å være med…..
      Er helt enig med deg med det med stress og å ta vare på seg selv.

    7. tanketromling: Nei, det er ikke nok “Bare” å tenke posistivt og samtidig stappe i seg mengder med godteri, røyke og drikke. (For å sette det på spissen!) 🙂

    8. liljer: Veldig enig i det du skriver – bruke fornuft uten å være fanatisk. Hvitt sukker, gjær og siktet hvete tror jeg de fleste bør spise lite av. 🙂

    9. Ofte går plager over av seg sjøl, men vi må hjelpe til sjøl, og mange av livsstilplagene kan vi kvitte oss med uten terapeutisk assistanse. Som jeg oppfatter at du seier er moderasjon et nøkkelord. Brutal omlegging av livsstil og vaner har en tendens til at man etter en tid faller tilbake i den uheldige folden, ref “jo-jo-slanking”…

    10. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk! Det er så fristende å ha en “Fysisk knagg” å henge plagene på, for man kan føle seg helt elendig i kroppen sjøl om “kilden” kanskje er psyken. De aller fleste plager er psykosomatiske – altså er det en stor sammenheng mellom kropp og psyke! 🙂

    11. fruensvilje: Det er ganske normalt at uro og stress setter seg i magen. Jeg har alltid hatt en ømtålig mage som fort reagerer på stress! 🙂 Ja, som du sier, roe helt ned og “gi litt blaffen” – det er det beste om man klarer det! 🙂

    12. Siv Svanem: Ja, jeg HADDE det tøft, men livet e rgodt nå. Det handler jo også mye om hvilke tanker man har vedrørende omgivelsene. Vi får ikke gjort så mye med det som skjer rundt oss – bare med hvordan vi forholder oss til det! 🙂

    13. Margrethe: Å sette tydelige grenser, formidle det man føler på en ryddig måte….samt innse hva man KAN gjøe noe med og hva man slett IKKE skal bruke krefter på – DET er viktig! Ikke alltid enkelt – men vi klarer det nok med litt øvelse!! 😀

    14. maiken: Kropp og psyke henger i hop og påvirker hverandre. Har vi vondt i skrotten, påvirker det humøret. Er vi i dårlig humør, merker vi “Vondtene” bedre. Ja, maten vi spiser påvirke oss mentalt DET er jeg sikker på – men det er viktig ikke å bli fanatisk – så fremt man ikke vet at man blir akutt KJEMPESJUK av enkelte matvarer! Det finnes jo mange som får kraftige reaksjoner av f. eks gluten og mjølkeprodukter. 🙂

    15. Magnus Alvheim: Hvis man merker at man få str helsegevinst av å legge om kostholdet, så blir man jo motivert til å fortsette! Jeg fikk ikke det. Jeg merket ingen bedring av plagene, og da måtte jeg se på andre sider av livet mitt i stedet! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg